Community Story Project

Najwyższa pora napisać o jednym z najważniejszych zdarzeń wśród społeczności fanów, łączącym ludzi z całej Europy. Portal gothic.org.pl podjął się informowania o tej modyfikacji polskich fanów sagi Gothic  Specjalne informacje o projekcie Community Story Project miały zostać opublikowane w minione święta wielkanocne. Nastąpiło to jednak z lekkim poślizgiem kilka dni temu. Dlatego teraz twórcy tego projektu chcieli udostępnić wszystkim fanom kilka sekretów dotyczących CSP.  Serwis Gothic up podjął się przetłumaczenia tych informacji i promowania tej modyfikacji wśród polskiej społeczności fanów sagi Gothic. O ile można to nazwać zwykłą modyfikacją – bardziej jest to edycja rozszerzona dla Gothic 3 produkowana z zacięciem przez samych fanów. Zacznijmy jednak od początku.Początki tego projektu sięgają końca 2008 roku. Wtedy też zaczęła się zbierać grupka osób pragnących bardziej urozmaicić, poprawić, rozszerzyć świat, być może piękny – ale z niewykorzystanym weń potencjałem. Każdy wie, ile trzecia cześć przygód Bezimiennego miała tzw. bugów czasami wręcz uniemożliwiających nam grę. Wiele czasopism pisało, że gdyby nie pośpiech wydawcy, gdyby dać czas programistom, gra zyskała by o wiele więcej. Dlatego też powstała grupa Community Patch Team, która wzięła na cel poprawianie poszczególnych elementów gry za pomocą łatek. Ich najnowszy patch jest w wersji 1.73, wiemy, że w przygotowaniu jest następny. Niektórzy chcieli iść dalej, wprowadzić więcej rozbudowanych zadać, zagęścić świat (by nam nie było samotnie na pustyni) Z tych właśnie ludzi uformował się zalążek CSP. Na początku była to zaledwie grupa 4 osób rozrzuconych po całej Europie. Dzisiaj drużyna CSP liczy prawie 34 osoby, podzielonych na odpowiednie sekcje: projektowania, fabuły, technicznych rozwiązań oraz testerów. Informacje wypływające od nich są rzadkością, ale jeśli postanowią poinformować o swoich postępach, robią to z hukiem i prawdziwym profesjonalizmem. Tak było w Święta Bożego Narodzenia, kiedy to opublikowano na oficjalnym kanale projektu na YT trailer zapowiadający tą produkcję.
{youtube}BtBy77Yz5PY{/youtube}

 

Przedstawiono na nim ogólne zarysy zmian, jakie będą wprowadzone w nieoficjalnej edycji rozszerzonej Gothic 3. Był to pierwszy trailer tej grupy, więc lektor opowiada nam o poprawkach, planach i o tym co już zostało zmienione. Projekt Community Story Project w ogólnym zarycie ma wyciągać wszystko to co najlepsze z poprzednich części sagi (Gothic I, II) i przenieść do trzeciej części. Niżej zostanie dokładnie wszystko rozpisane. Podzielone wg obszarów, na jakich grupa się skupiła, i które są najważniejsze dla miłej atmosfery w graniu. A więc: System frakcji, Fabuła, Grafika, Muzyka, Balans systemu walki. Możemy zauważyć, że o ile ekipa CPT skupiła się głównie na naprawianiu krytycznych błędów uniemożliwiających nam normalną grę czy też artefaktów graficznych, o tyle pole działania ludzi z CSP ogarnia aż sześć obszarów.  Zapraszam do zapoznania się z działaniami w każdym z nich.

  Plaża w oryginalnej wersji oraz  zmodyfikowanej

 

 

 

 

 

 

„Do tego momentu poczyniliście wielkie postępy w prawie wszystkich aspektach gry. Testowanie rozdziału pierwszego trwa już od jakiegoś czasu i jest prawie zakończone. Testy kolejnego rozpoczną się za parę dni. Prace nad rozdziałami 3 i 4 są w zaawansowanej fazie, nasi nowi scenarzyści rozpoczęli udanie swoją pracę w tej dziedzinie”

Główna Fabuła

Jak wiemy z własnego doświadczenia główną fabułę możemy streścić w kilkunastu słowach. Zadania, w których bohater funkcjonował w formie 'przynieś, podaj, pozamiataj’, bez słowa wyjaśnienia, opisu. Wszystko to sprawiało wrażenie mechanicznego kopiowania niektórych zadań. Nie ukrywajmy, większość z nich była wręcz dziecinnie opisana w dwóch zdaniach. Nie tego oczekiwaliśmy od takiego tytułu jakim jest Gothic. W edycji rozszerzonej grupa CSP zamierza przywrócić do łask podział na rozdziały w celu rozdzielenia poszczególnych wątków głównej fabuły. Gracz ma bardziej wpływać na kreowanie świata wokół siebie. Znikną, a raczej zostaną zmienione zakończenia gry. Mieliśmy do wyboru pójście scieżką Innosa bądź Beliara, prawda? Otóż zostaną one zmodyfikowane, gra ma nam oferować kilka końcowych wyborów – oczywiście wszystkie pozostaną w zgodzie z fabułą Gothic 3: Zmierzch Bogów i Arcania: Gothic 4. Jest to jedno z głównych zmian w tym obszarze.  Gracz ma być bardziej prowadzony przez grę, ale tez nie będzie przez to ograniczana jego swoboda w poruszaniu się. Innymi słowy, nie dostaniemy zadania, w którym na oślep obijamy się po całej mapie nie wiedząc gdzie a ni kogo szukać.

 

 

 

 

System frakcji

Gothic 3 ma zupełny inny system frakcji w porównaniu do poprzednich części. Gracz nie musiał koniecznie dołączać do którejś z grup. Jego działania w stosunku do innej frakcji nie wywoływały dużej reakcji tamtych. Nie powodowało to zbytnich zmian w grze. Nowy system frakcji zaproponowany przez grupę Community Story Project ma naprawić te niedociągnięcia.

„W trakcie gry, gracz musi dołączyć do jednej z trzech głównych grup (Rebelianci, Orkowie, Assasyni) oraz wybrać swoją klasę (wojownika bądź maga). W tym samym czasie będzie więcej zadań związanych ze stosunkami pomiędzy poszczególnymi grupami. Będzie możliwość walki wspólnie z orkami z Nordmaru przeciwko klanom. To nie było możliwe wcześniej w grze. Również będziemy chcieli bardziej zaakcentować udział trzech mniejszych grup (druidzi, nordmarczycy, nomadzi)w głównej fabule.” 

Rzeczywiście widzimy tutaj nawiązania szczególnie do Gothic I, gdzie bez członkostwa w którymkolwiek z obozów, zginęlibyśmy marnie. Rozwiązanie szczególnie dobre, gdyż będziemy mieli okazję bardziej przywiązać się do swojej ulubionej frakcji.

Twarz bohatera w oryginalnej wersji i po liftingu:

 

 

 

 

 

 

 

Informacje o świecie

W poprzednich częściach gry gracz mógł zdobyć informacje o eksplorowanym świecie, stworzeniach, postaciach czy też historii kontynentu praktycznie w każdym miejscu. W Gothic 3 został ten aspekt zaniedbany przez scenarzystów albo raczej nie dano im czasu na dokończenie gry. Przyczyniło się to do mniejszej wiarygodności wydarzeń w grze, co widać było w niektórych sytuacjach. Zostały niedokończone albo robione połowicznie. Wiele pytań, jakie uzbieraliśmy z poprzednich części dalej pozostały nierozwiązane. Historia w wielu miejscach była dziurawa i nie trzymała się całości.

” Wszystkie te punkty chcemy podmienić i polepszyć. W grze, bohater spotka starych przyjaciół, Przeczyta więcej na temat samego świata oraz pogra w wiele nierozwiązanych części historii z poprzednich częsci gry.”

(na zdjęciu poniżej NPC Bennet)

 

 

 

Balans

 

Wyważenie gry zostało już poprawione przez wiele innych patchy stworzonych przez społeczność gry Gothic, których szczyt został osiągnięty w wersji 1.7, która wprowadzała wiele alternatywnych zmian. Jak wiemy, te alternatywne rozwiązania starano się tak wprowadzić by gracz nie tracił wiele z podstawowej wersji gry. Community Story Project chce pójść o krok dalej w tym zakresie

„Ulepszymy wyważenie gry i postaramy się powrócić do jakości Gothic I i Gothic II. Także rozwiniemy niektóre elementy, które wydają się nielogiczne bądź bezużyteczne. Włączając w to nowe bronie, skrzynie, umiejętności oraz system magii”

Miejmy nadzieję, że uda im się osiągnąć zamierzony efekt. Od tych kilkunastu miesięcy po premierze naprawdę można wyliczyć sporo elementów, które przeczą samym sobie.

 

 

Grafika

„Gothic 3 miał bardzo dobrą grafikę w momencie premiery. Jednakże jego świat był zbyt kolorowym, nie odwzorowywał ponurej atmosfery i nastroju spowodowanej wojną. Różne mniejsze i większe projekty robione przez fanów był w fazie produkcji zanim powstała grupa CSP. Bazując na dwóch z tych modyfikacji, obecnie pracujemy nad ciemną wersją tekstur w grze. Wojenna atmosfera zostanie wprowadzona ciemnym i ponurym wyglądem tekstur. Także zrewidujemy wygląd potworów, NPC, tekstur i efektów. By także wykorzystać nowszą technologię w jednostkach centralnych oraz by wprowadzić gracza w optymalne uczucie, większość starych tekstur zostanie zastąpiona przez nowsze z wyższą rozdzielczością. Nowe wyglądy opancerzenia i broni dopełnią ten obszar. Gracze, którym nie spodobają się nowe tekstury, będą mieli możliwość wyłączenia ich podczas instalacji”Pozostaje mieć nadzieję, że dużo taka modyfikacja nie będzie ważyć.

 

 

 

 

 

 

Muzyka

Ścieżka dźwiękowa Gothic 3 pozostała chyba jedynym elementem, który jest uwielbiany przez fanów w tej produkcji. Epickość, jej jakość – to te cechy spowodowały takie powodzenie muzyki z gry produkcji KaiRo. Wiele motywów pasuje do swoich lokacji w grze, podczas walki, zwiedzania, różnych pór dnia. Na kanałach YT można znaleźć wiele  nagrać zawierających muzykę z gry.

” Jednakże te piosenki były podzielone nieregularnie w tych różnych obszarach dlatego jest bardzo różnorodna ale też monotonna i powtórna. Taka sama sytuacja jest w odgłosach otaczającego środowiska. Z poprawionymi dźwiękami oraz może całkiem nowymi motywami muzycznymi Community Story Project naprawi ten dyskomfort”

 

„„„`

Tyle na temat poszczególnych obszarów gry, przy których pracują członkowie grupy. Jak sami widzicie, jest to chyba największy taki projekt związany z moddingiem Gothic 3 jak i całej sagi. Ma duże szanse na sukces, gdyż cały czas idą do przodu w produkcji. Kilka razy ten projekt został omówiony w niemieckiej branży czasopism o grach komputerowych.  Przejdźmy do elementów technicznych produkcji. Gothic 3 nie ułatwia prac doskonalących oraz zmian. ModKit oraz wsparcie developerów nie są możliwe ze względu na różnicę pomiędzy JoWood a Piranha Bytes co stanowi wyzwanie dla ludzi chcących poprawiać bądź ulepszać grę. Dodawanie lub modyfikowanie zawartości gry (np, postaci, zadań, tekstur, przedmiotów) jest możliwe tylkdzo dzięki znajomości struktury folderów i plików gry.  Większość zmian dokonywana jest w plikach tekstowych albo za pomocą różnych programów, które mogą powodować różne krytyczne błędy przy tych pracach.
Najnowszy patch społecznościowy dodaje parę opcji w plikach gry, które pozwalają zmieniać procesy gry. Jednakże dla grupy zajmującej się tym projektem wcale to nie jest ułatwienie.
Większość członków zespołu to doświadczeni modderzy z różnych grup zajmujących się Gothic 3, którzy wiedzą co mają robić i śmiało dążą do wyznaczonego celu. Przypomnę że inne grupy ściśle współpracują przy tym projekcie. Takie jak:  Gothic 3 Community Patch Team czy Humanforce (twórca Quest Pack zawierającego kilkadziesiąt misji). Trwają rozmowy o wykorzystaniu niektórych produkcji w Community Story Project. O ich wyniku poinformuję jeśli tylko zajdą jakieś zmiany.

Na początku artykułu – zapowiedzi pisałem o niedawnych nowych informacjach o tej modyfikacji. Jednym z nich jest kolejny trailer, który pokazuje coraz więcej szczegółów prac oraz termin wydania tej hmm nowej wersji Gothic 3 na koniec 2010 roku

 {youtube}das6_cal7qg{/youtube}

 

Opisy w nim zostały przetłumaczone i znajdują się w  tym newsie.

Artykuł stworzony na potrzeby portalu Gothic.org.pl. Cytowane fragmenty tekstu zostały przetłumaczone z oficjalnej strony projektu. Wszelkie pytania, komentarze możliwe do napisania na forum serwisu.  Napisano na postawie materiałów prasowych, rozmów z projektantami, zagranicznych artykułów.

Oficjalna strona Projektu: http://page.g3csp.bplaced.de/
Termin wydania: 2011

wordpress theme jazzsurf.com