Złote Wrota 2
Redakcja
Wiadomości Wywiady

Marzy ci się powrót do świata Gothica w nowym, odświeżonym wydaniu? Jeśli pierwsza część Złotych Wrót przypadła ci do gustu, to nadchodzący sequel Złote Wrota 2: Serce Bogini zapowiada się na imponujące rozwinięcie tej historii. Ostatnio wokół projektu dzieje się naprawdę dużo: ogłoszono datę premiery na 12 grudnia, a o modyfikacji rozpisują się największe polskie portale gamingowe. Hype rośnie z dnia na dzień, dlatego wychodząc na przeciw oczekiwaniom graczy, złapaliśmy członków Golden Gate Team na przedpremierowy wywiad.

Dziś mamy ogromną przyjemność gościć Golden Gate Team1, ekipę odpowiedzialną za ten tytuł. W wywiadzie wzięli udział Sentarion, Wogsel i Jugo.

Według informacji na stronie, druga część ma mniej zadań niż pierwsza, jednak przewidywany czas gry jest znacznie dłuższy w nowej produkcji. Jak rozumiem, możemy się spodziewać bardzo złożonych zadań. Jednocześnie sami oficjalnie zachęcacie do wielokrotnego przejścia gry. Czy to oznacza, że różne podejścia mogą się od siebie drastycznie różnić? Czy będzie dostępnych więcej zakończeń?

W grze jest tak wiele wyborów, że każde przejście gry może się znacząco od siebie różnić, co prawda mamy dwa główne stronnictwa do których można dołączyć, ale niemal każdy quest można wykonywać na różne sposoby. Dodatkowo są etapy w grze, które pozwalają na wybór innego sposobu przechodzenia go. Zadań jest mniej, ale są znacznie bardziej rozbudowane i dłuższe. Jeśli chodzi o ilość zakończeń to zachęcamy do odkrycia ich samemu. 🙂

Ostatnio ukazała się informacja, że modyfikacja będzie dostępna na GOGu jako osobna produkcja. Czy podobne rozwiązanie zobaczymy na Steam?

Pisaliśmy w tej sprawie do THQ kilka razy, ale niestety nie otrzymaliśmy żadnej odpowiedzi. Natomiast mod będzie dostępny w warsztacie Steam.

Premiery modów na Steam to dziś standard i spore ułatwienie dla graczy. Jednak GOG to już rzadsza opcja. Złote Wrota 2 będą drugą modyfikacją do Gothic 2, która znalazła się w usłudze One-click Mod. Jak wyglądała współpraca z tą platformą? Czy proces certyfikacji moda na GOGu był skomplikowany?

Współpraca od początku układała się bardzo dobrze, otrzymaliśmy duże wsparcie i pomoc na każdym etapie. Oczywiście musieliśmy włożyć sporo własnej pracy i było trochę komplikacji, ale wszystko udało się rozwiązać.

Morris, główny bohater to młody myśliwy. Jak jego dotychczasowa praca wpływa na całą grę? Czy zaczniemy ze znajomością podstawowych umiejętności myśliwskich jak ściąganie skór lub posługiwanie się łukiem?

Tak, główny bohater posiada podstawowe umiejętności myśliwskie takie jak skradanie się czy zdejmowanie skór, natomiast niemal całkowity rozwój postaci będzie zależał od gracza.

GothicUp Zlote Wrota 2 Golden Gate Team Wywiad 05
Protagonistą Złotych Wrót 2 jest Morris. Z zawodu myśliwy. Czy czeka nas kolejna przygoda od zera do bohatera?

Czy w grze uświadczymy craftingu? Kowalstwo lub płatnerstwo będzie dostępną opcją pozyskania oręża lub pancerza?

Niestety nie będzie kowalstwa ani płatnerstwa, za to pojawi się zupełnie nowe podejście do mechaniki magii. Nowości doczekały się zarówno zwoje, jak i runy. Te pierwsze będzie można konsekrować przy kapliczce Adanosa, zwiększając tym samym ich siłę. Co do run natomiast, wprowadziliśmy tzw. hasyjskie runy, które są swoistą hybrydą między runami i zwojami. Nie wymagają one nauki kręgów, jednak są ograniczone określoną liczbą ładunków, po których wykorzystaniu runę trzeba naładować ponownie, korzystając z kapliczki Hatiret.

Akcja Złotych Wrót 2 przeniesie nas na wyspę Samoa. Czym ten świat różni się od Khorinis czy Jarkendaru pod względem klimatu? Czy ponownie dostaniemy cały przekrój stref klimatycznych jak to było w G2:NK?

Klimat jest dość podobny do tego znanego z Khorinis, ale oczywiście pod pewnymi względami się różni. Przede wszystkim Samoa przez wiele stuleci była zamieszkana przez lud hasyjczyków, więc podczas eksploracji często natkniecie się na pozostałości ich kultury. Wyspa jest położona pośrodku morza, na którym często występują sztormy, co powoduje rozbijanie się statków. Stąd mamy Wybrzeże Rozbitków, na którym spotkamy nieszczęśników, którzy przeżyli sztorm. W dodatku nad Samoą góruje wysoki masyw górski Gereza, który będzie sporą, odrębną zimową lokacją. Czekają na nas także bagna, stare hasyjskie ruiny, tereny Martwej Ziemi oraz oczywiście rozległe lasy. To bardzo ciekawe lokacje, które z pewnością was zaskoczą. 🙂

Złote Wrota 2
W nadchodzących Złotych Wrotach 2 przyjdzie nam zwiedzić sporą zimową lokację.

Na wyspie znajdziemy też nowe potwory, takie jak popiołaki, ogry i drzewce, a stworzenia znane z oryginału będą mieć zmieniony wygląd, tak by lepiej pasowały do nowego świata.

Znamy mapę, na której rozgrywa się modyfikacja. Czy w czasie rozgrywki odwiedzimy inne wyspy? Czy w ramach jakiejś misji trafimy przykładowo do Jarkendaru?

Nie chcemy zdradzać zbyt wiele, ale tym razem nie odwiedzimy Khorinis.

Gothic słynie z nagradzania wnikliwej eksploracji. Czy w Złotych Wrotach 2 podtrzymujecie tę tradycję, wykorzystując geografię wyspy Samoa? Czy możemy liczyć na ukryte znajdźki nie tylko na lądzie ale też np. na dnach zbiorników wodnych?

Uważam, że eksploracja jest jednym najlepiej dopracowanych elementów naszej modyfikacji, czeka na nas wiele znajdziek, ukrytych jaskiń czy też lochów ze skarbami.

W materiałach promocyjnych (czy nawet w samej nazwie) kładziecie duży nacisk na nową istotę boską. Chciałbyś opowiedzieć nam coś więcej o bogini Hatiret? Czy na wyspie odczujemy silne przywiązanie do „klasycznych” bogów świata Gothica?

Jako, że zabieramy graczy do nowego królestwa, uznaliśmy że warto rozbudować również aspekt mitologiczny. W gothicu kwestia bogów była przestawiona dość prostolinijnie i niespecjalnie rozbudowana. Dlatego postanowiliśmy wprowadzić nową boginię, która nie jest tak czarno-biała jak klasyczni bogowie. Choć z pozoru hasyjczycy mogą wydawać się typowymi „złolami”, jednak w grze gracze poznają motywacje, które skłoniły ich do tak brutalnych działań. Ich religia jest znacznie bardziej rozwinięta niż to, co znamy z oryginału — mają własne święta, obrzędy i zasady, a wiara w Hatiret realnie wpływała na codzienne życie jej wyznawców.

Chcielibyśmy jednak uspokoić wszystkich sceptyków –  nie zamierzamy robić z moda „drugiej Acaani”. Nowa bogini nie wywróci nam lore do góry nogami. Jest postacią, którą różne grupy postrzegają zupełnie inaczej — dla jednych to heretyczka, dla innych prawdziwa bogini. A jaka jest prawda? Tego dowiecie się już grając.

Na wyspie spotkamy również pewnego maga wody wysłanego z Elei, który próbuje krzewić wiarę wśród tutejszych mieszkańców. Także i klasycznych bogów na pewno nie zabraknie.

Złote Wrota są kojarzone z paroma kontrowersyjnymi zabiegami fabularnymi jak np. postać brata Xardasa (w najnowszym patchu poprawiony) lub Bezimienny przybierający imię Meryl (to również zostało poprawione). Czy planujecie w jakiś sposób zachęcić graczy, którzy zrazili się takimi rzeczami do zagrania w drugą część?

Właśnie z tego powodu wydaliśmy patch 1.2 do pierwszej części (który m. in. dodaje nowe intro lepiej wprowadzające w historię, a także postać Xardasa od początku gry), aby gracze odświeżając sobie ”jedyneczkę” mogli jak najwięcej poczuć klimatu Gothica. Natomiast to, co najbardziej może zachęcić do zagrania w drugą część to fakt, że naszym skromnym zdaniem jest ona kilkukrotnie lepsza od pierwszej. 🙂

Złote Wrota 2
Akcja Złotych Wrót 2 rozgrywa się na wyspie Samoa.

W nagrywaniu dubbingu do Złotych Wrót 2 wzięło udział ponad 60 aktorów głosowych. Ogarnięcie tych wszystkich chętnych, dopasowanie ich głosów itd. – to brzmi jak wyzwanie. Jak wyglądała koordynacja nagrań?

To zdecydowanie było duże wyzwanie. Sam proces tworzenia dubbingu zajął nam około dwóch lat — do nagrania mieliśmy ponad 14 tysięcy kwestii, ponad 160 imiennych postaci oraz liczne role bezimienne (których dialogi zmieniają się wraz z postępem fabuły). Bardzo zależało nam na wysokiej jakości, dlatego często długo szukaliśmy odpowiedniej osoby do danej roli, tak aby jej głos pasował do postaci, a nagrania były na odpowiednim poziomie aktorskim i technicznym. Chcieliśmy też osiągnąć dużą różnorodność głosów — w oryginalnym Gothicu 1 i 2 występowało zaledwie kilkunastu aktorów, a u nas jest ich ponad 70, czyli nawet więcej niż w Kronikach Myrtany.

Dużym wsparciem była grupa fundubberska „Nieznane Historie”, z której pochodzi bardzo duża część obsady. Poza tym przeprowadziliśmy własny nabór — zgłosiło się ponad 200 osób, ale selekcja była bardzo rygorystyczna, bo jakość była dla nas kluczowa. Dodatkowo sami zapraszaliśmy do projektu osoby, które szczególnie chcieliśmy usłyszeć w naszych rolach.

Nagrania odbywały się zdalnie. Zwykle wysyłaliśmy aktorom scenariusz z dialogami i opisem kontekstu sceny, a po otrzymaniu nagrań odsłuchiwaliśmy je i — jeśli było trzeba — prosiliśmy o poprawki. Spora część sesji, zwłaszcza trudniejszych aktorsko, odbywała się jednak online z udziałem reżysera dubbingu. Oczywiście, przy projekcie non profit musieliśmy dostosować się do możliwości czasowych i dostępności aktorów, więc nie zawsze była taka możliwość.

Dodatkowym wyzwaniem były dialogi o silnym ładunku emocjonalnym. Morris może wejść w dwie relacje romantyczne, ma swoich przyjaciół i ojczyma — takie sceny wymagały od aktorów większego zaangażowania i od nas bardziej szczegółowej pracy.

Włożyliśmy w dubbing ogrom pracy i mam nadzieję, że będziecie zadowoleni.

Co dalej? Istnieją jakieś pomysły na Złote Wrota 3 lub myślicie nad stworzeniem jakiegoś zupełnie innego moda? Czy zasłużony odpoczynek?

Na ten moment zupełnie o tym nie myślimy, potrzebujemy odpocząć po długim czasie wytężonej pracy, ale przede wszystkim nie możemy doczekać się odbioru drugiej części.

Mając przed oczami efekt wieloletniej pracy całego sztabu ludzi, który aspekt produkcji uważasz za wasze największe osiągnięcie? Czy jest to quest, jakaś lokacja czy może model pancerza albo cokolwiek innego?

Uważam, że naszym największym osiągnięciem jest niesamowita grywalność. Grę można przechodzić na wiele sposobów, a osoby testujące wciąż się nią nie nudzą, wręcz przeciwnie mają ochotę na więcej. Oczywiście mam nadzieję, że gracze tylko to potwierdzą.

Premiera Gothic Remake już niebawem. Czy uważasz, że wiąże się to z pożegnaniem starego ZenGin? Czy jest szansa, że scena moderska przeniesie się na nowy silnik (UE)? Czy może klasyczny Gothic pozostanie żywy już wiecznie?

Uważam że zengin będzie wiecznie żywy, ale z ekscytacją oczekuje nowej odsłony Gothica i nowych możliwości modderskich. Wierzę, że modderzy Gothica zachwycą nas jeszcze nie raz!

Złote Wrota 2: Serce Bogini – najnowszy zwiastun

Jeśli jeszcze go nie widzieliście, to zachęcamy do obejrzenia najnowszego zwiastuna Złotych Wrót 2. Oprócz kapitana Hannibala, który pełni rolę narratora spotkamy tu też parę innych znajomych postaci, które występowały w pierwszej części.

  1. Oficjalna strona internetowa projektu ↩︎

Powiązane wpisy