
Po dłuższej przerwie wracamy do jednej z ciekawiej zapowiadających się modyfikacji do Gothic 2 Revisioned, tworzonej przez moddera o nicku Simon Said. Projekt od samego początku wzbudzał zainteresowanie, a teraz znów daje o sobie znać. Autor niedawno opublikował na YouTube nowy materiał prezentujący postępy prac, w którym omawia zmiany, jakie przyniesie Revisioned. I trzeba przyznać – jest na co popatrzeć.
Gothic 2 Revisioned
Modyfikacja Revisioned do Gothic 2: Noc Kruka koncentruje się na wszechstronnym ulepszeniu oryginalnej rozgrywki, wprowadzając liczne zmiany mechaniczne i wizualne. Projekt dąży do poprawy systemu walki, wprowadzając nowe formuły obrażeń, tarcze, a także obszarowe ataki dla broni dwuręcznej, jednocześnie modyfikując mechaniki związane ze zręcznością i maną. Znaczące usprawnienia dotyczą również magii, czyniąc ją bardziej przystępną i rozbudowaną, z nowymi zaklęciami i ułatwieniami w nauce. Ponadto, system rzemiosła został całkowicie przebudowany z nowym interfejsem i atrybutami, a dubbing postaci został nagrany od nowa z udziałem profesjonalnych aktorów, poprawiając spójność narracyjną i dodając nowe zadania. Świat gry został rozbudowany o nowe lokacje i obiekty, zmieniono również modele przedmiotów i postaci, a liczne błędy i niedociągnięcia tłumaczeniowe zostały naprawione, wzbogacając ogólne doświadczenie gracza.
Zmiany w systemie walki
System walki i zadawania obrażeń w Revisioned zostanie wyraźnie przebudowany. Nie chodzi tu o nowe animacje, a o głębsze zmiany w mechanice. Jak zaznacza autor, mimo swojej toporności, oryginany system ma pewien urok i potrafi dawać satysfakcję. Myślę, że wielu się z tym zgodzi. Zmiany dotkną bardziej „zaplecza”. System zadawania obrażeń został zamieniony w taki sposób, że zlikwidowane zostały obrażenia krytyczne, a nauka posługiwania się jedno- i dwuręcznymi broniami zwiększa zadawane obrażenia.
Obrażenia zadawane orężem wymagającym zręczności będą skalować się z tym atrybutem, jednak dla zachowania balansu będzie to 75% wartości. Podobnie zasadę zastosowano w przypadku kosturów, których siła ataku zależy od 25% maksymalnej many. Czy w końcu walka kosturem nabierze sensu? Mam taką nadzieję.
Kusze będą skalować się z siłą, co zmienia dotychczasowy model ich działania. W grze pojawią się tarcze, jednak karą za korzystanie z ich walorów defensywnych będzie wyższy próg wejścia na poziom „wojownika” w walce, który będzie wynosił aż 50% bez możliwości uzyskania w ten sposób „mistrza”. Z kolei bronie dwuręczne zyskają funkcję obrażeń obszarowych, przeciwnicy znajdujący się w zasięgu ciosu, ale niebędący jego bezpośrednim celem, również otrzymają część obrażeń.
Magia
Droga maga również doczeka się wielu istotnych zmian Jedną z najważniejszych nowości będzie możliwość swobodnego celowania podczas rzucania zaklęć, co znacznie zwiększy ich użyteczność w walce. Zmodyfikowano także system nauki many – progi punktów nauki, po których wzrasta koszt jej dalszego zwiększania, zostały podniesione do 50, 120, 180 i 240 punków. Zabieg ten może pozwolić na wydanie zaoszczędzonych w ten sposób punktówna inne rzeczy.
W Gothic 2 Revisioned nauka konkretnych run będzie wymagała wyłącznie złota – całkowicie zrezygnowano z używania punktów nauki do tego celu. Pojawi się również nowa zdolność: niszczenie run, dzięki której możliwe będzie odzyskanie pustego kamienia runicznego z zaklęć, których już nie planujemy używać.
Autor zapowiedział także rozszerzenie dostępnej puli czarów, czerpiąc inspirację m.in. z Kronik Myrtany. Zmianie ulegną również zaklęcia przywoływania – będą silniej powiązane z żywiołami i naturą magii. Dzięki temu np. mag ognia nie będzie już mógł stworzyć runy „przyzwanie demona”, który notabene jest domeną boga ciemności, Beliara.
Przebudowane lokacje
Pozycja, która moim zdaniem robi największe wrażenie spośród wszystkich nowości, które wprowadza Gothic 2 Revisioned. Twórcy chcą w wielu miejscach przebudować model świata i urozmaicić rozgrywkę graczom, którzy znają ten niewielki świat jak własną kieszeń. Przykładowo na terenach wokół miasta Khorinis, obszary na których znajdują się klasztor magów ognia i farma Onara zostaną rozszerzone. W najnowszej prezentacji został pokazany klasztor, który doczekał się wielu istotnych zmian. Przede wszystkim pojawi się uprawa winogron, a kościół zostanie postawiony na wzgórzu, które uwydatni wagę świątyni Innosa.


Zmian doczeka się także Górnicza Dolina, w której twórcy kompletnie rezygnują z palisady orków. Wszystkie nawiązania do niej podczas dialogów z postaciami niezależnymi zostaną usunięte, natomiast tereny, które w Gothic 2 pozostawały nieużywane, w Revisioned dostaną nowe życie. Gracz będzie mógł wrócić do obozu na bagnie, który jak wnioskuję po screenach od Simona, stanie się ważnym punktem strategicznym dla orkowych najeźdźców.



Jak widać na jednym z obrazków, doczekamy się kompletnie nowej, dużej lokacji. Będzie to świątynia orków (nie mam na myśli Świątyni Śniącego), której projekt jest tworzony na bazie grafik koncepcyjnych z pierwszego Gothica. Na następnym widać orkową galerę przycumowaną najprawdopodobniej w okolicach Obozu Bractwa.
Poprawki i mniejsze usprawnienia
Gothic 2 Revisioned wprowadzi też wiele mniej widocznych usprawnień w miejscach, w których według twórców wymaga tego oryginalna gra. Na warsztat trafiły dialogi postaci, opisy zadań i przedmiotów czy choćby niepoprawnie nałożone tekstury na modele. Autor w prezentacji wspomina, że szczegółowy changelog zawiera już prawie 2000 pozycji.
Podsumowanie
Jak widać, od naszego pierwszego wpisu na temat Gothic 2 Revisioned modyfikacja przeszła długą drogę, a projekt jako całość zaczyna nabierać kształtu. Nie da się ukryć, że przed całą ekipą stoi jeszcze sporo pracy i wyzwań. Dlatego życzymy im powodzenia w dalszej pracy nad tytułem.
Poniżej znajduje się pełna prezentacja modyfikacji, jeśli ten wpis was zainteresował to zachęcam do obejrzenia materiału, gdyż znajdziecie tam bardziej szczegółowe opisy paru kwestii.