Ninja to rozszerzenie do Gothica umożliwiające korzystanie z modularnych patchy lub ogólniej: modów. Spełnia ono jeden, konkretny cel: usuwa ograniczenia Gothica, dzięki czemu można grać z wieloma modyfikacjami naraz.
Najbardziej znany patch do Ninja to Free Aiming (pl. Wolne Celowanie), podobne do celowania z Gothic 3. Istnieją także inne patche, które nie mają odpowiednika w Unionie, co jest powodem, by z Ninja skorzystać.
Free Aiming, kompas, AutoRun…
Wolne Celowanie jest już obecne w niektórych modyfikacjach, ale można je zainstalować także do innych modów – z uwagi na jego modularność. Wczoraj opublikowany został również patch Reusable Arrows (pl. Strzały Wielokrotnego Użytku), który sprawia, że wystrzelone bełty i strzały pozostają w świecie gry, a jeśli trafią w postać czy potwora, to zostają w jego ekwipunku.
Innym użytecznym patchem – szczególnie gdy gra się w nowe modyfikacje – jest kompas. Jak sama nazwa wskazuje, dodaje on kompas, wskazujący kierunek.
Poza tym, innymi przydatnymi patchami używającymi Ninja, są przykładowo: AutoRun – umożliwiający automatyczne bieganie, AutoSave – do automatycznego zapisu na dowolnej ilości slotów czy KeepTraderWeapons (pl. Zachowaj broń handlarzy) dzięki której handlarze nie noszą broni, którą moglibyśmy kupić.
Ninja a Union
Ninja jest kompatybilne Unionem od wersji 1.0e, jak i może działać bez niego. Na czym polega różnica między nimi?
Union
- umożliwia poprawne działanie gier z serii Gothic na współczesnych komputerach i systemach
- naprawia błędy silnika gry
- umożliwia tworzenie i używanie nowych mechanik (pluginy)
Ninja
- usuwa ograniczenia Gothica, aby umożliwić modularne mody (zawierające nowe przedmioty, postacie, dialogi, mechaniki itd.)
Głównym ograniczeniem Gothica były skrypty. To w nich zawarte są postacie, przedmioty, dialogi czy mechaniki. Dzięki Ninja – już w 2018 roku – stało się możliwe granie w więcej niż jedną modyfikację jednocześnie – także wtedy, gdy wszystkie zawierają własne skrypty.
Ninja niczego nie dodaje. Wszystko, co jest możliwe z Ninja, to po prostu sam Gothic. Co prawda, rozszerzenie Ninja zawiera najnowszą wersję pakietów Ikarus i LeGo, ale już od twórcy patcha zależy, czy je użyje.
Geneza nazwy
Jak wyjaśnia autor rozszerzenia mud-freak, otrzymało ono nazwę Ninja, ponieważ wstrzykuje (ang. injects) ono zawartość do Gothica o małej wadze, w minimalistyczny sposób, a jeśli nie wiesz, jak te rozszerzenie użyć, to zabijesz Gothica (spowodujesz crash). Ale jeśli jest użyte prawidłowo, to ani ty, ani Gothic nie wiedzą, że Ninja tam była.
Instalacja
Steam
- Zasubskrybować Ninja w Warsztacie Steam.
- Zasubskrybować dany patch również z Warszatu Steam.
Instalacja ręczna
- Ninja jest kompatybilne z Gothic, Gothic Sequel, Gothic 2 i Gothic 2 Noc Kruka. Wymaga tylko zainstalowania:
Gothic | Gothic Sequel | Gothic 2 (Classic) | Gothic 2 Noc Kruka |
Wersja 1.08k_mod | Wersja 1.12f | Wersja raportowa 1.30.0.0 | Wersja raportowa 2.6.0.0 |
- Następnie należy pobrać i zainstalować najnowszy plik .exe z Ninja.
- Potem wypakować plik .vdf z danym patchem.
Spine
W Bazie Danych należy wyszukać Ninja i ją zainstalować. Podobnie patch(e). Szczegółowo jest to opisane w tym artykule.
Post Scriptum – SystemPack
Choć samo Ninja nie wymaga instalacji SystemPacka, to jest on potrzebny do gry w Gothica na współczesnych systemach. SP zawarty jest już w Unionie lub można też go zainstalować osobno.
Lista patchy
Przygotowałem listę patchy, które spełniają łącznie 3 warunki:
- mają polskie tłumaczenie lub go nie wymagają
- najprawdopodobniej nie mają odpowiednika (pluginu) korzystającego z Uniona
- pobranie ich nie wymaga zakładania konta
Niemal wszystkie z poniższych znalazłem pierwotnie na stronie World of Gothic. Są opublikowane między innymi także na:
Nazwa: | Źródło: | Autor: | Opis: |
AutoRun – biegnij jak w MMORPG | World of Gothic | neocromicon | Automatyczne bieganie po wciśnięciu klawisza. Możesz obracać postać, aby nią kierować. Domyślne klawisze: U, Y. |
AutoSave | GitHub | mud-freak | Automatyczne zapisywanie gry. Po pierwszym uruchomieniu, w pliku gothic.ini można wybrać sloty, na których gra będzie automatycznie zapisywana, jak i co ile minut. Dodatkowo można zablokować automatyczne zapisywanie w trakcie walki lub bycia gonionym przez przeciwnika. |
BetterOrcSlayer | World of Gothic | kirides | Broń „Orkowa Zguba” zadaje 15% więcej obrażeń przeciwko orkom. |
Bloodsplats | GitHub | mud-freak | Na ekranie pojawiają się plamy w krwi w trakcie otrzymywania obrażeń. Ich intensywność jest zależna od ilości utraconych punktów życia. Część modyfikacji już ma już to zaimplementowane. |
Bonus Independent Training | GitHub | elsky42 | Bonusy z mikstur/jedzenia/tabliczek i tym podobnych, nie są już wliczanie do progów nauki. Dzięki czemu można z nich korzystać od razu. Działa z oryginalnym Gothic 2 Noc Kruka i modyfikacjami, które nie ingerują w system nauki. |
Cinema Scope | World of Gothic | neocromicon | Rozszerza paski dialogowe na cały ekran, podobnie jak jest to zaimplementowane w Risen. |
Compass | GitHub | mud-freak & Feuerbarde | Dodaje do gry ładny kompas. |
Infinite Sprint | World of Gothic | neocromicon | Umożliwia ciągły sprint, także u towarzyszy. Można ustawić, czy wymagana będzie do tego siła oraz czy można korzystać z broni i magii w trakcie sprintu. |
Ore Armor | World of Gothic | mud-freak | Umożliwia wstawienie Starożytnej zbroi magicznej z Gothic I w Gothic II za pomocą konsoli. Kod: ore_armor_pl |
Free Aiming | GitHub | mud-freak | Umożliwia wolne celowanie za pomocą broni dystansowej i magii. Dostępne są dwa tryby: „Balanced” i „Realistic”. W niektórych modyfikacjach wolne celowanie jest już zaimplementowane. Po pierwszym uruchomieniu gry z tą łatką, w pliku „System\gothic.ini” można znaleźć więcej parametrów do konfiguracji. |
ChangeGangart | World of Gothic | Bloodfly91 | Umożliwia zmianę animacji chodu za pomocą klawisza. Domyślnie klawisze: I, U. |
KeepTraderWeapons | GitHub | mud-freak | Naprawia bug z automatycznym wyposażaniem najlepszej do uniesienia broni przez handlarzy. Dzięki tej łatce będzie można je bez obaw kupić i sprzedać. |
NoUnderwater | GitHub | mud-freak | Usuwa efekt zanurzenia. Zarówno wizualny, jak i dźwiękowy (tłumienie dźwięku). Ułatwia poszukiwania pod wodą. |
FirstMageKit | GitHub | mud-freak | Dodaje do gry dwa zaklęcia: Otwieranie Zamków i Ofiara Krwi. Pierwsze zaklęcie jest dostępne u handlarzy zwojami, a także w skrzyniach. Drugie, jako runa, jest dostępne od momentu instalacji łatki. Runa wymaga 3 kręgu magii. |
Mud | World of Gothic | mud-freak | Dodaje do gry Wrzoda. Resztę już można sobie wyobrazić. Na stronie z łatką, należy pobrać drugi plik z kolei. |
PatchMenu | World of Gothic | neocromicon | Dodaje nową opcję menu. Z wymienionych tu łatek, jest wymagany do: 1. InfiniteSprint 2. SAIS |
PercentPotions | World of Gothic | Kirides | Mikstury zwiększają zdrowie i manę procentowo, a nie o stałą liczbę punktów. Po pierwszym uruchomieniu gry z tą łatką można dostosować progi za pomocą pliku „System\gothic.ini”. |
ReusableArrows | GitHub | mud-freak | Umożliwia zbieranie wystrzelonych strzał. Jeśli trafiły w przeciwnika, można je zebrać z jego ekwipunku. Wymagany wspomniany wyżej Free Aiming. |
SAIS | World of Gothic | neocromicon | Wyświetla na ekranie: – poziom bohatera – punkty nauki – wymagane doświadczenie do następnego poziomu – ilość złota/rudy – ilość strzał/bełtów – ilość zwojów – czas gry – punkty życia/many W formie ikon lub tekstu. Wymaga zainstalowania PatchMenu, dzięki któremu można skonfigurować sposób wyświetlania statystyk. |
Stamina | GitHub | mud-freak | Wprowadza system wytrzymałości oparty na oddechu, który domyślnie widać na żółtym pasku pod wodą. Ciosy wymagają wytrzymałości, podobnie jak dodany w niej sprint za pomocą klawisza V lub kropki. System można dodatkowo konfigurować w pliku „System\gothic.ini” po pierwszym uruchomieniu gry z łatką. Niektóre modyfikacje już implementują systemy wytrzymałości. |