Romek
Gothic

Górnicza Dolina jest pełna niebezpieczeństw. Na każdym kroku mogą kryć się bestie, które tylko czekają aż stracisz czujność. Od niegroźnych chrząszczy po zapierające dech w piersiach Cieniostwory czy Zębacze. Nie wspominając już nawet o Orkach. Kolonia Karna jest miejscem niebezpiecznym do życia i trzeba naprawdę uważać podczas oddalania się od uczęszczanych ścieżek. Potwory te lubią najbardziej nieświadomych niczego, zbłąkanych wędrowców. Poniższy bestiariusz opisuje faunę występującą na tym obszarze wyspy Khorinis.

 

Chrząszcz

Trofea:
Mięso Chrząszcza

Doświadczenie: +10

Krótki Opis:
Mały owad pacyfista. Pełza to tu, to tam całkowicie ignorując naszą obecność. W Starym Obozie kucharz Snaf może z ich mięsa przyrządzić potrawkę. Chrząszcze można spotkać na wszelkiego rodzaju śmietniskach.


Młody Ścierwojad

Trofea:
Surowe Mięso

Doświadczenie: +40

Krótki Opis:
Mniejsza wersja Ścierwojada, ze słabszą obroną i atakiem. Idealna dla początkujących graczy, nierozwiniętych za bardzo w walce bronią.

 


Ścierwojad

Trofea:
Surowe Mięso 2x

Doświadczenie: +50

Krótki Opis:
Zdecydowanie tego nielota możemy spotkać w każdej części koloni karnej. Problem z ich strony istnieje i to tylko na samym początku gry, gdy nie posiadamy dobrze rozwiniętych umiejętności bojowych. Ścierwojady często występują w nie dużych grupach liczących do 6 osobników. Z takich też grup łatwo je wybawiać i wybijać pojedynczo. W walce ze Ścierwojadami liczy się pierwszy cios, który przechyla szalę zwycięstwa na naszą stronę, o ile szybko wyprowadzimy drugi. Tyczy się to jednak tylko słabszych postaci.


Krwiopijca

Trofea:
Skrzydła
Żądło Krwiopijcy

Doświadczenie: +70

Krótki Opis:
Duży latający owad, z wyglądu przypominający osę. Krwiopijcy przeważnie trzymają się w sporych grupach nad dużymi zbiornikami wody takimi jak bagna, rzeki czy małe jeziorka. Na początku gry lepiej nie wdawać się z nimi w bójkę, gdyż może skończyć się to śmiercią naszego bohatera. Po przeczytaniu książki „Krwiopijcy” możemy nauczyć się pozyskiwać żądła tych owadów.


Młody Kretoszczur

Trofea:
Surowe Mięso

Doświadczenie: +40

Krótki Opis:
Mniejsza wersja Kretoszczura ze słabszą obroną i atakiem. Poradzi sobie z nim nawet postać bez specjalnych umiejętności bojowych.

 


Kretoszczur

Trofea:
Surowe Mięso 2x

Doświadczenie: +50

Krótki Opis:
Po Ścierwojadzie jest najczęściej spotykanym przez nas potworem. Te przypominające świnie, łyse szczury podobnie jak Ścierwojady, przebywają przeważnie w grupach liczących do 6 osobników. Spotkać je możemy w lasach i małych jaskiniach. Kretoszczury nie należą do wymagających przeciwników, to też można je stosunkowo łatwo zabić.


Jaszczur

Trofea:
Pazury 4x

Doświadczenie: +80

Krótki Opis:
Z pozoru powolne, jednak rozdrażnione mogą zgotować nam nie lada pościg. Te olbrzymie jaszczurki, lubią wygrzewać się na plażach oraz niedaleko zbiorników wodnych, w małych 3-4 osobowych grupach. W pierwszych momentach gry, trzeba pamiętać by nie drażnić tych jaszczurek.


Ognisty Jaszczur

Trofea:
Język Ognia
Pazury 4x

Doświadczenie: +500

Krótki Opis:
Bardzo rzadki oraz niebezpieczny przeciwnik. Od krewniaków różnią się barwnym grzebieniem na grzbiecie, oraz ognistym oddechem, dzięki któremu zyskały sławę smoków. Ogniste Jaszczury dzięki swojemu oddechowi mogą unieruchomić nas na dłuższą chwile, na naszą nie korzyść. Do tego zwierzęcia najlepiej podchodzić mając na sobie amulety chroniące przed ogniem, inaczej może się to źle dla nas skończyć. Język tego jaszczura jest potrzebny do wykonania ULU-MULU. Jaszczur ten lubi przebywać jak swój krewniak na piaszczystych brzegach, wygrzewając się na słońcu.


Goblin

Trofea:
Zardzewiały Miecz
Pałka

Doświadczenie: +60

Krótki Opis:
Małe humanoidalne stworzenia, atakujące przeważnie w grupach liczących nawet do 20 osobników. Z ich społeczeństwa możemy wyróżnić trzy odłamy, zwykłe uzbrojone w zardzewiałe miecze, Czarne atakujące kijami z gwoździami oraz Wojowników atakujących Maczugami. Z powodu swojej liczebności mogą być w pierwszych momentach gry, przeciwnikiem zbyt wymagającym. Boją się wody, i Topielców, które często na nie polują. Gobliny lubią przebywać w ciemnych jaskiniach oraz przy drogach, gdzie czekają na łatwy łup.


Czarny Goblin

Trofea:
Kij z Gwoździem

Doświadczenie: +120

Krótki Opis:
Odmiana silniejsza od pospolitego Goblina. Mogą łączyć się w grupy o imponującej liczebności. Podczas starcia z nimi, musimy być gotowi na walkę z całym stadem. Podobnie jak swoi słabsi kuzyni nie przepadają za środowiskiem wodnym. Uzbrojone w Kije z Gwoździami, mogą stanowić problem nawet dla zaawansowanej postaci. Czarne Gobliny często napadają podróżnych, przechodzących obok ich siedlisk.


Goblin Wojownik

Trofea:
Maczuga

Doświadczenie: +150

Krótki Opis:
Odmiana silniejsza oraz lepiej uzbrojona od swoich krewniaków. Ta odmiana Goblinów ceni sobie bardzo towarzystwo Trolli, przy których łatwo o łup. Najczęściej można spotkać je w grupach do 20 osobników. Uzbrojone w Maczugi, często atakują całym stadem tak, więc najlepiej wybijać je z bezpiecznej kryjówki.


Wilk

Trofea:
Skóra Wilka
Kły 2x

Doświadczenie: +90

Krótki Opis:
Wilki są zwierzęciem egzystującym w stadach liczących do 10 sztuk. Spotkać je możemy najczęściej w lasach. Polowanie na wilki, dostarcza kłów oraz skór, które potem można sprzedać po okazyjnej cenie. Dla dobrze uzbrojonej postaci, te zwierzęta nie powinny stanowić żadnego kłopotu.


Orkowy Pies

Trofea:
Skóra Orkowego Psa
Kły 2x

Doświadczenie: +120

Krótki Opis:
Ta bestia, przypomina trochę Wilka, lecz jest od niego o wiele silniejsza. Orkowe Psy trzymają się w stadach, o dużej liczebności. Można spotkać praktycznie wszędzie na Orkowych Ziemiach, przy obozach Orków. Skóra Orkowego Psa jest dość cennym trofeum myśliwskim.


Ogar

Trofea:
Kły 4x

Doświadczenie: +220

Krótki Opis:
Duże przypominające psy, stworzenia. Ogary to silne bestie, i wybijanie ich pojedynczo to stosunkowo dobry pomysł. Ogary nie są samotnikami, przeważnie w okolicy kręci się jeszcze kilka osobników tego gatunku tak, więc samotny Ogar ma na pewno gdzieś niedaleko swoich pobratymców. Ogary spotkać można w różnych górzystych miejscach na terenach Orków, ale nie tylko.


Pełzacz

Trofea:
Wnętrzności Pełzacza

Doświadczenie: +120

Krótki Opis:
Postrach wszystkich górników i kopaczy. Pełzacze najczęściej spotkać możemy w opuszczonych szybach górniczych. Służą swojej królowej i pełnią funkcję robotników. Wydzielina z wnętrzności pełzaczy jest potrzeba Alchemikowi z Obozu Bractwa, Cor Kalomowi do sporządzania eliksirów wzmacniających umiejętności magiczne. Pełzacze nie są samotnikami, ale nie łączą się w duże grupy.


Pełzacz Wojownik

Trofea:
Wnętrzności Pełzacza
Płytki z Pancerza Pełzacza 2x

Doświadczenie: +250

Krótki Opis:
Odmiana pełzacza, pełniąca w ich hierarchii funkcję wojowników. Te pełzacze są o wiele większe i silniejsze od swoich słabszych odpowiedników. Uzbrojone w szczypce, oraz twardy pancerz mogą zabić nawet wytrawnego wojownika. Płytki z pancerzy tych stworzeń, można oddać Wilkowi w Nowym Obozie, ten zaś wykona z nich wytrzymałą zbroję.


Pełzacz Świątynny

Trofea:
Wnętrzności Pełzacza
Płytki z Pancerza Pełzacza 2x

Doświadczenie: +300

Krótki Opis:
W zasadzie nie różni się niczym od Pełzacza Wojownika, ale jak wiadomo pozory mogą mylić. Pełzacz Świątynny jest o wiele silniejszy od swoich kuzynów. Spotkać go możemy tylko w Świątyni Śniącego. Nawet w tym etapie gry, możemy mieć kłopot z zabiciem go.


Królowa Pełzaczy

Trofea: Brak

Doświadczenie: +2000

Krótki Opis:
Unikatowy potwór, w całej grze spotkać go możemy tylko raz, w Starej Kopalni. Królowa Pełzaczy składa jaja, z których po dłuższym czasie wykluwają się małe Pełzacze. Broniona przez swoje robotnice, sama nie jest jednak wymagającym przeciwnikiem. Królowa Pełzaczy różni się od swoich dzieci budową ciała, posiada duży odwłok za pomocą, którego składa jaja, zawierające bardzo silną wydzielinę. Zdobycie jaj Królowej Pełzaczy jest konieczne dla dalszego rozwoju fabuły.


Cieniostwór

Trofea:
Skóra  Cieniostwora
Róg Cieniostwora
Mięso 4x
Kły 4x

Doświadczenie: +400

Krótki Opis:
Ogromna bestia lubiąca mroczne miejsca. Porusza się szybko, i na samym początku gry zmierzenie się z tym potworem, jest szaleństwem. Cieniostwór szczególnie lubuję się w mięsie ludzkim tak, więc podczas walki trzeba bardzo uważać, być może nie wyjdziemy z niej żywi. Polowanie na te stwory jest bardzo opłacalne ze względu na ich drogie skóry. Róg Cieniostwora jest potrzebny do wykonania ULU-MULU. Cieniostwór jest w wielu przypadkach samotnikiem, jednakże zdarza się spotykać po dwie sztuki tych bestii.


Zębacz

Trofea:
Pazury
Kły 4x

Doświadczenie: +220

Krótki Opis:
Potwór z wyglądu bardzo przypominający małego dinozaura. Zębacze posiadają bardzo mocne, uzębione szczęki, którymi atakują swoich wrogów. Szybkość i ruchliwość Zębaczy uniemożliwia korzystanie z broni dystansowych. W pojedynkę Zębacze nie są trudnym przeciwnikiem, ale jak to stwierdził Gorn „Te bestie zawsze trzymają się w stadzie…”. Nie należy lekceważyć Zębaczy, bo w rzeczywistości są to bardzo dobrzy sprinterzy i po zauważeniu naszego bohatera, bardzo rzadko rezygnują z pościgu. Ich zęby i pazury są cennymi trofeami myśliwskimi, dlatego warto od czasu do czasu, zapolować.


Kąsacz

Trofea:
Surowe Mięso 2x
Kły 2x
Pazury 2x

Doświadczenie: +120

Krótki Opis:
Mała miniaturka Zębacza. Kąsacze trzymają się w 4-5 osobowych grupach, i nie są to wymagający przeciwnicy. Posłużą natomiast jako dostarczyciel trofeów myśliwskich, gdyż podobnie jak u Zębaczy ich pazury i kły, są bardzo cenne.


Brzytwa

Trofea:
Surowe Mięso 2x
Kły 2x
Pazury 2x

Doświadczenie: +200

Krótki Opis:
Bestia wielkości Zębacza, ale jak to skwitował Gorn „Gryzie jeszcze mocniej”. Podobnie jak Zębacze trzymają się w stadach, jednak nie tak licznych. Szybkość Brzytwy praktycznie całkowicie wyklucza zastosowanie broni dystansowej. Zęby i pazury Brzytwy, to cenne trofea myśliwskie, dzięki którym możemy szybko się wzbogacić. Ten dinozaur występuję w kilku miejscach na Ziemiach Orków, także w pobliżu Wolnej Kopalni.


Topielec

Trofea:
Skóra Topielca
Pazury Topielca 2x

Doświadczenie: +170

Krótki Opis:
Postrach wszystkich odmian Goblinów. Topielce lubią środowisko wodne tak, więc najczęściej spotkamy je wylegujące się na piaszczystym brzegu. Na początku gry, potwór ten może być za trudny by stanąć z nim do walki, jednak w późniejszych rozdziałach pokonujemy go bez problemu. Topielce trzymają się w małych 2-3 osobowych grupach.


Wąż Błotny

Trofea:
Zęby 2x
Skóra Węża Błotnego

Doświadczenie: +400

Krótki Opis:
Istota występująca jedynie na bagnach w sąsiedztwie Obozu Bractwa. Węże Błotne nie żyją w grupach, jednakże wokół każdego osobnika pływa zawsze kilka innych. Zęby Błotnego Węża są koniecznym składnikiem do stworzenia ULU-MULU. Węże Błotne są podatne na magię runiczną.


Mostowy Golem

Trofea: Brak

Doświadczenie: +500

Krótki Opis:
W całej grze, spotkamy tylko jeden taki okaz. W zasadzie jest to Kamienny Golem, strzegący mostu do Starej, Górskiej Cytadeli, gdzie znaleźć możemy Kamień Ogniskujący. Odporny na Magię i Broń Dystansową, jest podatny na wszelkiego rodzaju młoty.


Kamienny Golem

Trofea:
Serce Kamiennego Golema

Doświadczenie: +1000

Krótki Opis:
Sterta chodzących głazów. Wysoka odporność na magię, ogień i broń dystansową czynią go bardzo trudnym przeciwnikiem. Jednakże jak każdy potwór ma swoją słabość, Kamienne Golemy są podatne na każdego rodzaju młoty. Kamiennego Golema spotkać możemy w drodze do Wieży Xardasa, w małym Kanionie. Jego serce należy oddać Demonowi, strzegącemu spokoju Xardasa. W późniejszym okresie gry, ów Nekromanta może nam sprzedać zwoje przywołujące te magiczne istoty.


Ognisty Golem

Trofea:
Serce Ognistego Golema

Doświadczenie: +1000

Krótki Opis:
Stwór z piekła rodem. Ogniste Golemy atakują szarżując i bijąc swoimi płonącymi pięściami, które mają właściwości podpalające. Jego słabość to wszelkiego rodzaju Magia Wody. W szczątkach Ognistego Golema znaleźć możemy serce, które należy oddać Demonowi strzegącemu Xardasa. Jest to potwór unikatowy, spotkamy go jedynie w drodze do wieży Xardasa, w małym Kanionie.


Lodowy Golem

Trofea:
Serce Lodowego Golema
Fragment Lodowego Golema

Doświadczenie: +1000

Krótki Opis:
Lodowy Golem bynajmniej bez znajomości ze Świętym Mikołajem. Jest to trudny przeciwnik, ze względu na swoje zamrażające właściwości. Lodowy Golem jest podatny na wszelkiego rodzaju Magię Ognia. Jego serce należy oddać Demonowi strzegącemu Nekromanty Xardasa. Istota Unikatowa, spotykana tylko w małym Kanionie podczas drogi do Xardasa.


Szkielet

Trofea:
Zardzewiały Miecz/Topór

Doświadczenie: +250

Krótki Opis:
Kościotrupy ożywione przez czarną magię. Te chodzące kości, są jednak zwinne i szybkie, a strzelanie do nich z broni dystansowej mija się z celem. Szkielety spotkać możemy we wszelkiego rodzaju wieżach i jaskiniach. Te Kościeje najczęściej atakują w grupie, dzięki swojej szybkości mogą zręcznie unikać naszych ataków. Jak wszystkie nie umarłe istoty jest podatny na czar „Śmierć Ożywieńcom”.


Szkielet Zwiadowca

Trofea:
Żniwiarz

Doświadczenie: +150

Krótki Opis:
Przeważnie przewodzą grupą Szkieletów. Te Kościeje są silniejsze od swojej słabszej odmiany. Podobnie jak wszystkie Szkielety, trzyma się i atakuję w grupie. Podobnie jak u swoich słabszych wersji Broń Dystansowa jest tu całkowicie nieprzydatna.


Szkielet Wojownik

Trofea:
Wyszczerbiony Topór

Doświadczenie: +300

Krótki Opis:
Nie różni się praktycznie niczym od Szkieletu Zwiadowcy, wyposażony jest jednak w małą tarczę. Strzelanie do niego z broni dystansowej jest całkowicie bezcelowe. Podobnie jak jego słabsze odmiany, spotkać go można w starych wieżach i jaskiniach.


Szkielet Mag

Trofea:
5x Zwoje przyzwania szkieletów
Runa – Lodowy Sopel/Ognisty Pocisk

Doświadczenie: +500

Krótki Opis:
Magiczne wsparcie dla szkieletów walczących w zwarciu. Unosi się nad ziemią i ciska magicznymi zaklęciami.


Harpia

Trofea: brak

Doświadczenie:
+200

Krótki Opis:
Latające i wrzeszczące wiedźmy. Spotkanie z nimi może być nie przyjemne, gdyż te stwory najczęściej uciekają przed ciosami w powietrze. Sensownym wyjściem jest tu użycie Magii bądź Broni Dystansowej. Osobiście polecam wyłączyć głośnik podczas walki z tymi wiedźmami ze względu na krzyki, które wydają. W pewnym momencie może stać się to irytujące. Harpie atakują zbiorowo po 3-4 sztuki, w tym wypadku mogą okazać się niebezpieczne. Te latające wiedźmy upodobały sobie opuszczone twierdze, oraz odludne miejsca.


Troll

Trofea:
Skóra Trolla
Zęby trolla 2x

Doświadczenie: +2000

Krótki Opis:
Wielka i bardzo niebezpieczna bestia, mogąca spokojnie zasłużyć na miano największego potwora w Koloni Karnej. Trolle posiadają grubą i twardą skórę, mogącą oprzeć się atakom z Broni Dystansowej oraz Siecznej. Podejście do Trolla na odległość uderzenia mieczem, jest najgorszym z możliwych pomysłów, gdyż może nas potraktować podobnie jak piłkę, i wyrzucić wysoko w powietrze. Skuteczny, a zarazem dość bezpieczny sposób to rzucenie na Trolla zaklęcia „Zmniejszenia Potwora”. Bestia ta strzeże Kamienia Ogniskującego w kanionie Trolli. Zęby tego monstrum są potrzebne do stworzenia ULU-MULU. Skóry tej bestii to bardzo cenne trofea myśliwskie, które można sprzedać po dość wysokiej cenie.


Młody Troll

Trofea:
Skóra Trolla

Doświadczenie: +1000

Krótki Opis:
W grze można spotkać również młodszą wersję Trolla. Młody Troll jest słabszy od swojej dorosłej formy, dzięki czemu można go pokonać zwykłą bronią. Ta bestia jest unikatem, którego spotkamy podczas poszukiwań kamienia Ogniskująceg w Starym Klasztorze. Skóry obu tych bestii są bardzo cennymi trofeami myśliwskimi, które można sprzedać po dość wysokiej cenie.


Zombie

Trofea: Brak

Doświadczenie: +xxx

Krótki Opis:
Bohater wielu filmów grozy. Zombie jest ożywieńcem stworzonym z czarnej magii. Porusza się wolno, ale jego ataki mogą być w wielu wypadkach śmiertelne. Jak każdy nie umarły podatny jest na zaklęcie „Śmierć Ożywieńcom”. Zombie spotkamy dopiero w późniejszym etapie gry, gdzie nie jest już tak groźnym przeciwnikiem jak na początku naszej rozgrywki. Te umarlaki możemy spotkać w Starej Wieży Xardasa. W grze występuję również „Nadzorca”, przeklęty Magnat strzegący Kamienia Ogniskującego, którego zabijamy razem z Miltenem.


Demon

Trofea: Brak

Doświadczenie: +600

Krótki Opis:
Magiczne istoty z piekieł, bardzo silne i dość niebezpieczne. Atakuję sposobem Smoka, czyli ognistym oddechem. Demony nie są skore do towarzystwa i wolą życie samotników tak, więc podczas gry, spotkamy pojedyncze sztuki. Te stwory, spotkać można w Świątyni Śniącego, gdzie będą starannie przeszkadzać nam w zabiciu ich pana. Xardas posiada w swojej wieży osobistego ochroniarza, w postaci Demona. Jest to jedyny Demon nastawiony do nas pokojowo.


Pomniejszy Demon

Trofea: Brak

Doświadczenie: +xxx

Krótki Opis:
Magiczne istoty z piekieł, bardzo silne i dość niebezpieczne. Atakuję sposobem Smoka, czyli ognistym oddechem. Demony nie są skore do towarzystwa i wolą życie samotników tak, więc podczas gry, spotkamy pojedyncze sztuki. Te stwory, spotkać można w Świątyni Śniącego, gdzie będą starannie przeszkadzać nam w zabiciu ich pana.


Książe Demonów

Trofea: Brak

Doświadczenie: +1000

Krótki Opis:
Dużo silniejszy i o wiele niebezpieczniejszy. Książe Demonów to osobisty ochroniarz Śniącego, niepoddający się tak łatwo. Atakuję tak jak jego słabsza forma, ognistym oddechem, jednak z większą siłą. Te potwory występują tylko w Świątyni Śniącego, jako strażnicy Serc Szamanów.


Opętany Nowicjusz

Trofea: Brak

Doświadczenie: +xxx

Krótki Opis:
Może nas zadziwić fakt, ilu ludzi uwierzyło w Śniącego jako boga. Ci nowicjusze to fanatycy, którzy wraz z Cor Kalomem, udali się do Świątyni Śniącego. Ich umysły zostały opanowane przez czarną magię, tak wiec są wrogo nastawieni. Spotkać ich możemy w Komnacie ze Śniącym, gdzie oddają mu kłopoty. Podczas walki z nimi trzeba być ostrożnym!


Fanatyczny Strażnik Świątynny

Trofea: Brak

Doświadczenie: +xxx

Krótki Opis:
Fanatyczni wyznawcy kultu Śniącego, zdecydowani na wszystko by obudzić ich Boga. Opuścili razem z Cor Kalomem Obóz Bractwa i udali się do Świątyni Śniącego, gdzie ich umysły owładnęła magia Szamanów. Ci strażnicy świątynni, to w gruncie rzeczy dobrzy wojownicy, wspierani fanatycznym poświęceniem, mogą być bardzo groźnymi przeciwnikami.


Apokaliptyczny Strażnik Świątynny

Trofea: Brak

Doświadczenie: +xxx

Krótki Opis:
Może nas zadziwić fakt, ilu ludzi uwierzyło w Śniącego jako boga. Ci nowicjusze to fanatycy, którzy wraz z Cor Kalomem, udali się do Świątyni Śniącego. Ich umysły zostały opanowane przez czarną magię, tak wiec są wrogo nastawieni. Spotkać ich możemy w Komnacie ze Śniącym, gdzie oddają mu kłopoty. Podczas walki z nimi trzeba być ostrożnym!