Gothic 3 z powodu swojego niedopracowania został obdarzony sporą ilością patchy (łatek) poprawiających wiele aspektów gry. Na przestrzeni lat uzbierało się ich już ponad 10, co powoduje spory zamęt w trakcie instalacji.
Aktualnie najnowszy patch ma numer 1.75.14, jest to również Edycja Rozszerzona, która zaczyna się od numeru 1.7X. Dodatkowo instalujemy Parallel Universe Patch v1.1.1 który skupia się typowo na optymalizacji gry.
Instrukcja – Download
Pobieramy poniższe pliki i instalujemy w podanej kolejności.
Community Patch 1.75.14 i Parallel Universe Patch v1.1.1 posiadają dedykowany instalator. W przypadku Waste Data Patch 2.0 zawartość archiwum należy wypakować do folderu „Gothic 3\Data” i podmienić pliki.
Gotowe możesz grać.
Wersja GoG
Wersja GoG ma już domyślnie zainstalowany patch 1.75.14 wystarczy więc, że zainstalujesz jeszcze:
- Parallel Universe Patch v1.1.1
- Waste Data Patch 2.0 (opcjonalne)
Gotowe możesz grać.
Wersja Steam (ciekawostka)
Na Steam dostępny jest alternatywny sposób instalowania patcha 1.75.14. Potrafi on jednak powodować problemy dlatego radzimy pobrać patch 1.75.14 z instrukcji powyżej.
- Community Patch 1.75.14 na Steam:
- Jeśli masz zainstalowane Gothica 3 na Steam, odinstaluj go.
- Na liście swoich gier w Steam wyszukać Gothic 3, następnie kliknąć PPM i wybrać „Właściwości”. W nowym oknie przejść do zakładki „Beta” i z dostępnych opcji wybierz „cpt_1.75_testbranch”. Zamykamy okno właściwości.
- Uruchom ponownie komputer.
- Pobierz Gothica 3. Powinien pobrać się już z patchem 1.75.14.
- Parallel Universe Patch v1.1.1
- Waste Data Patch 2.0 (opcjonalne)
Gotowe możesz grać.
Ustawienia – Zwiększony zasięg widzenia
Gothic 3 po prawie 20 latach od premiery odbiega od dzisiejszych standardów graficznych. Widać to szczególnie po zasięgu rysowania świata. Dlatego aby to naprawić należy zmodyfikować pliki gry.
- Zmiana opcji gry
- Zanim jednak będziemy modyfikować pliki należy uruchomić grę. W opcjach przejść do zakładki „Szczegółowość” i wybrać opcję „Bardzo Duża”. Polecamy również w opcjach szczegółowości przejść do zakładki „Własna” i tam wyłączyć „Efekt overglow”, który powoduje prześwietlanie obiektów.
- Uruchamiamy nową grę i tworzymy zapis gry.
- Po wykonaniu zapisu wyłączamy grę.




- Zmiana plików gry
- Szukamy folderu gdzie mamy zainstalowane grę, a następnie otwieramy folder o nazwie „Ini” – Gothic3\Ini
- Szukamy pliku
ge3.ini - Wykonujemy kopię bezpieczeństwa.
- Otwieramy plik przy pomocy np. notatnika.
- Szukamy odpowiednich linijek kodu i ustawiamy wartości po znaku = jak pokazano poniżej:
Physics.Threads=0Render.PrefetchGridCellSize=25000Render.PrefetchGridCellSizeLowPoly=85000Render.DOFStart=25000.0Render.DOFEnd=35000.0Render.DOFMaxBlur=3.0DistanceHigh.fFarClippingPlane_High=30000.0DistanceLow.fFarClippingPlaneLowPolyMesh_High=150000.0VegetationViewRange.fViewDistance_VeryHigh=18750.0ObjectDetails.fScreenObjectDistanceCulling_VeryHigh=0.0001ObjectDetails.fProcessingRangeFadeOutRange_VeryHigh=100.0ObjectDetails.fRangedBaseLoDOffset_VeryHigh=2400.0
- Zapisujemy i zamykamy plik.












Co zmieniają patche?
Łatki wpływają na ogólną poprawę gry ale co tak na prawdę one zmieniają?
Community Patch 1.75.14
Community Patch to moloch. Łatka naprawiająca grę w każdym jego aspekcie: błędy, zadania, optymalizacja, grafika, dźwięk, sztuczna inteligencja itp. Jeśli śledziliście grę w pierwszych miesiącach lub latach od premiery to pamiętacie wydawane łatki o numerach 1.12, 1.4, 1.5, 1.6 …, patch 1.75.14 jest kontynuacją tego typu wydań. Jest on też absolutnym minimum jakie należy zainstalować aby cieszyć się z rozgrywki w Gothicu 3.
Community Patch 1.75.14 to przede wszystkim dodanie Alternatywnego Balansu oraz Alternatywnej S.I. Jak sama nazwa wskazuje są to zestawy nowych ustawień gry, które zmieniają balans przedmiotów, umiejętności, sztucznej inteligencji i ekonomii. Wszystkie te zmiany zostały wprowadzone aby gra była bardziej zbliżona do poprzednich części gdzie musieliśmy wybrać swoją profesję, a nie stawaliśmy się mistrzem w każdej dziedzinie.
Więcej o Alternatywnym Balansie i Alternatywnym S.I. przeczytacie w tym Artykule.
Parallel Universe Patch v1.1.1
Parallel Universe Patch powstał jako „efekt uboczny” w czasie prac nad modyfikacją Community Story Project. Głównym zadaniem łatki jest wprowadzenie szybszych metod wczytywania obiektów oraz przeniesienie części zadań na osobne wątki co znacznie zwiększa płynność gry. Patch ten poprawia również błąd z niedziałającą myszką w ekwipunku i innymi elementami technicznymi. W efekcie:
- czas wczytywania/zapisywania gry znacznie się skrócił;
- czas teleportacji znacznie się skrócił;
- ograniczono do minimum mikro przycięcia;
- ograniczono zużycie RAM na rzecz zużycia VRAM;
- naprawiono działanie myszki w ekwipunku.
Poniższy film prezentuje porównanie szybkości działania gry Z oraz BEZ patcha.
Waste Data Patch 2.0
Podobnie jak Parallel Universe Patch, Waste Data Patch powstał przy okazji tworzenia modyfikacji Community Story Project. W aktualnej wersji spełnia on funkcje:
- usuwa drobne niewidoczne przedmioty znajdujące się pod mapą lub innymi obiektami;
- usuwa ponad 100 przedmiotów lewitujących wysoko na niebie;
- usuwa przedmioty niskiej jakości z budynków i jaskiń, ponieważ gracz nigdy ich nie widzi;
- usprawnia siatki kolizji przedmiotów.
- …
Dokładną listę poprawek przeczytacie w TYM pliku.




