Zgodnie z nieoficjalnymi doniesieniami studio Piranha Bytes zostanie zamknięte lub sprzedane innemu wydawcy.
Wszystkie plotki zaczęły się od dochodzenia przeprowadzonego przez dociekliwych fanów, którzy zauważyli, że aktywność ze strony Piranha Bytes praktycznie zanikła:
- „Piranha Becken TV” czyli program na oficjalnym kanale YouTube, prowadzonym przez Jenny i Björna Pankratz, swój ostatni odcinek miał opublikowany 27.11.2023. Czyli prawie dwa miesiące temu. Jest to niespotykane, ponieważ regularnie otrzymywaliśmy nowe filmy już od pięciu lat.
- Strona internetowa Piranha Bytes została zastąpiona przez logo firmy bez innej zawartości. Można by sugerować, że strona jest tylko w przebudowie i aktualnie jest wyłączona. Jednak takie zabiegi stosowano lata temu, obecnie nową wersję strony podmienia się momentalnie bez zbędnych i długotrwałych wyłączeń.
- Nowa gra Piranha Bytes pod roboczą nazwą WIKI6, która otrzymała dofinansowanie ze środków rządowych, zniknęła ze stron państwowych. Niestety nigdy na własne oczy nie widzieliśmy tego tytułu na rzekomych stronach więc nie jesteśmy w stanie tego sprawdzić.
Obecnie temat podłapało wiele redakcji (szczególnie niemieckojęzycznych). Według bloga Gamespodcast, prowadzonego przez dziennikarzy branżowych André Peschke i Jochena Gebauera, pracownikom Piranha Bytes już w grudniu wypowiedziano umowy. Natomiast Björn Pankratz miał stracić prace już w listopadzie 2023. Daty zbiegają się z zaprzestaniem publikowania nowych odcinków Piranha Becken TV. Dodatkowo pomiędzy Björnem, a członkami zespołu miało dochodzić do różnicy zdań, w której Björn był zwolennikiem ELEXa, a członkowie zespołu mieli preferować prace nad czymś bliższym Gothikowi.
Natomiast jeśli chodzi o dofinansowanie ze strony niemieckiego rządu. Jak wspominaliśmy wyżej, nigdy nie widzieliśmy gry „WIKI6” na wykazie ale obecnie można tam odnaleźć „Currywurst (Arbeitstitel)„. Jest to gra tworzona przez Piranha Bytes GmbH, Essen, NRW. Dofinansowanie wynosi 3.168.513,00 Euro, a czas produkcji/wykonania to 15.03.2023 – 15.01.2026. Możliwe że zmiana nazwy jest próbą ratowania uzyskanych pieniędzy.
THQ Nordic stara się pomóc Piranii
Początkowo austriacki wydawca starał się uratować studio przed drastycznymi krokami interweniując u właścicieli (Grupa Embracer) a obecnie szuka nowego inwestora, który by wykupił to studio. Razem ze studiem miały być sprzedane prawa do marki ELEX co umożliwiłoby dalsze prace nad projektem i uratowanie dofinansowania ze strony rządu. Niestety słabe wyniki sprzedażowe ELEXa 2 nie zachęcają do inwestowania w tę markę, a prawa do Risena i Gothica pozostają w posiadaniu THQ Nordic.
Jaka może być główna przyczyna problemów Piranha Bytes? Piranha Bytes jest własnością grupy Embracer, która ostatnio popadła w problemy finansowe i przeprowadza masowe zwolnienia, a nawet zamyka niektóre studia deweloperskie, takie jak Volition czy Free Radical Design. Dodatkowo słaba sprzedaż drugiej części ELEXa nie gwarantuje firmie z Niemiec silnej pozycji na rynku.