gothic remake tomasz marzecki
Damianut
Wiadomości Gothic Remake

Już za nami THQ Nordic Digital Showcase 2025, na którym ogłoszono premierę Gothic Remake na początek 2026 roku. Zobaczyliśmy też najnowszy trailer o nazwie „Xardas Trailer”, który pokazuje wiele urywków z aktualnej rozgrywki. Do tego Nyras Demo pojawił się na konsolach PlayStation i Xbox. Podobnie na konsole trafi Gothic 3, o czym napiszemy w następnym artykule. Ale co dla wielu fanów najważniejsze – w rolę Xardasa znów wcieli się Tomasz Marzecki!

Xardas Trailer

W trakcie pokazu oglądaliśmy trailery kolejnych gier, cierpliwie czekając na materiał filmowy o Gothic 1 Remake. Naszym oczom ukazało się wnętrze wieży Xardasa, Kolejne ujęcia przedstawiały miniaturowe modele miejsc z Kolonii i ich mieszkańców. Dopiero od połowy materiału, ujrzeliśmy serię nagrań wprost z rozgrywki, lecz podobnie jak w przypadku poprzedniego trailera również pocięte na krótkie fragmenty.

Data premiery Gothic Remake

Na końcu uderzyła nas plansza z datą premiery gry. Ma się odbyć na początku 2026 roku. Oznacza to, że Alkimia zmieniła zdanie. Na początku roku Community Manager potwierdził, że premiera odbędzie się w 2025 roku. Wiarygodniejsze okazały się raporty Embracer Group, który już w ubiegłym roku deklarował premierę do końca marca 2026.

Tak wiec bardzo prawdopodobne staje się wypuszczenie Gothic Remake w 25. rocznicę wydania pierwszego Gothica czyli 15.03.2026 r.

Czego nie widać w trailerze?

Ujęcia w najnowszym Xardas Trailer zmieniają się szybko, co mnie wcale nie dziwi. Użytkownicy Internetu są na ogół przebodźcowani, a rzadkie zmiany w pracy kamery mogłyby doprowadzić do znudzenia. Ale utrzymanie zainteresowania nie jest tu jedynym atutem dla montażysty. Pozwala też ono ukryć błędy, które jednak można dostrzec oglądając nagranie w spowolnieniu. Wcielmy się więc w rolę Xardasa i zobaczmy wszystko.

Spamowanie

W zwolnionym tempie rzuciła mi się w oczy walka. Pominę spowolnione ruchy przy walce bronią białą, które twórcy tłumaczyli inspirowaniem się Red Dead Redemption 2. Jednak walka czarami przypomina mi Gothic 3. Możecie zobaczyć to na urywku z walki z Lodowym Golemem.

Taktyka wygląda na prostą: co chwila spamuję Ognistą Strzałą, by przerywać ruch golema. Gdy podejdzie za blisko, lub skończy się mana, biegniemy i jednocześnie pijemy miksturę. Powtarzamy aż do skutku.

Unieruchamianie

Kolejnym czarem pokazującym potęgę maga w Gothic Remake jest Grom. Przypuszczam, że tak się nazywa, ponieważ jest podobny do tego z oryginału. Wrogowie są wobec niego bezbronni, stoją w miejscu. Po pewnym czasie wystarczy zaklęcie przerwać i odbiec od przeciwnika, pijąc miksturę many. Możliwe, że deweloperzy wprowadzili, bądź wprowadzą konieczność odnowienia się czaru przed jego użyciem. Wtedy pobiegamy trochę dłużej lub skorzystamy z innego czaru.

Na podstawie tego i poprzednich materiałów Alkimii wnioskuję, że jedynym zagrożeniem dla maga będzie inny mag.

Nurkowanie

Podobnie jak w Nyras Prologue, w trakcie nurkowania widzimy bąbelki pojawiające się z powodu poruszania się nóg i rąk bohatera. Jednak skąd się tam wzięły? W realnym świecie bąbelki pojawiają się przy zanurzeniu, jak i wydechu już pod wodą. Jednak jakim sposobem powietrze pojawia się przy kończynach?

W ostatnim Making Of-ie twórcy Gothic Remake wielokrotnie mówili o realizmie i wiarygodności. Ten efekt wizualny realistyczny nie jest. Im więcej gracze będą nurkować, tym większa szansa, że ten niuans zauważą. A jest względnie prosty do naprawy.

Kopnięcie

Na trailerze mogliśmy zobaczyć nową mechanikę walki w postaci kopnięcia. Jednak ujęcie zostało szybko ucięte, jeszcze zanim ork zdołał się całkowicie przechylić. Czy faktycznie ta mechanika już działa? Jeśli tak, to czemu nie została pokazana w całości?

Pochodnie

W poprzednich materiałach filmowych, jak i samym Nyras Demo, widzieliśmy zapalone w dzień pochodnie. Zdecydowanie prostsze jest w realizacji oświetlenie całodobowe, jednak dlaczego pochodnie nie mogą gasnąć, gdy już nie są potrzebne? Podobnie, jak zostało to zaimplementowane w ponad 24-letniej grze.

By rozgrywka była jeszcze bardziej realistyczna, pochodnie, który miałyby gasnąć, gdy akurat stoi obok nich gracz, mogłyby by być gaszone przez postacie niezależne. Podobnie z zapalaniem.

GothicUp GothicRemake XardasTrailer NotVisible 3

Inne uwagi

Mam też inne uwagi do materiału filmowego, które można skwitować krótkim podpisem.

GothicUp GothicRemake XardasTrailer NotVisible 4
Mistrzowski poziom posługiwania się łukiem. Nie trzeba patrzeć na cel.
GothicUp GothicRemake XardasTrailer NotVisible 1
Nie jest to element gry, jednak w oddali widzimy postać w szarej koszulce z krótkim rękawem, a po lewej stronie kobietę. Zdecydowanie nie pasuje do Gothica.

Galeria

Zebraliśmy różne ujęcia z trailera, doszukując się kolejnych informacji o Gothic Remake. Zobaczcie galerię screenshotów z krótkimi opisami przedstawionych postaci i lokacji.

Nyras Demo na konsolach

Na oficjalnym Discordzie Gothica pojawiły się również linki do Nyras Prologue, tym razem także na PlayStation i Xbox. Jeśli planujecie kupić Gothic Remake na konsolę, możecie przekonać się jak się gra w jego demo na Waszych sprzętach.

Wypuszczenie dema na konsolach nie przyniosło żadnej aktualizacji dla graczy komputerowych.

Aktualizacja 03.08.2025

Poniższy film z dodatkowymi materiałami został usunięty przez twórcę. Najwyraźniej zaprezentowane dodatkowe sceny nigdy nie miały ujrzeć światła dziennego.

Aktualizacja 02.08.2025

Wygląda na to że niektórzy twórcy mieli do dyspozycji więcej materiału filmowego. Jednym z takich twórców jest Kaftann, który podzielił się nowymi i rozszerzonymi ujęciami z gry.

https://www.youtube.com/watch?v=_v3Yv-V-qwg
Powiązane wpisy