projekt
Romek
Gothic 3 Modyfikacje
csp_logo

Community Story Project to ogromna modyfikacja do Gothic 3 mająca na celu upodobnienie go do klimatu i struktury znanej z pierwszych dwóch części Gothica. Zmiany skupiają się wokół kilku najważniejszych aspektów gry:

Główna Fabuła i Rozdziały

Jak wiemy z własnego doświadczenia główną fabułę możemy streścić w kilkunastu słowach. Zadania, w których bohater funkcjonował w formie 'przynieś, podaj, pozamiataj’, bez słowa wyjaśnienia i opisu. Wszystko to sprawiało wrażenie mechanicznego kopiowania niektórych zadań. Nie ukrywajmy, większość z nich była wręcz dziecinnie opisana w dwóch zdaniach. Nie tego oczekiwaliśmy od takiego tytułu jakim jest Gothic. W Community Story Project grupa CST zamierza przywrócić do łask podział na rozdziały w celu rozdzielenia poszczególnych wątków głównej fabuły. Gracz ma bardziej wpływać na kreowanie świata wokół siebie. Znikną, a raczej zostaną zmienione zakończenia gry. Mieliśmy do wyboru pójście ścieżką Innosa bądź Beliara, prawda? Otóż zostaną one zmodyfikowane, gra ma nam oferować kilka końcowych wyborów. Jest to jedno z głównych zmian w tym obszarze. Gracz ma być bardziej prowadzony przez grę, ale tez nie będzie przez to ograniczana jego swoboda w poruszaniu się. Innymi słowy, nie dostaniemy zadania, w którym na oślep obijamy się po całej mapie nie wiedząc gdzie ani kogo szukać. Cała fabuła (a wraz z nią rozdziały gry) będzie skupiona wokół kilku głównych zadań, które będą teraz bardziej rozwinięte i jasno postawią przed nami cel. W czasie naszej podróży skupimy się na
– Zwycięstwie orków
– Zniszczeniu magii runicznej
– Poszukiwaniu Ognistych Pucharów
– Poszukiwaniu Artefaktów Adannosa

Przykładowe zadanie w CSP

System frakcji

Gothic 3 ma zupełny inny system frakcji w porównaniu do poprzednich części. Gracz nie musiał koniecznie dołączać do którejś z grup. Jego działania w stosunku do innej frakcji nie wywoływały dużej reakcji tamtych. Nie powodowało to zbytnich zmian w grze. Nowy system frakcji zaproponowany przez grupę Community Story Project ma naprawić te niedociągnięcia.

„W trakcie gry, gracz musi dołączyć do jednej z trzech głównych grup (Rebelianci, Orkowie, Assasyni) oraz wybrać swoją klasę (wojownika bądź maga). W tym samym czasie będzie więcej zadań związanych ze stosunkami pomiędzy poszczególnymi grupami. Będzie możliwość walki wspólnie z orkami z Nordmaru przeciwko klanom. To nie było możliwe wcześniej w grze. Również będziemy chcieli bardziej zaakcentować udział trzech mniejszych grup (druidzi, nordmarczycy, nomadzi) w głównej fabule.” 

Rzeczywiście widzimy tutaj nawiązania szczególnie do Gothic I, gdzie bez członkostwa w którymkolwiek z obozów, zginęlibyśmy marnie. Rozwiązanie szczególnie dobre, gdyż będziemy mieli okazję bardziej przywiązać się do swojej ulubionej frakcji.

W późniejszym etapie trafimy na dodatkowe frakcje. Piraci, Bandyci i jedna tajemnicza grupa to frakcje poboczne, do których będziemy mogli się przyłączyć.

Informacje o świecie

W poprzednich częściach gry gracz mógł zdobyć informacje o eksplorowanym świecie, stworzeniach, postaciach czy też historii kontynentu praktycznie w każdym miejscu. W Gothic 3 został ten aspekt zaniedbany przez scenarzystów albo raczej nie dano im czasu na dokończenie gry. Przyczyniło się to do mniejszej wiarygodności wydarzeń w grze, co widać było w niektórych sytuacjach. Zostały niedokończone albo robione połowicznie. Wiele pytań, jakie uzbieraliśmy z poprzednich części dalej pozostały nierozwiązane. Historia w wielu miejscach była dziurawa i nie trzymała się całości.

Wszystkie te punkty chcemy podmienić i polepszyć. W grze, bohater spotka starych przyjaciół, Przeczyta więcej na temat samego świata oraz pogra w wiele nierozwiązanych części historii z poprzednich części gry.”

W świecie gry spotkamy teraz znacznie więcej kobiet. Asasyni zaczną nosić turbany a Gońcy Lesni założą swoje kaptury na głowę.

Balans

Wyważenie gry zostało już poprawione przez wiele innych patch’y stworzonych przez społeczność gry Gothic, których szczyt został osiągnięty w wersji 1.7, która wprowadzała wiele alternatywnych zmian. Jak wiemy, te alternatywne rozwiązania starano się tak wprowadzić by gracz nie tracił wiele z podstawowej wersji gry. Community Story Project chce pójść o krok dalej w tym zakresie.

„Ulepszymy wyważenie gry i postaramy się powrócić do jakości Gothic I i Gothic II. Także rozwiniemy niektóre elementy, które wydają się nielogiczne bądź bezużyteczne. Włączając w to nowe bronie, skrzynie, umiejętności oraz system magii”

Oprócz dodania nowych broni, tarcz, pancerzy i innych przedmiotów rozwinięto i zmodyfikowano umiejętności. Przykładowo dodano tworzenie zwojów i zdolność „złotousty”. System otwierania zamków zaimportowano z pierwszego Risena.

Grafika

„Gothic 3 miał bardzo dobrą grafikę w momencie premiery. Jednakże jego świat był zbyt kolorowym, nie odwzorowywał ponurej atmosfery i nastroju spowodowanej wojną. Różne mniejsze i większe projekty robione przez fanów był w fazie produkcji zanim powstała grupa CSP. Bazując na dwóch z tych modyfikacji, obecnie pracujemy nad ciemną wersją tekstur w grze. Wojenna atmosfera zostanie wprowadzona ciemnym i ponurym wyglądem tekstur. Także zrewidujemy wygląd potworów, NPC, tekstur i efektów. By także wykorzystać nowszą technologię w jednostkach centralnych oraz by wprowadzić gracza w optymalne uczucie, większość starych tekstur zostanie zastąpiona przez nowsze z wyższą rozdzielczością. Nowe wyglądy opancerzenia i broni dopełnią ten obszar. Gracze, którym nie spodobają się nowe tekstury, będą mieli możliwość wyłączenia ich podczas instalacji” Pozostaje mieć nadzieję, że dużo taka modyfikacja nie będzie ważyć.
Już teraz dzięki pracy CST możemy się cieszyć z Parallel Universe Patch, który w znacznym stopniu poprawia optymalizację całej gry.

„„„`

Tyle na temat poszczególnych obszarów gry, przy których pracują członkowie grupy. Jak sami widzicie, jest to chyba największy taki projekt związany z moddingiem Gothic 3 jak i całej sagi. Ma duże szanse na sukces, gdyż cały czas idą do przodu w produkcji. Kilka razy ten projekt został omówiony w niemieckiej branży czasopism o grach komputerowych. Przejdźmy do elementów technicznych produkcji. Gothic 3 nie ułatwia prac doskonalących oraz zmian. ModKit oraz wsparcie developerów nie są możliwe ze względu na różnicę pomiędzy JoWood a Piranha Bytes co stanowi wyzwanie dla ludzi chcących poprawiać bądź ulepszać grę. Dodawanie lub modyfikowanie zawartości gry (np, postaci, zadań, tekstur, przedmiotów) jest możliwe tylko dzięki znajomości struktury folderów i plików gry. Większość zmian dokonywana jest w plikach tekstowych albo za pomocą różnych programów, które mogą powodować różne krytyczne błędy przy tych pracach.
Najnowszy patch społecznościowy dodaje parę opcji w plikach gry, które pozwalają zmieniać procesy gry. Jednakże dla grupy zajmującej się tym projektem wcale to nie jest ułatwienie.
Większość członków zespołu to doświadczeni modderzy z różnych grup zajmujących się Gothic 3, którzy wiedzą co mają robić i śmiało dążą do wyznaczonego celu. Przypomnę że inne grupy ściśle współpracują przy tym projekcie. Takie jak: Gothic 3 Community Patch Team czy Humanforce (twórca Quest Pack zawierającego kilkadziesiąt misji). Trwają rozmowy o wykorzystaniu niektórych produkcji w Community Story Project. O ich wyniku poinformuję jeśli tylko zajdą jakieś zmiany.

Artykuł stworzony na potrzeby portalu Gothic.org.pl. Cytowane fragmenty tekstu zostały przetłumaczone z oficjalnej strony projektu. Wszelkie pytania, komentarze możliwe do napisania na forum serwisu.  Napisano na postawie materiałów prasowych, rozmów z projektantami, zagranicznych artykułów.

Oficjalna strona Projektu: http://page.g3csp.bplaced.de/