ArcaniA to gra RPG akcji stworzona przez Spellbound Interactive i wydana przez JoWooD Entertainment. Gra jest dostępna na komputerach osobistych i Xboxie 360. Planowano również wersję na konsolę PlayStation 3, jednak prace nad nią zostały przerwane, zaś pojawiła się ona później jako Arcania: The Complete Tale.

Fabuła tej części kontynuuje wątek z Gothic 3, a dokładnie zakończenie, w którym Bezimienny bohater zostaje królem Myrtany. Akcja rozgrywa się dziesięć lat po wydarzeniach tam przedstawionych. Główny bohater pochodzi z wyspy Feshyr, gdzie podczas jego nieobecności miała miejsce masakra. Z tego powodu chce on dokonać zemsty. Na początku wie tyle, że za grabież i morderstwa odpowiadają ludzie, którzy przypłynęli statkami, na których żaglach namalowany był orzeł.

Arcania jest bardziej przystępna w porównaniu do poprzednich części, głównie dzięki liniowej strukturze narracji, która oferuje zarówno główne, jak i opcjonalne zadania. Podczas rozgrywki odwiedzimy różne lokacje, ale po dotarciu do nowego miejsca nie będziemy mogli już wrócić do poprzedniego. Nie ma również gildii ani frakcji do których można przystąpić, ani wyborów moralnych, takich jak zabijanie czy okradanie innych postaci. Oznacza to, że nie będzie już możliwości trafienia do więzienia za kradzież cudzej własności.