Gra rozpoczyna się 2 lata po zniszczeniu Artefaktów Adanosa i przejściu przez portal Xardasa wraz z Bezimiennym do Nieznanych Krain. Pokój, który zapanował po tych wydarzeniach, wisi na włosku.
Myrtana została podzielona na 4 części:
Na południu Thorus zjednoczył rozbitych, orków, którzy nadal z pogarda spoglądają na tych, którzy odebrali im zwycięstwo. Pragną oni powrót orków do władzy na całym kontynencie i ostatecznego rozprawienia się z ludźmi.
Na północy Gorn zarządza Faring i Gothą. Ich mieszkańcy pragną pozbyć się orków raz na zawsze. Nadal pałają nienawiścią do dawnego najeźdźcy. Nie mogą zapomnieć im krzywd, których tak wiele wyrządzili ludziom.
Napięcie między tymi obozami rośnie z dnia na dzień. Gorn przewidując wydarzenia, nie czeka na atak orków. Pierwszy rozpoczyna natarcie na wrogie siły.
Tymczasem na zachodzie, Silden i Geldern jest rządzone przez dwóch braci – Anoga i Inoga. Ci wolą nie mieszać się w konflikt. Izolują swój lud przed kolejnym konfliktem. Pragną w końcu zaznać spokoju.
Na wschodzie Myrtany władzę sprawuje Lee, który osiadł w Vengardzie – dawnej stolicy kontynentu. Ten także przygląda się rozwojowi sytuacji, sadząc, że zmęczone wojną obozy same zawrą rozejm.
Xardas i Bezimienny z nieznanego wymiaru przyglądają się wszystkiemu. Wyzwoliciel Myrtany chce powrócić na kontynent, by znów zaprowadzić tam porządek. Nekromanta natomiast podziela zdanie Lee, nie chce puścić bohatera, by ten mieszał się w sprawy ludzi i orków. Doprowadza to do potyczki między nimi.
Bezimienny pokonuje Xardasa i przechodzi przez portal, okupując starcie z magiem utratą dawnych sił. Dawny wyzwoliciel Myrtany, budzi się w domu wodza Silden Anoga, gdzie rozpoczyna się nasza historia.