Mija pół roku od oficjalnego oświadczenia Piranha Bytes na temat ich problemów. Pomimo szybko upływającego czasu dalej nie znamy przyszłości, jaka czeka studio Piranha Bytes. Sprawdźmy więc jakie wskazówki i poszlaki możemy znaleźć w internecie.
Zacznijmy więc od w miarę pozytywnych informacji:
Dofinansowane od rządu w wysokości 3.168.513,00 Euro przyznane Piranha Bytes na kolejną grę dalej widnieje na oficjalnych stronach.1 Currywurst (tytuł roboczy) ma być trzecioosobową grą RPG akcji, osadzoną w otwartym świecie. Gracz ma przemierzać otwarty świat bez ekranów ładowania z możliwością walki w zwarciu, jak i na dystans. Jednocześnie mamy nie być ograniczani w możliwościach rozwoju charakteru głównego bohatera. Cały ten opis idealnie wpisuje się w gry Piranha Bytes i sugeruje, że ich kolejne dzieło (ELEX 3) otrzyma znacznie większy budżet na produkcję.
Zgodnie ze sprawozdaniem rocznym grupy Embracer na dzień 31.03.2024, Piranha Bytes GmbH dalej jest ich własnością.2 Oznacza to, że na początku wiosny deweloper z Niemiec dalej nie zmienił właściciela, mimo że sytuacja kryzysowa trwa od kilku miesięcy. Pokazuje to, że Piranie „walczą o swoje”. Warto tu wspomnieć o studiu Pieces Interactive, które w marcu 2024 wydało Alone in the Dark, a już czerwcu poinformowano o ich zamknięciu.3
Odejścia z Piranha Bytes
Niestety na tym kończą się „pozytywne” informacje.
Ze studia Piranha Bytes w ostatnich miesiącach odeszło sporo ważnych i wieloletnich pracowników:
- Philipp Krause – Główny programista, zakończył pracę w maju 2024, pracował w Piranha Bytes prawie dwadzieścia lat. Zarządzał silnikiem graficznym Genome Engine. Obecnie pracuje w Keen Games jako Senior Graphics Programmer.
- Roman Keskenti – Senior Engine Programmer, zakończył pracę w kwietniu 2024, pracował w Piranha Bytes ponad dziewiętnaście lat. Odpowiedzialny głównie za obsługę Genome Engine. Obecnie pracuje w PLAYERUNKNOWN, gdzie zajmuje identyczne stanowisko.
- Mario Röske – Technical Artist, zakończył pracę w styczniu 2024, pracował w Piranha Bytes ponad dwadzieścia siedem lat. Zajmował się szeroko pojętą grafiką. Obecnie poszukuje pracy.
- Maki Dieffenbach – Software Engineer/Programmer, zakończył pracę w kwietniu 2024, pracował w Piranha Bytes ponad dwanaście lat.
- Robert Redecki – Grafik 3D, zakończył pracę w lutym 2024, pracował w Piranha Bytes ponad cztery lata.
Po odejściu Głównego programisty i Senior Engine Programmer w firmie najbardziej doświadczonym z silnikiem Genome Engine jest Kurt Pelzer. Zapewne pod jego przewodnictwem musiałby nastąpić dalszy rozwój silnika graficznego. Należy jednak pamiętać, że Kurt Pelzer jest freelancerem, co pozwala mu na dowolność w podejmowanych pracach.
Czas ucieka
Mijające miesiące bez konkretnych decyzji wpływają negatywnie na firmę z kilku stron. Po pierwsze, dofinansowanie na Currywurst przewiduję datę zakończenia na 15.01.2026. Czyli czas ucieka, a praca w ostatnich miesiącach może być w rozsypce. Po drugie Grupa Embracer może stracić cierpliwość i zwyczajnie zamknąć studio przyjmując na siebie wszystkie negatywne konsekwencje. Po trzecie, im dłużej sytuacja jest niejasna, tym więcej pracowników odejdzie szukając stabilizacji w innych przedsiębiorstwach.
Na zakończenie ciekawym wątkiem jest fakt, że piranie dnia 05.06.2024 zmieniły adres. Aktualnie ich oficjalny adres to Brucknerstr. 3, 45966 Gladbeck gdy poprzednio był to Ruhrallee 63, 45138 Essen.4
- https://www.bmwk.de/Redaktion/DE/Artikel/Wirtschaft/Games/Games-Projekte/currywurst.html ↩︎
- https://embracer.com/wp-content/uploads/2024/06/Embracer-Group-publishes-Annual-Report-20232024-240620.pdf ↩︎
- https://x.com/PiecesInt/status/1802612988286804218 ↩︎
- https://www.webvalid.de/company/Piranha+Bytes+GmbH,+Gladbeck/HRB+30287 ↩︎