Magowie – występują w każdej z części Gothica. Ich główną bronią jest Magia. Służą odpowiednim Bogom: ognia -Innosowi, wody – Adanosowi a nekromanci – Beliarowi. W pierwszej części gry występowali oni w różnych obozach. Pierwsi z wymienionych w starym, drudzy w nowym a natomiast tych ostatnich był tylko jeden przedstawiciel za barierą. Był nim Xardas, mieszkał na terenach orków w swojej wieży. W „jedynce” byli także guru – posługujący się starożytną magią. Wyznawali oni Śniącego. W tym dziale natomiast zajmę się głownie czarodziejami z drugiej części gry.
W „dwójce” natomiast twórcy gry umieścili głównie magów ognia. W grze spotkamy tylko jednego sługę Adanosa – Vatrasa nauczającego w mieście oraz 2 nekromantów. Xardasa, który wyciągnął nas spod gruzów świątyni Śniącego, jest on także naszym mentorem i „Czarnego maga” – na dworze Irdorath, który będzie próbował nam przeszkodzić w spotkaniu się z jego panem. Słudzy Innosa których jest bardzo dużo mieszkają w większości w klasztorze. Wyjątkiem jest Milten – spotkamy go w zamku w GD a później przed bramami wcześniej wspomnianej siedziby, Isgaroth modlący się w kaplicy po drodze do klasztoru i Daron „wspomagający” paladynów w mieście dobrym słowem. Nowością w G2 są Poszukiwacze – dawni członkowie bractwa, których coś opętało po upadku bariery. Pojawiają się oni od 3 rozdziału, służą Beliarowi. Jest ich pełno wszędzie, musimy uważać gdyż mogą ans opętać, a wtedy musimy udać się do klasztoru po eliksir „uleczenie z opętania”. Gdy gramy magiem to ci właśnie „ludzie” opętali kilku mieszkańców wyspy Khorinis. Drugą wprowadzoną rzeczą są nowicjusze, mogą oni stać się kiedyś magami ognia, z którymi żyją w jednej lokacji. Słudzy Bogów odgrywają bardzo istotną role w grze, w końcu to oni naprawiają oko Innosa, uczestniczą w tym – Xardas, Vatras i przywódca magów ognia Pyrokar.
Wracając jednak do sług Innosa – żeby stać się nowicjuszem musimy oddać 1000 zł i owce. Gdy będziemy dobrze wykonywać swoje obowiązki dostąpimy zaszczytu uczestnictwa w próbie ognia. Jeśli ją ukończymy staniemy się magami. Po naprawieniu oka gracz staje się Arcymagiem. Nowicjuszami opiekuje się Parlan. W klasztorze „rządzi” rada magów, należą do niej – wcześniej wspomniany Pyrokar nauczający czarnej magii, Ulthar i Serpentes. W siedzibie sług Innosa jest także Talamon pilnujący wejścia do piwnicy i (zwykli) magowie: alchemik Neoras, Parlan sprawujący wspomnianą wcześniej funkcje, Gorax nadzorujący produkcje Wina, Marduk nauczyciel magii wody i opiekun paladynów, Karras uczący zaklęć przywołań oraz Hyglas nauczyciel czarów magii ognia. Natomiast nowicjusze warci wymienienia (imienni) to: Pedro – zdrajca i strażnik klasztornych bram, Opolos pasący owce, Babo, Agon, Igaraz, Dyrian i Graving pilnujący artefaktów. Poza murami klasztoru znajduje się także Ulf (w mieście). Ciekawostką jest, że w piwnicy, w siedzibie sług Innosa, Xardas ukrył za biblioteczką (wystarczy pociągnąć za pochodnię) wejście do podziemi. Są one nafaszerowane szkieletami i demonami. Znajdują się w nich Łzy Innosa, morska mapa wyspy Irdorath, almanach i (grając palakiem) zbroja paladyna w ukrytej komnacie.