
Umiejętności w Gothic Remake nie odbiegają zbytnio od oryginału z 2001 roku. Większość umiejętności jest taka sama lecz dodano kilka rozwinięć praktycznie w każdej dziedzinie. Występują też całkiem nowe umiejętności, które urozmaicają rozgrywkę.
Umiejętności Bojowe
Umiejętności bojowe koncentrujące sie na zadawaniu obrażeń przeciwnikowi. Do wyboru mamy walkę w zwarciu, na dystans lub używając magii. Każdy poziom walki oprócz „zwiększania” naszych obrażeń zmienia nam animacje ataku, która w sposób wizualny oddaje nasze umiejętności.
- Walka gołymi pięściami – Redakcja: nowość dodana w Remaku
- Niewyszkolony
- Wyszkolony
- Mistrz
- Walka wręcz bronią jednoręczną – Biegłość w posługiwaniu się bronią jednoręczną determinuje skuteczność w walce, od podstawowych wymachów po płynne i mistrzowskie kombinacje.
- Niewyszkolony – Jesteś niewyszkolony. Potrafisz władać bronią. Nie oczekuj finezji; kombinacje i parowanie są poza twoim zasięgiem.
- Wyszkolony – Dzięki treningowi twoje ruchy stają się płynne, umożliwiając kombinacje ataków i zręczne parowanie. Możesz zadawać krytyczne trafienia i anulować ataki w trakcie ich wyprowadzania.
- Mistrz – Z mistrzem walki bronią jednoręczną trzeba się liczyć. Szansa na trafienie krytyczne wzrasta, a ciosy mogą odrzucać wrogów. Parowanie wchodzi w nawyk i umożliwia silne kontrataki.
- Walka wręcz bronią dwuręczną – Umiejętność posługiwania się bronią dwuręczną określa twoje możliwości w walce, od prostych uderzeń po powalające kombinacje pełne gracji.
- Niewyszkolony – Jesteś niewyszkolony. Potrafisz chwycić broń dwuręczną, ale jej pełny potencjał ci się wymyka. Kombinacje i parowanie są poza twoim zasięgiem, a ataki są proste i niewyrafinowane.
- Wyszkolony – Wraz z treningiem twoja kontrola nad bronią dwuręczną staje się płynna, pozwalając ci na wyprowadzanie potężnych kombinacji i umiejętnych parad. Możesz zadawać trafienia krytyczne i zyskujesz umiejętność anulowania ataków.
- Mistrz – Posługujesz się bronią dwuręczną z nadzwyczajną skutecznością. Częściej zadajesz trafienia krytyczne, parowanie umożliwia kontrataki, a potężne zamachy mogą odepchnąć wrogów.
- Walka dystansowa strzelanie z łuku – Umiejętność posługiwania się łukiem określa celność, od podstawowego celowania po precyzyjne i szybkie strzały.
- Niewyszkolony – Jesteś niewyszkolony. Potrafisz trzymać łuk, ale celowanie jest trudne, a naciąganie cięciwy i przeładowywanie – uciążliwe.
- Wyszkolony – Dzięki treningowi twoje umiejętności posługiwania się łukiem stały się znacznie lepsze. Teraz jeszcze szybciej przeładowujesz i celujesz, a zwiększona precyzja pozwala na krytyczne trafienia.
- Mistrz – Po mistrzowsku posługujesz się łukiem. Trafienia krytyczne masakrują wrogów, a szybkość i precyzja strzałów przytłaczają ich.
- Walka dystansowa strzelanie z kuszy – Umiejętność posługiwania się kuszą odzwierciedla opanowanie walki na dystans, ewoluując od podstawowej obsługi do szybkiego i precyzyjnego strzelania.
- Niewyszkolony – Jesteś niewyszkolony. Potrafisz obsługiwać kusze, ale twoje trzęsące się ręce mogą utrudniać celowanie, a przeładowywanie jest powolne i żmudne.
- Wyszkolony – Wraz z treningiem rośnie twoja sprawność w posługiwaniu się kuszą. Przeładowywanie jest szybsze, celowanie stabilniejsze, a trafienia krytyczne stają się realnym zagrożeniem.
- Mistrz – Jesteś mistrzem w posługiwaniu się kuszą. Trafienia krytyczne przychodzą z większą łatwością, każdy strzał oddawany jest z niezrównaną celnością, a twoje zręczne dłonie szybko przeładowują bełty.
- Kręgi Magii – Kręgi magiczne oznaczają głębię mądrości i wiedzy czarodzieja w sztukach tajemnych. Przechodząc przez kolejne kręgi, zyskujesz dostęp do bardziej złożonych i potężniejszych zaklęć, zwiększając swoją magiczną biegłość
- 1 Krąg
- 2 Krąg
- 3 Krąg
- 4 Krąg
- 5 Krąg
- 6 Krąg
Umiejętności Łowieckie
Jak sama nazwa wskazuje te umiejętności są wykorzystywane przy polowaniach do uzyskania trofeów z zabitych stworów. W czasie naszej rozgrywki będziemy mogli pozyskać:
- Pazur
- Płetwy
- Futro
- Róg trolla
- Płytki pancerzy pełzacza
- żuchwy pełzacza
- Organy
- Łuski
- Wydzieliny
- Róg Cieniostwora
- Skóra
- Skóra błotnego węża
- „SkullArmor” – Fani sugerują, że mogą to być czaszki ścierwojadów.
- Kolce
- Żądła
- Żądła krwiopijcy
- Zęby
- Zęby Błotnego Węża
- Ognisty język
- UluMulu – Redakcja: Co ma wspólnego Ulu-Mulu z łowiectwem i pozyskiwaniem trofeów? Prawdopodobnie ta umiejętność pozwoli nam wydobyć wszystkie potrzebne trofea do stworzenia Ulu-Mulu.
Umiejętności Złodziejskie
Jak szybko dorobić się bogactwa w Górniczej Dolinie? Najlepiej „pożyczyć” trochę pieniędzy od innych i nigdy nie oddać.
- Otwieranie zamków
- Niewyszkolony
- Wyszkolony
- Mistrz
- Skradanie się
- Wyszkolony
- Kradzież kieszonkowa
- Niewyszkolony
- Wyszkolony
- Mistrz
Rzemiosło/Tworzenie
- Alchemia
- Wyszkolony
- Kowalstwo
- Niewyszkolony
- Wyszkolony
- Mistrz
- Inskrypcja – Pisanie zwojów – Redakcja: nowość w świecie Gothica. Nazwa tłumaczy wszystko.
- Wyszkolony
Inne
- Górnictwo – Wydobycie minerałów
- Niewyszkolony
- Wyszkolony
- Mistrz
- Orchista – Redakcja: Umiejętność zagadka. Jedni twierdzą, że będzie to wsparcie naszych towarzyszy w czasie drużynowych walk. Inni przewidują możliwość negocjacji lub polubownego rozwiązania problemów.
- Niewyszkolony
- Wyszkolony
- Mistrz
- Akrobatyka
- Wyszkolony
- Nurkowanie – Redakcja: Chcesz zbadać podwodny świat? Tym razem musisz sie nauczyć nurkować aby znaleźć podwodne skarby, a dokładniej możesz dłużej nurkować. Masz większe zapasy tlenu.
- Wyszkolony
- Wspinaczka po ścianach – Redakcja: Czasem pionowa ściana to jedyna dostępna droga, warto więc nauczyć się po niej poruszać.
- Wyszkolony
- Survival – Przetrwanie – Redakcja: Kolejna umiejętność zagadka. W oryginalnym Gothicu nie było elementów przetrwania. Nie musieliśmy dbać o głód, temperaturę czy też sen. Może ta umiejętność będzie dostępna tylko na wysokich opcjach trudności? Kto wie?
- Wyszkolony