Dwadzieścia lat temu, 16 kwietnia 2003 roku, w Polsce zadebiutował Gothic 2. Gra szybko zdobyła uznanie graczy i krytyków, a jej wpływ na branżę gier jest niepodważalny. Dzisiaj, z okazji dwudziestolecia polskiej premiery, warto przypomnieć sobie, co sprawiło, że ta produkcja stała się tak kultowa.
Małe zmiany, wielki skok w jakości rozgrywki
W porównaniu do swojej poprzedniczki, Gothic 2 wprowadził parę drobnych zmian w interfejsie i systemie sterowania. Jednym z najbardziej charakterystycznych jest poprawiony system sterowania – nie wymaga on już wciśnięcia strzałki do przodu w celu rozpoczęcia interakcji. Co więcej, mechanika walki, która nadal wymagała od gracza szybkich reakcji i umiejętności, stała się bardziej „responsywna” w porównaniu do pierwszej części. Głównie za sprawą poprawionych bloków. Inne cechy gry, które wpłynęły na kształtowanie kanonu gier RPG, to np. dobrze nam znany z Gothic 1 system frakcyjny i system nauki umiejętności (znów trochę przebudowany). Dochodzi do tego również możliwość interakcji z praktycznie każdą postacią. Co prawda, dialogi „bezimiennych” NPC często się powtarzały, ale 20 lat temu to i tak robiło wrażenie. W połączeniu z ręcznie zaprojektowanym światem, wypełnionym zawartością po brzegi, immersja była niesamowita.
O dubbingu słów kilka
Grając w „dwójkę”, nie sposób nie docenić polskiego dubbingu, który mimo upływu lat w ogóle się nie zestarzał. Profesjonalni aktorzy, wśród nich m.in. Jacek Mikołajczak, Tomasz Marzecki czy Jarosław Boberek, włożyli wiele pracy, by oddać klimat i charakter postaci. Fani często cytują kwestie dialogowe z gry, które stały się memami. Nawet po dwudziestu latach, głosy postaci wciąż brzmią naturalnie i przekonująco, co jest niezwykłym osiągnięciem.
większy świat i różnorodne frakcje
Gothic 2 odznaczał się też wielkością i zróżnicowaniem świata przedstawionego. Dostaliśmy do dyspozycji znacznie więcej terenów, które różniły się nie tylko ukształtowaniem ale też historią płynącą za nim. Klasztor, Farma Onara, Miasto, Górnicza Dolina. Każde to miejsce niosło swoją unikalną opowieść i inne przestawienie świata gry. Każda frakcja, w porównaniu do pierwszej części Gothica, była znacznie bardziej różnorodna i ciekawsza. Nie były to już jedynie grupy zbirów lecz rzeczywiste grupy społeczne z własnymi planami i sposobem życia. Wszystkie te cechy zostały jeszcze podniesione do potęgi przy premierze dodatku Noc Kruka.
Na koniec
Kończąc te krótkie wspominki, warto jeszcze napisać, że nie tylko my pamiętamy o tej rocznicy. Na łamach portalu gry-online.pl, w 28 odcinku tamtejszego podcastu, Paweł „Cruiser” Klimesz, Karol Laska oraz Mateusz „Pawłoch” Pawłowski w nostalgicznej rozmowie wspominają swoje przygody związane z tą grą.
Podobnie do tematu podeszła ekipa tvgry.pl. W filmie pod tytułem „20 lat Gothica 2 w Polsce” członkowie redakcji wspominają swoje wrażenia związane z grą. Materiał wideo znajdziecie poniżej.