Smok to legendarna, zła, latająca bestia. Średniowieczne legendy i Ballady często opisują starcia szlachetnych rycerzy, właśnie z tymi bestiami. Nie wątpliwie najsłynniejszym pogromcą smoków był Św. Jerzy ,patron m.in. Anglii. Jednak Smoki nie wszędzie uchodzą za istoty złe i diaboliczne, np. w Chinach krąży wiele legend według których owe istoty pomagały ludziom. My również mamy w swoim kraju Smoka. Każdy kto odwiedził kiedyś Kraków i zamek Wawelski, powinien coś o nim słyszeć.
Smok: Olbrzymi, inteligentny i przebiegły jaszczur, zwykle zdolny do latania. Potężna istota magiczna. Większość mieszkańców świata Gothic woli obchodzić smoki szerokim łukiem. Wyjątkiem od tej reguły są świetnie wyszkoleni Łowcy Smoków ,najmężniejsi z Paladynów i najpotężniejsi z Magów.
Instrukcja do gry
Prawda jest taka, że niewielu znajdziemy mieszkańców Khorinis którzy dadzą się namówić na obiad u smoka(Zgadnijcie kto zabłyśnie jako danie główne ; ]) Jednak, gdy mówimy o smokach ludzie nam nie wierzą, mówią ,że to bajka. I tu jest haczyk, choć Xardas od razu powie nam o Smokach i niebezpieczeństwie z nimi związanym, to nie staniemy z marszu przed przeciwnikiem, czeka nas wiele innych zadań, podczas których nabędziemy niezbędnego doświadczenia. W każdym razie najważniejsza rzecz: nie trzeba robić z postaci czołgu, gra bez porażek i prób, czasami traci swój urok. Smoki w rzeczy samej wcale, nie będą takie straszne, na jakie wyglądają.
Smoki
Pandrodor
Stare dobre przysłowie mówi „Nie lekceważ wroga” ,ale w tym przypadku możemy zrobić wyjątek, ponieważ ów smok nie jest wcale wymagającym przeciwnikiem, ale o tym za chwile. Po przybyciu do Górniczej Doliny dowiemy się, że to tu smoki założyły swoje siedziby, między innymi Pandrodor który swoje leże umiejscowił na bagnie ,powstało ono po jego przybyciu. Wspomniałem o tym ,że ów smok nie jest taki trudny do zabicia a to dlatego, że przy jego zgładzeniu pomogą nam (za darmo) Łowcy Smoków Cipher i Rod . Przyboczną gwardią Pandrodora są nieodłączni (dla smoków) Jaszczuroludzie oraz Węże Błotne które występują tylko tam.
Pedrakhan
Ten smok na swoje leże wybrał Starą Górską Fortece gdzie kiedyś znajdował się Kamień Ogniskujący, który zdobyliśmy z pomocą Lestera. Znalezienie jego kryjówki może stanowić pewne wyzwanie, więc radzę skorzystać z pomocy Gorna, który nas tam zaprowadzi. Smok ma wokół siebie (zresztą jak każdy) Jaszczuroludzi, po drodze spotkamy też Kamienne Golemy i Harpie, radzę uważać na te drugie, ponieważ lubią wyłaniać się znikąd akurat za plecami naszego bohatera. Sam Pedrakhan może stanowić pewien problem, jest odporniejszy na ciosy, a sam zadaje ich nie mało, grunt w tym by nie pozwolić mu oderwać się od ziemi.
Feomathar
Na swoje legowisko wybrał Wulkan, tu mamy kolejny problem, ponieważ Smok jest trudno dostępny, droga do niego nie jest usłana różami, trzeba przygotować się na grupy Jaszczuroludzi oraz Ogniste Golemy, nie tak liczne, lecz nadal niebezpieczne. Po dotarciu do jego miejsca pobytu ten zastawi nam wyjście i zacznie się rozmowa, w której Smok wspomni o swoim „Skarbie” i zapewni nas, że na pewno go nie znajdziemy (Nie radzę się zniechęcać, ponieważ, wystarczy tylko się trochę porozglądać.)
Finkregh
Jego kryjówka znajduje się na terenie zajmowanym kiedyś przez Nowy Obóz, po jego przybyciu obszary te skuły się lodem, a grotę pokrył śnieg. Przed wejściem na terytorium smoka spotkamy Sylvia i Bullka, dwóch osiłków z Majątku Ziemskiego Onara, Sylvio składa nam kuszącą propozycje- za zabicie smoka i ochronę da nam 1000 sztuk złota, oczywiście jak można był się spodziewać obietnica okaże się kłamstwem, a obaj będą chcieli nas zabić, ale teraz coś o smoku. Jego ochrona to jak przy wszystkich Smokach Jaszczuroludzie oraz Lodowe Golemy, Smok będzie trudnym przeciwnikiem, zresztą nie można się dziwić ponieważ to on przewodzi Smokom w Khorinis. Radzę przed pójściem do niego zaopatrzyć się w dobre zwoje bądź runy magii Ognia. Po pokonaniu Smoka możemy rozejrzeć się po pozostałościach Nowego obozu, można znaleźć kilka naprawdę interesujących rzeczy.
Feodaron
Feodaron mówi nam, że jest bratem Smoka Feomathara i chcę go pomścić, z wyglądy niczym nie różni się od swojego brata, otaczają go nieodłączni dla Smoków Jaszczuroludzie oraz Orkowie. W tym etapie gry smok nie powinien stanowić żadnej przeszkody. W pomieszczeniu jego pobytu znajdziemy kilka zamkniętych kufrów, choćby z tego powodu warto mieć ze sobą paręnaście wytrychów. Jest jednym z dwóch smoków na Dworze Irdorath.
Smok Ożywieniec
Jest to już ostatni Smok w Gothic II, w rozmowie z nim dowiadujemy się, że to on wysłał na nas poszukiwaczy. Jest wybrańcem Beliara a przybył do naszego Świata za sprawą Śniącego, jego głównym zadaniem jest pogrążenie Świata w Chaosie, nie posiada imienia, lecz nie przeszkadza mu to być władcą smoków. Nie jest takim trudnym przeciwnikiem jakby się wydawało ,wystarczy się zaopatrzyć w kilka zwojów bądź runę (jak kto woli) „Śmierci Ożywieńcom” i zastosować na Smoku, ważne jest też by nie pozwolić mu wzbijać się za często w powietrze. W walce będą przeszkadzać nam Orkowie wychodzący z jaskiń naokoło Smoka. Po zabiciu go Xardas wchłonie jego duszę a my zakończymy Główny wątek. Teraz można wsiąść na Statek i odpłynąć.