Niedawno przedstawialiśmy Wam wywiad z producentem Arcania: Gothic 4, Kamaalem Anwarem. Dziś prezentujemy kolejny wywiad, tym razem z Andre Beccu, głównym projektantem Spellbound. Dowiadujemy się z niego o świecie Arcania: Gothic 4, systemie walki oraz głównych założeniach projektu. Zapraszamy do lektury.
CG: Dlaczego Arcania: Gothic 4 pojawi się również na konsolach?
Andre Beccu: W ostatnich latach gry RPG zyskały na znaczeniu na rynku konsolowym. Już wcześniej planowano wprowadzić serię Gothic na konsolę, ale dopiero z Arcania: Gothic 4 doszło to do skutku. Jesteśmy z tego powodu zadowoleniu i mamy nadzieję, że konsolowi gracze, nieobyci w grach RPG na PC pozytywnie podejdą do Gothica. Ponadto wiemy, że coraz więcej graczy posiada zarówno PC jak i konsole najnowszej generacji. Chcemy dać im w ten sposób możliwość wyboru między platformami.
CG: Jak rozwiązaliście problem zbalansowania gry, tak by zarówno nowicjusze jak i weterani serii nie byli nią zawiedzeni?
Andre Beccu: To było najtrudniejsze. Mechanika gry wciąż bazuje na starym, dobrym Gothicu, ale umieściliśmy w niej również mnóstwo nowych funkcji. Poradnik w grze będzie świetnym sposobem na to, by nowi gracze weszli w świat Arcania: Gothic 4. Zawiera on opis najważniejszych postaci, mechaniki gry jaka np. rzemiosła, podstawy walki. Da on ogólny zarys rozgrywki jak ich czeka. Poza tym wdrążyliśmy opcjonalne elementy interfejsu które można włączyć lub wyłączyć w dowolnym momencie. Gra będzie posiadała również różne poziomy trudności.
CG: To wasza pierwsza gra z tej serii. Czuliście presję ze strony graczy, którzy niekoniecznie z entuzjazmem przyjęli wiadomość o przejęciu przez was pałeczki Piranha Bytes?
Andre Beccu: Nie tylko fani stwarzają presję, robimy to także my sami. Wszyscy jesteśmy wielkimi fanami Gothica, najlepszego RPG w historii. Wykonaliśmy wielką pracę i chyba już przekonaliśmy fanów serii do siebie. Pomagali nam w ewolucji Gothica w Arcanię, za co jesteśmy im wdzięczni.
CG: W niektórych materiałach video, ogień a zwłaszcza deszcz wydają się być bardzo dopracowane. Czy będą one miały wpływ na rozgrywkę lub niektóre zadania?
Andre Beccu: Włożyliśmy dużo wysiłku w realistyczne przedstawienie deszczu. Warunki atmosferyczne mają podkreślać dramatyczne momenty gry. Zmiana pogoda na ogół jednak będzie przypadkowa. Posłużyliśmy się efektami pogodowymi do kreowania iście kinowych odczuć podczas niektórych momentów rozgrywki. Ogień może posłużyć do ataku na pojedynczego wroga za pomocą czaru, lub na całą grupę, jeśli wybierzesz wersję „obszarową” czaru. System walki magią jest intuicyjny.
CG:Jak będzie wyglądać walka?
Andre Beccu: Walka w Arcania: Gothic 4 jest szybsza i o wiele bardziej ukierunkowana w stronę działania niż w poprzednich częściach. W zależności od poziomu rozwoju walki (która składa się z trzech kategorii oraz charakterystycznych umiejętności) będzie można wykonać określoną liczbę uderzeń mieczem w sekwencji. Szkopuł tkwi w tym, że musisz robić coś więcej niż tylko naciskać bezmyślnie przycisk myszy. Będziesz musiał robić to w odpowiednim czasie, aby wykonać combos, dzięki któremu zadasz ogromne obrażenia. Trzeba będzie także uważać na to co robi twój oponent. Nie obędzie się bez uników. Istnieje także potężne uderzenie, które przebije się przez blok twojego wroga. A to wszystko to tylko walka wręcz! Posługiwanie się łukiem czy kuszą również nie odstaje poziomem od wyżej opisanego. Dodając do tego magię, można stwierdzić, że gracz ma do dyspozycji cały arsenał.
CG: Czy będzie możliwość ulepszania broni?
Andre Beccu: Nie planujemy fizycznego ulepszenia broni, natomiast nauka posługiwania się danym typem oręża sprawi, że będziemy zadawać za jego pomocą większe obrażenia. Ponadto istnieje możliwość zdobycia przepisu na nową broń i własnoręczne jej wykucie.
CG: Jak duży jest świat? Czy gracz będzie miał możliwość szybkiego przemieszczania się?
Andre Beccu: Świat Arcania: Gothic 4 składa się z dwóch wysp. Główna wyspa jest duża, to około 2/3 Myrtany z Gothic 3. Zdecydowaliśmy się na mniejszy, ukierunkowany na działanie świat z interakcyjnymi detalami i uroczym wyglądem.
Teraz kilka serii RPG skupia się na stworzeniu ogromnych światów… tylko szybko zauważysz, że większość z nich jest pusta, a reszta monotoniczna z losową generacją, tak że każda osada czy sklep są prawie identyczne jak inna osada i sklep.
Weterani serii wiedzą, że ten rozmiar świata nie jest przeznaczony dla Gothica, gdzie każdy quest, każdy NPC, każda osada są ręcznie tworzone. Dlatego obszar gry nie może być zbyt rozległy, jak w innych grach, jednakże każdy zakątek Arcania: Gothic 4 czymś cię zainteresuje. Stawiamy na jakość, nie ilość. Zamiast tworzyć rozległe pustynie (Gothic 3), my postanowiliśmy skoncentrować się na wciągającej fabule, dynamicznej walce, a dalekie podróże wpłynęłyby niekorzystnie na nasze priorytety. Co do szybszego przemieszczania się – istnieje możliwość nauki sprintu oraz używania kamieni teleportacyjnych znajdujących się w specjalnych miejscach. Użycie jednego z kamieni, pozwoli nam przemieścić się do drugiego, wybranego przez gracza.
CG: Czy rozgrywka Arcania: Gothic 4 skupia się na walce, czy na mało agresywnych działaniach i zadaniach?
Andre Beccu: Obie drogi znalazły zastosowanie w grze. Fabuła jest elementem kluczowym, ale w grze nie może obyć się bez walki. Niektóre zadania mogą być zrealizowane bez agresji, inne nie. Tak jak w realnym świecie, gracz będzie miał czasami wybór, w jaki sposób rozwiązać problem. Uwielbiamy stwarzać graczom nieoczekiwane sytuacje i wierzymy, że bez względu na ich preferencje, znajdą sposób na wybrnięcie z kłopotu.
CG: Dlaczego mamy wyczekiwać tej gry?
Andre Beccu: Ponieważ Arcania: Gothic 4 posiada wyjątkowa fabułę, otwarty świat pełen ciekawych miejsc. Posiada kinowe, unikalne postacie. Arcania: Gothic 4 zaprasza do świata pełnego przyjaciół, ale również wrogów i przemocy. Cały świat jest wykonany ręcznie, bogaty w szczegóły. Czy już wspomniałem, że grafika prezentuje się przepięknie? Nie? To właśnie to zrobiłem!