gothic ninja
Damianut
Modyfikacje Gothic

Ninja to rozszerzenie do Gothica umożliwiające korzystanie z modularnych patchy lub ogólniej: modów. Spełnia ono jeden, konkretny cel: usuwa ograniczenia Gothica, dzięki czemu można grać z wieloma modyfikacjami naraz.

Najbardziej znany patch do Ninja to Free Aiming (pl. Wolne Celowanie), podobne do celowania z Gothic 3. Istnieją także inne patche, które nie mają odpowiednika w Unionie, co jest powodem, by z Ninja skorzystać.

Free Aiming, kompas, AutoRun…

Wolne Celowanie jest już obecne w niektórych modyfikacjach, ale można je zainstalować także do innych modów – z uwagi na jego modularność. Wczoraj opublikowany został również patch Reusable Arrows (pl. Strzały Wielokrotnego Użytku), który sprawia, że wystrzelone bełty i strzały pozostają w świecie gry, a jeśli trafią w postać czy potwora, to zostają w jego ekwipunku.

Innym użytecznym patchem – szczególnie gdy gra się w nowe modyfikacje – jest kompas. Jak sama nazwa wskazuje, dodaje on kompas, wskazujący kierunek.

Poza tym, innymi przydatnymi patchami używającymi Ninja, są przykładowo: AutoRun – umożliwiający automatyczne bieganie, AutoSave – do automatycznego zapisu na dowolnej ilości slotów czy KeepTraderWeapons (pl. Zachowaj broń handlarzy) dzięki której handlarze nie noszą broni, którą moglibyśmy kupić.

Ninja a Union

Ninja jest kompatybilne Unionem od wersji 1.0e, jak i może działać bez niego. Na czym polega różnica między nimi?

Union

  • umożliwia poprawne działanie gier z serii Gothic na współczesnych komputerach i systemach
  • naprawia błędy silnika gry
  • umożliwia tworzenie i używanie nowych mechanik (pluginy)

Ninja

  • usuwa ograniczenia Gothica, aby umożliwić modularne mody (zawierające nowe przedmioty, postacie, dialogi, mechaniki itd.)

Głównym ograniczeniem Gothica były skrypty. To w nich zawarte są postacie, przedmioty, dialogi czy mechaniki. Dzięki Ninja – już w 2018 roku – stało się możliwe granie w więcej niż jedną modyfikację jednocześnie – także wtedy, gdy wszystkie zawierają własne skrypty.

Ninja niczego nie dodaje. Wszystko, co jest możliwe z Ninja, to po prostu sam Gothic. Co prawda, rozszerzenie Ninja zawiera najnowszą wersję pakietów Ikarus i LeGo, ale już od twórcy patcha zależy, czy je użyje.

Geneza nazwy

Jak wyjaśnia autor rozszerzenia mud-freak, otrzymało ono nazwę Ninja, ponieważ wstrzykuje (ang. injects) ono zawartość do Gothica o małej wadze, w minimalistyczny sposób, a jeśli nie wiesz, jak te rozszerzenie użyć, to zabijesz Gothica (spowodujesz crash). Ale jeśli jest użyte prawidłowo, to ani ty, ani Gothic nie wiedzą, że Ninja tam była.

Instalacja

Steam

Instalacja ręczna

  • Ninja jest kompatybilne z Gothic, Gothic Sequel, Gothic 2 i Gothic 2 Noc Kruka. Wymaga tylko zainstalowania:
GothicGothic SequelGothic 2 (Classic)Gothic 2 Noc Kruka
Wersja 1.08k_modWersja 1.12fWersja raportowa 1.30.0.0Wersja raportowa 2.6.0.0
  • Następnie należy pobrać i zainstalować najnowszy plik .exe z Ninja.
  • Potem wypakować plik .vdf z danym patchem.

Spine

W Bazie Danych należy wyszukać Ninja i ją zainstalować. Podobnie patch(e). Szczegółowo jest to opisane w tym artykule.

Post Scriptum – SystemPack

Choć samo Ninja nie wymaga instalacji SystemPacka, to jest on potrzebny do gry w Gothica na współczesnych systemach. SP zawarty jest już w Unionie lub można też go zainstalować osobno.

Lista patchy

Przygotowałem listę patchy, które spełniają łącznie 3 warunki:

  • mają polskie tłumaczenie lub go nie wymagają
  • najprawdopodobniej nie mają odpowiednika (pluginu) korzystającego z Uniona
  • pobranie ich nie wymaga zakładania konta

Niemal wszystkie z poniższych znalazłem pierwotnie na stronie World of Gothic. Są opublikowane między innymi także na:

Nazwa:Źródło:Autor:Opis:
AutoRun – biegnij jak w MMORPGWorld of GothicneocromiconAutomatyczne bieganie po wciśnięciu klawisza. Możesz obracać postać, aby nią kierować.

Domyślne klawisze: U, Y.
AutoSaveGitHubmud-freakAutomatyczne zapisywanie gry. Po pierwszym uruchomieniu, w pliku gothic.ini można wybrać sloty, na których gra będzie automatycznie zapisywana, jak i co ile minut.

Dodatkowo można zablokować automatyczne zapisywanie w trakcie walki lub bycia gonionym przez przeciwnika.
BetterOrcSlayerWorld of GothickiridesBroń „Orkowa Zguba” zadaje 15% więcej obrażeń przeciwko orkom.
BloodsplatsGitHubmud-freakNa ekranie pojawiają się plamy w krwi w trakcie otrzymywania obrażeń. Ich intensywność jest zależna od ilości utraconych punktów życia.

Część modyfikacji już ma już to zaimplementowane.
Bonus Independent TrainingGitHubelsky42Bonusy z mikstur/jedzenia/tabliczek i tym podobnych, nie są już wliczanie do progów nauki. Dzięki czemu można z nich korzystać od razu.

Działa z oryginalnym Gothic 2 Noc Kruka i modyfikacjami, które nie ingerują w system nauki.
Cinema ScopeWorld of GothicneocromiconRozszerza paski dialogowe na cały ekran, podobnie jak jest to zaimplementowane w Risen.
CompassGitHubmud-freak & FeuerbardeDodaje do gry ładny kompas.
Infinite SprintWorld of GothicneocromiconUmożliwia ciągły sprint, także u towarzyszy.

Można ustawić, czy wymagana będzie do tego siła oraz czy można korzystać z broni i magii w trakcie sprintu.
Ore ArmorWorld of Gothicmud-freakUmożliwia wstawienie Starożytnej zbroi magicznej z Gothic I w Gothic II za pomocą konsoli.

Kod: ore_armor_pl
Free AimingGitHubmud-freakUmożliwia wolne celowanie za pomocą broni dystansowej i magii. Dostępne są dwa tryby: „Balanced” i „Realistic”.

W niektórych modyfikacjach wolne celowanie jest już zaimplementowane.

Po pierwszym uruchomieniu gry z tą łatką, w pliku „System\gothic.ini” można znaleźć więcej parametrów do konfiguracji.
ChangeGangartWorld of GothicBloodfly91Umożliwia zmianę animacji chodu za pomocą klawisza.

Domyślnie klawisze: I, U.
KeepTraderWeaponsGitHubmud-freakNaprawia bug z automatycznym wyposażaniem najlepszej do uniesienia broni przez handlarzy.
Dzięki tej łatce będzie można je bez obaw kupić i sprzedać.
NoUnderwaterGitHubmud-freakUsuwa efekt zanurzenia. Zarówno wizualny, jak i dźwiękowy (tłumienie dźwięku). Ułatwia poszukiwania pod wodą.
FirstMageKitGitHubmud-freakDodaje do gry dwa zaklęcia: Otwieranie Zamków i Ofiara Krwi.

Pierwsze zaklęcie jest dostępne u handlarzy zwojami, a także w skrzyniach. Drugie, jako runa, jest dostępne od momentu instalacji łatki. Runa wymaga 3 kręgu magii.
MudWorld of Gothicmud-freakDodaje do gry Wrzoda.

Resztę już można sobie wyobrazić.

Na stronie z łatką, należy pobrać drugi plik z kolei.
PatchMenuWorld of GothicneocromiconDodaje nową opcję menu.

Z wymienionych tu łatek, jest wymagany do:
1. InfiniteSprint
2. SAIS
PercentPotionsWorld of GothicKiridesMikstury zwiększają zdrowie i manę procentowo, a nie o stałą liczbę punktów.

Po pierwszym uruchomieniu gry z tą łatką można dostosować progi za pomocą pliku „System\gothic.ini”.
ReusableArrowsGitHubmud-freakUmożliwia zbieranie wystrzelonych strzał. Jeśli trafiły w przeciwnika, można je zebrać z jego ekwipunku.

Wymagany wspomniany wyżej Free Aiming.
SAISWorld of GothicneocromiconWyświetla na ekranie:
– poziom bohatera
– punkty nauki
– wymagane doświadczenie do następnego poziomu
– ilość złota/rudy
– ilość strzał/bełtów
– ilość zwojów
– czas gry
– punkty życia/many

W formie ikon lub tekstu. Wymaga zainstalowania PatchMenu, dzięki któremu można skonfigurować sposób wyświetlania statystyk.
StaminaGitHubmud-freakWprowadza system wytrzymałości oparty na oddechu, który domyślnie widać na żółtym pasku pod wodą.

Ciosy wymagają wytrzymałości, podobnie jak dodany w niej sprint za pomocą klawisza V lub kropki.

System można dodatkowo konfigurować w pliku „System\gothic.ini” po pierwszym uruchomieniu gry z łatką.

Niektóre modyfikacje już implementują systemy wytrzymałości.
Dalsze creditsy możecie znaleźć na zalinkowanych stronach.
Powiązane Wpisy