Piranha Bytes znowu daje nam do dyspozycji 3 Frakcje, a w każdej z nich 2 drogi rozwoju naszego bohatera. Każda ugrupowanie będzie posiadało swoją własną bazę (wyspę), uzbrojenie, umiejętności, zbroje, towarzyszy oraz inne ścieżki ukończenia głównej fabuły. W każdej frakcji można wybrać 2 ścieżki rozwoju, lecz wybranie jednej anuluje naukę u drugiej, lecz nadal można posiadać ich podstawowe umiejętności. Wybranie ścieżki będzie wiązało się z wyborem odpowiednich nauczyciele, uzbrojenia, umiejętności jak i broni.
STRAŻNICY
Pierwszą z nich są Strażnicy. Zamieszkują spokojną wyspę Taranis, gdzie wraz z magami wydobywają z kopalni magiczne kryształy, dzięki którym zasilany jest reaktor chroniący wyspę przed wrogami. Dostępne ścieżki to ścieżka maga, gdzie będziemy korzystać z potężnej magii 3 żywiołów siejąc postrach w szeregach naszych wrogów. Czary są głównie destrukcyjne, lecz mogą nam ogłuszyć, spowolnić czy nawet podpalić wroga. Drugą ścieżką jest oczywiście ścieżka wojownika. To tutaj nauczymy się poszczególnych umiejętności walki mieczem, tylko mieczem, ponieważ strażnicy nie stosują innego typu oręża dzięki czemu walkę bronią sieczną wyćwiczyli do perfekcji.
Ta frakcja charakteryzuje się ciężką zbroją płytową chroniącą nasze całe ciało przed silnymi atakami wrogów, lecz spowalniająca nasze ruchy.
PIRACI VOODOO
Drugą z frakcji są Piraci Voodoo lub jak kto woli Aborygeni. Zamieszkują oni gęsto zarośniętą wyspę, gdzie żyją w lesie tropikalnym z dala od ludzi zgodnie z naturą i otaczającymi ich zwierzętami. I tutaj są dostępne 2 ścieżki – Voodoo oraz Pirata. Pierwsza pozwoli nam na nauczenie się czarów kontroli umysłu, osłabiania wroga (wysysanie siły życiowej), przejmowania go jak i również wskrzeszania by walczył po naszej stronie. Ogólnie wydaje się najciekawszą pośród dostępnych magii ze względu na całkowitą nowość w stosunku do poprzedników. Piraci natomiast nauczą nas swych brudnych sztuczek dzięki czemu znacząco będziemy mogli osłabić wroga czyli tzw. brudna walka. Posiadają oni podstawową wiedzę na temat broni dzięki czemu będziemy mogli nauczyć się korzystać z każdej do określonego poziomu.
Frakcja charakteryzuje się lekką zbroją dzięki czemu nie spowalniają ani utrudniają im uniki.
ŁOWCY DEMONÓW
Ostatnia frakcja to Łowcy Demonów. Wybrali oni wulkaniczną wyspę gdzie zakwaterowali się w byłej siedzibie swych poprzedników, dawnych Łowców. Walczą tam ze wszelkim złem na jakie natrafią szlifując swe umiejętności przed ostateczną walką. I tutaj są 2 ścieżki, ponieważ możesz zostać mistrzem oręża ) lub nauczyć się wzmacniać swe ciało oraz broń stosując druidzką magię nauczaną przez lidera frakcji. Tutaj Łowcy głównie stosują swą wyćwiczoną siłę woli oraz ciała i rzadko nam przyjdzie stosować magię żywiołów. Tutaj wszystko będzie polegało na potężnej oraz walce. Łowcy jako jedyni wyćwiczyli umiejętność teleportacji na krótkie odległości dzięki czemu nie muszą się martwić o uniki, jak również jako jedyni posiadają wiedze na temat walki najpotężniejszymi broniami w grze.
Charakteryzują się skórzaną zbroją, z metalowymi częściami nie utrudniającymi ruchów.
{youtube}https://www.youtube.com/watch?v=J9HFQztcB3w{/youtube}
Tutaj natomiast mamy oficjalny opis PB na temat Łowców Demonów
Niebezpieczny i opuszczony przez Bogów świat przedstawiony w Risen 3 jest w kompletnych ruinach: tajemnicze zagrożenie wyłaniające się z ciemności zagraża wszystkim na wyspie. Ale Mroczni Rycerze przegrupowują się, napędzani przez stare wierzenia, jak również wyposażeni w najlepsze bronie oraz zbroje znane ludzkość. Łowcy Demonów – bo tak się owi rycerze zwą – to zdecydowany oraz uprzywilejowany kult, który opadł w zapomnienie przez te wszystkie lata…
Łowcy Demonów zamieszkują wyspę Calador, umiejscowiona w północno-zachodniej części świata Risen 3. Sama wyspa jest znana ze swych naturalnych wybrzeży, potężnych złóż żelaza oraz wysoce rozwiniętemu Kowalstwu. Kult zamieszkuje w okazale zbudowanej twierdzy w centrum wyspy oraz szczyci się wysoce respektowaną tradycją oraz kulturą. Wcześniej sama cytadela była zapomniana oraz podstępna (zamieszkała przez żywe trupy). Teraz w połowie zepsuta jest naprawiana, lecz wciąż promieniuje z niej ciemna aura ochronna.
Jednak, z mroczną groźbą nadszedł ten czas. Łowcy Demonów zjednoczeni ponownie, by wierzyć w to co kiedyś było centrum kulturalnym świata i tchnęło w niego życie. Nowa generacja Łowców, założona przez Druida Eldrica, zapala zielone światło ludzkości – było to wezwanie dla wszystkich Łowców Demonów. Pod przewodnictwem Eldrica zakon przypomina o swej dawnej mocy oraz odnowili w sobie znajomości magii runicznej. Przeszkolony Łowca potrafi miotać przeciwnikami potężnymi piorunami, przywoływać cienie swej osoby, wzmocnić swą siłę bojową czy nawet zaklinać runy swego oręża by było bardziej odporne i zabójcze.
Ich sposób życia jest jest naturalny. Łączą się oni z siła natury oraz żywiołów. Tylko Aborygeni, zamieszkujące regiony Oceanii, mieszkający w ponurym świecie, są tylko bardziej zaznajomienie z naturą poprzez swą sztukę VooDoo.
Teraz cytadela wspomina o upadku sławnej niegdyś gildii Łowców Demonów przez ostatnie dziesiątki lat. Głodni walki, nowi łowcy, idą naprzeciw ciemnemu zagrożeniu. Są gotowi by zapomnieć o swych dawnych niepowodzeniach, by wstać i ruszyć na przeciwników wyposażeni w potężne topory, młoty oraz miecze. To jest ten czas, w którym ogień zapłonął w ich sercach, by przypomnieć o swej potędze i wprowadzić strach w szeregach wrogów.