Na forum World of Gothic zostały ogłoszone prace nad modyfikacją total-conversion do Gothic 2 o nazwie „Janus”. A raczej nie ogłoszone, a ujawnione, bo autor pracuje nad projektem od 12 lat. Z zaskoczenia podzielił się z graczami ujęciami z gry i historią.
Dlaczego ten projekt może interesować polskich graczy? Z powodu podobieństw do modyfikacji Insygnia (niem. Das Wappen), w której prolog mogliśmy zagrać w polskiej wersji już 9 lat temu. Ale zanim te zbieżności wskażę, przedstawię Wam, czym jest „Janus”.
Dlaczego „Janus”?
Bo tak nazywa się rzymski bóg początku i końca oraz wszystkich niezamkniętych przejść. A przejść tych w modyfikacji będzie wiele. I ma zapewniać do 100 godzin rozgrywki.
Autorem projektu, który przez te lata wykonał tytaniczną pracę, jest Buzz Killington. Jak czytamy na stronie modyfikacji jego imię to Jan – i tu też doszukuję się źródła nazwy przedsięwzięcia.
Tło historyczne
Starożytne imperium Montargis pod wodzą cesarza Eonatha II. Jego stolica, Tessach, zwana „Złotym Miastem”, starsza od samego cesarstwa, wryła w serca jego mieszkańców odwagę i pewność, które pozwoliły nieść jego światło w najdalsze zakątki świata. Oddziały imperium były nie do powstrzymania, od lodowej pustyni Torgestau po puszcze Lovii, ustanawiając kolejne królestwa i miasta-państwa prowincjami Montargis.
Zmieniło się to dopiero na pustyni Al-Safra – niedaleko Ke Ardad, gdzie wróg zdołał niemal całkowicie zniszczyć armię generała Thobala. Perła południa, Eos, pozostała nieosiągalna dla światła Tessach. Jak mogło do tego dojść? Kolejnym ciosem dla imperium była zbyt pochopnie podjęta decyzja przez cesarza Eonatha II. Pogardliwie nazywany przez swoich wrogów „bękarcim cesarzem” władca oddał zbyt wiele swobody w ręce prywatnych gildii handlowych.
Pewien kupiec z Nerak skorzystał z okazji, by otworzyć szlaki handlowe na południe od Pasażu Lovii. By chronić karawany, handlarz ten, Emmanuel Rosenthal, zebrał bez zgody cesarza prywatne armie najemników. Co więcej, tuż po klęsce pod Ke Ardad, placówki Imperialnego Biura Kolonialnego padły ofiarą pożarów, najprawdopodobniej podpaleń; a na szlakach handlowych wybucha otwarta wojna między najemnikami „Różanego Kartelu” Rosenthala (nazwisko kupca po polsku oznacza „Dolina Róż” – przyp. red.) a jednostkami cesarskiego garnizonu. W tym samym czasie armie republik Al-Safry i ich eliryjscy sojusznicy bez przeszkód nacierają na Talgarten.
Bitwy rozprzestrzeniały się jak same pożary; użyta została nawet potężna magia bitewna. Po jej wykorzystaniu wszystko potoczyło się bardzo szybko: potężne magiczne wyładowania, znane później jako „wielki wybuch”, zakończyły de facto istnienie tego wielkiego imperium, które rosło przed ponad tysiąclecie. Ale co sprawiło, że w sercach mieszkańców „Miasta Złota” zagościła odwaga i pewność siebie, a co teraz zasiało zazdrość i nienawiść, które doprowadziły do najbardziej wyniszczającej wojny, jaką kontynent kiedykolwiek widział?
Pozostało wiele pytań, wiele smutku i wiele nienawiści – przede wszystkim do magów, którzy byli odpowiedzialni za to zło. A Tessach? Miasto Złota popadło w zapomnienie, jakby to, co kiedyś uczyniło je wielkim, nie było już częścią tego świata. Imperium zostało zniszczone, a kontynent pogrążył się w czasach barbarzyństwa i ciemności.
Podczas tej podróży wcielasz się w rolę złotnika Karla Wollseifa, który jest właścicielem sklepu w mieście Nerak. Karl żyje w niespokojnych czasach, królestwo Montargis znajduje się na krawędzi wojny domowej – wojska Imperium walczą z najemnikami Kartelu Róż i armią Republik Al-Safry. Gdy walki przybierają na sile, a okolice Nerak wypełnia już ryk zbliżających się pól bitewnych, Karl czuje się zmuszony do zamknięcia swojego sklepu i ucieczki. Wraz z Jakobem i Florianem, swoimi dwoma czeladnikami, wyrusza w podróż do Kalthafen. W nocy cała trójka kradnie łódź i wypływa – ich celem jest Archipelag Falmas, który znajduje się około tygodnia drogi stąd.
Po kilku dniach na otwartym morzu mała łódź z na wpół utopionymi pasażerami dociera do małej wyspy Aurora, ale wkrótce po zacumowaniu Karl nagle zostaje sam. Szukając swoich kompanów, wkrótce po przybyciu na wyspę staje w obliczu czegoś niesamowitego: minęło 200 lat, odkąd Karl i jego towarzysze podróży opuścili Kalthafen.
Co musisz teraz zrobić? Nie jesteś poszukiwaczem przygód, nie jesteś najemnikiem z doświadczeniem bojowym – jesteś prostym złotnikiem i oczywiście nikt nie wierzy w twoją historię. Poszukiwanie niepewnej przyszłości zabierze cię w długą podróż, przez wyspiarski świat spokojnego morza i do ruin starego serca. Co tam znajdziesz? Ta podróż opowiada historię rozpaczy i nienawiści, ale także przyjaźni i nadziei. Nadziei na lepsze czasy i lepszy świat, wolny od uprzedzeń i ignorancji, nadziei w ludzkość; ponieważ to, co przyszło wraz ze starym imperium, nie było pokojem i jednością, a jedynie ich pozorem. A pozory mogą być zwodnicze.1
Co zawiera „Janus”
- całkowicie nowy świat gry z unikalną historią w znanej scenerii fantasy / (późnego) średniowiecza z (bardzo) subtelnymi wpływami science-fiction
- rozbudowane, złożone tło historii; rozległy wszechświat
- do 100 godzin rozgrywki, w zależności od stylu gry
- różne strefy klimatyczne i kultury
- system gildii: w zależności od tego, które frakcje wybierzesz w trakcie gry, historia może zakończyć się zupełnie inaczej. Wyraźna nieliniowość historii jest planowana i realizowana na wczesnych etapach. Chociaż fabuła moda pozostaje taka sama, przynależność do danej grupy może mieć znaczący wpływ na wynik historii.
- żywe postacie, bez „wypełniaczy”
- broń palna jako nowy rodzaj uzbrojenia
- nowe animacje
- nowe tekstury
- niezliczona ilość nowych przedmiotów
- nowe talenty (np. rzemiosło, pisanie zwojów zaklęć, gotowanie, złotnictwo i wiele innych)
- nowe, wielostronicowe książki z ogromną ilością informacji na temat świata gry i jego historii (od Gottfrieda).
Screenshoty
Na dowód tego, że prace o takim rozmachu trwają, możecie klasycznie zobaczyć screenshoty. Oto kolejne z nich:
I gdzie są podobieństwa?
- modyfikacja jest tworzona przez jednego autora
- prace trwają od wielu lat: Das Wappen jest tworzony od 16, a Janus od 12 lat
- są to modyfikacje total-conversion z lokacjami tworzonymi od zera
Ale najważniejsze podobieństwo wiąże się z odwiecznym pytaniem fanów Gothica: „Kiedy premiera?”.
Kiedy premiera?
Premiera pełnej wersji ma mieć miejsce za kilka lat, ale w prolog będziemy mogli zagrać już w pierwszej połowie przyszłego roku! Jest tworzona po niemiecku, więc wymagać będzie tłumaczenia.
Rękę na pulsie można trzymać na:
- stronie modyfikacji
- World of Gothic
- lub zaglądając na Gothic Up 😉
PS. Dziękuję autorowi Buzz Killington za zgodę na skorzystanie ze wszystkich dotychczas opublikowanych przez niego materiałów na stronie modyfikacji oraz na World of Gothic. Jak i za dotychczas wykonaną pracę nad modyfikacją.
- Sekcja „Tło historyczne” jest wolnym tłumaczeniem sekcji „Abriss der Geschichte” (pl. „Zarys fabuły”) ze strony projektu. [Dostęp: 06.10.2024] ↩︎