
Community Story Project to ogromna modyfikacja do Gothic 3 tworzona przez grupę modderską Community Story Team, mająca na celu upodobnienie gry do klimatu i struktury znanej z pierwszych dwóch części Gothica. Zmiany skupiają się wokół kilku najważniejszych aspektów gry.
Spis treści
Fabuła i rozdziały
Jak wiemy z własnego doświadczenia główną fabułę możemy streścić w kilkunastu słowach. Zadania, w których bohater funkcjonował w formie 'przynieś, podaj, pozamiataj’, bez słowa wyjaśnienia i opisu. Wszystko to sprawiało wrażenie mechanicznego kopiowania niektórych zadań. Nie ukrywajmy, większość z nich była wręcz dziecinnie opisana w dwóch zdaniach. Nie tego oczekiwaliśmy od takiego tytułu jakim jest Gothic. W Community Story Project grupa CST zamierza przywrócić do łask podział na rozdziały w celu rozdzielenia poszczególnych wątków głównej fabuły. Gracz ma bardziej wpływać na kreowanie świata wokół siebie. Znikną, a raczej zostaną zmienione zakończenia gry. Mieliśmy do wyboru pójście ścieżką Innosa bądź Beliara, prawda? Otóż zostaną one zmodyfikowane, gra ma nam oferować kilka końcowych wyborów. Jest to jedno z głównych zmian w tym obszarze. Gracz ma być bardziej prowadzony przez grę, ale tez nie będzie przez to ograniczana jego swoboda w poruszaniu się. Innymi słowy, nie dostaniemy zadania, w którym na oślep obijamy się po całej mapie nie wiedząc gdzie ani kogo szukać. Cała fabuła (a wraz z nią rozdziały gry) będzie skupiona wokół kilku głównych zadań, które będą teraz bardziej rozwinięte i jasno postawią przed nami cel. W czasie naszej podróży skupimy się na:
- zwycięstwie orków
- zniszczeniu magii runicznej
- poszukiwaniu Ognistych Pucharów
- poszukiwaniu Artefaktów Adannosa
System Frakcji
Gothic 3 ma zupełny inny system frakcji w porównaniu do poprzednich części. Gracz nie musiał koniecznie dołączać do którejś z grup. Jego działania w stosunku do innej frakcji nie wywoływały dużej reakcji tamtych. Nie powodowało to zbytnich zmian w grze. Nowy system frakcji zaproponowany przez grupę Community Story Project ma naprawić te niedociągnięcia.
W trakcie gry, gracz musi dołączyć do jednej z trzech głównych grup (Rebelianci, Orkowie, Assasyni) oraz wybrać swoją klasę (wojownika bądź maga). W tym samym czasie będzie więcej zadań związanych ze stosunkami pomiędzy poszczególnymi grupami. Będzie możliwość walki wspólnie z orkami z Nordmaru przeciwko klanom. To nie było możliwe wcześniej w grze. Również będziemy chcieli bardziej zaakcentować udział trzech mniejszych grup (druidzi, nordmarczycy, nomadzi) w głównej fabule.
Rzeczywiście widzimy tutaj nawiązania szczególnie do Gothic I, gdzie bez członkostwa w którymkolwiek z obozów, zginęlibyśmy marnie. Rozwiązanie szczególnie dobre, gdyż będziemy mieli okazję bardziej przywiązać się do swojej ulubionej frakcji.
W późniejszym etapie trafimy na dodatkowe frakcje. Piraci, Bandyci i jedna tajemnicza grupa to frakcje poboczne, do których będziemy mogli się przyłączyć.
Informacje o Świecie
W poprzednich częściach gry gracz mógł zdobyć informacje o eksplorowanym świecie, stworzeniach, postaciach czy też historii kontynentu praktycznie w każdym miejscu. W Gothic 3 został ten aspekt zaniedbany przez scenarzystów albo raczej nie dano im czasu na dokończenie gry. Przyczyniło się to do mniejszej wiarygodności wydarzeń w grze, co widać było w niektórych sytuacjach. Zostały niedokończone albo robione połowicznie. Wiele pytań, jakie uzbieraliśmy z poprzednich części dalej pozostały nierozwiązane. Historia w wielu miejscach była dziurawa i nie trzymała się całości.
Wszystkie te punkty chcemy podmienić i polepszyć. W grze, bohater spotka starych przyjaciół, Przeczyta więcej na temat samego świata oraz pogra w wiele nierozwiązanych części historii z poprzednich części gry.
W świecie gry spotkamy teraz znacznie więcej kobiet. Asasyni zaczną nosić turbany, a Gońcy Leśni założą swoje kaptury na głowę.
Balans
Wyważenie gry zostało już poprawione przez wiele innych patch’y stworzonych przez społeczność gry Gothic, których szczyt został osiągnięty w wersji 1.7, która wprowadzała wiele alternatywnych zmian. Jak wiemy, te alternatywne rozwiązania starano się tak wprowadzić by gracz nie tracił wiele z podstawowej wersji gry. Community Story Project chce pójść o krok dalej w tym zakresie.
Ulepszymy wyważenie gry i postaramy się powrócić do jakości Gothic I i Gothic II. Także rozwiniemy niektóre elementy, które wydają się nielogiczne bądź bezużyteczne. Włączając w to nowe bronie, skrzynie, umiejętności oraz system magii
Oprócz dodania nowych broni, tarcz, pancerzy i innych przedmiotów rozwinięto i zmodyfikowano umiejętności. Przykładowo dodano tworzenie zwojów i zdolność „złotousty”. System otwierania zamków zaimportowano z pierwszego Risena.
Grafika
„Gothic 3 miał bardzo dobrą grafikę w momencie premiery. Jednakże jego świat był zbyt kolorowym, nie odwzorowywał ponurej atmosfery i nastroju spowodowanej wojną. Różne mniejsze i większe projekty robione przez fanów był w fazie produkcji zanim powstała grupa CSP. Bazując na dwóch z tych modyfikacji, obecnie pracujemy nad ciemną wersją tekstur w grze. Wojenna atmosfera zostanie wprowadzona ciemnym i ponurym wyglądem tekstur. Także zrewidujemy wygląd potworów, NPC, tekstur i efektów. By także wykorzystać nowszą technologię w jednostkach centralnych oraz by wprowadzić gracza w optymalne uczucie, większość starych tekstur zostanie zastąpiona przez nowsze z wyższą rozdzielczością. Nowe wyglądy opancerzenia i broni dopełnią ten obszar. Gracze, którym nie spodobają się nowe tekstury, będą mieli możliwość wyłączenia ich podczas instalacji”
Już teraz dzięki pracy CST możemy się cieszyć z Parallel Universe Patch, który w znacznym stopniu poprawia optymalizację całej gry.
Podsumowanie
Tyle na temat poszczególnych obszarów gry, przy których pracują członkowie grupy. Jak sami widzicie, jest to chyba największy taki projekt związany z moddingiem Gothic 3 jak i całej sagi. Ma duże szanse na sukces, gdyż cały czas idą do przodu w produkcji. Kilka razy ten projekt został omówiony w niemieckiej branży czasopism o grach komputerowych. Przejdźmy do elementów technicznych produkcji. Gothic 3 nie ułatwia prac doskonalących oraz zmian. ModKit oraz wsparcie developerów nie są możliwe ze względu na różnicę pomiędzy JoWood a Piranha Bytes co stanowi wyzwanie dla ludzi chcących poprawiać bądź ulepszać grę. Dodawanie lub modyfikowanie zawartości gry (np, postaci, zadań, tekstur, przedmiotów) jest możliwe tylko dzięki znajomości struktury folderów i plików gry. Większość zmian dokonywana jest w plikach tekstowych albo za pomocą różnych programów, które mogą powodować różne krytyczne błędy przy tych pracach. Najnowszy patch społecznościowy dodaje parę opcji w plikach gry, które pozwalają zmieniać procesy gry. Jednakże dla grupy zajmującej się tym projektem wcale to nie jest ułatwienie.
Większość członków zespołu to doświadczeni modderzy z różnych grup zajmujących się Gothic 3, którzy wiedzą co mają robić i śmiało dążą do wyznaczonego celu. Przypomnę, że inne grupy ściśle współpracują przy tym projekcie. Takie jak: Gothic 3 Community Patch Team czy Humanforce (twórca Quest Pack zawierającego kilkadziesiąt misji). Trwają rozmowy o wykorzystaniu niektórych produkcji w Community Story Project. O ich wyniku poinformuję jeśli tylko zajdą jakieś zmiany.
Artykuł stworzony na potrzeby portalu Gothic.org.pl. Cytowane fragmenty tekstu zostały przetłumaczone z oficjalnej strony projektu. Wszelkie pytania, komentarze możliwe do napisania na forum serwisu. Napisano na postawie materiałów prasowych, rozmów z projektantami, zagranicznych artykułów.


