
Od czasu ogłoszenia twórców modyfikacji Dzieje Khorinis o zaprzestaniu prac nad projektem – czyli 27 sierpnia 2023 roku – trudno było się spodziewać, że dostaniemy jakąkolwiek nową zawartość związaną z tą inicjatywą. Po wycieku plików niektórzy fani Gothica dopytywali się o narzędzia, które tworzyli i z których korzystali twórcy Dziejów Khorinis.
Na repozytorium Dziejów Khorinis właśnie zostało wydane jedno z nich – czyli Gothic Mod Composer (GMC-2) do Gothic 2 Noc Kruka. Jeśli chcecie dowiedzieć się, jak działa, zapraszam do dalszej części artykułu.
Gothic Mod Composer
To narzędzie, które ułatwia zarządzanie plikami modyfikacji poprzez ich automatyczne pakowanie, aktualizowanie, kompilowanie i uruchamianie. Aby skorzystać z programu, należy mieć zainstalowane .NET Desktop Runtime 7.0 w wersji 64-bitowej.
Uruchamianie
Program posiada interfejs graficzny, który można uruchomić za pomocą GMC-UI.exe.
Program zakłada, że wszystkie pliki modyfikacji przechowujesz w jednym repozytorium. Oto przykładowe rozpoczęcie pracy z programem:
- Instalujemy Gothic 2 Noc Kruka
- Instalujemy GMDK 2.6 + GMDK 2.6a
- Tworzymy repozytorium poza instalacją Gothic 2
- Kopiujemy tam zawartość folderu _Work\Data z instalacji Gothic 2, bez plików z folderów _compiled
- Instalujemy pakiet Union (Union Primary Universal + Union 1.0m)
- Kilkamy zakładkę Settings w oknie GMC-2.
- W Gothic II root path wybieramy ścieżkę do instalacji z Gothic 2 Noc Kruka
- W Modification root path wybieramy ścieżkę do folderu z repozytorium, gdzie skopiowaliśmy nieskompilowane zasoby Gothic 2
- Przechodzimy do profili…
Profile
Gothic Mod Composer ma kilka profili do uruchamiania poprzez główne okno programu. Pierwszym, który należy uruchomić jest Compose.
Compose
Profil do tworzenia buildu modyfikacji. Należy go uruchomić tylko raz, a w trakcie swojej pracy:
- tworzy kopię zapasową plików z instalacji Gothic 2 Noc Kruka, z folderu _Work/Data
- następnie usuwa pliki z tego folderu
- kopiuje do niego pliki z folderu z plikami modyfikacji tj. zdefiniowanego w Modification root path
- kompiluje skrypty, tekstury i inne zasoby
RunMod
Uruchamia modyfikację ze wszystkimi plikami aktualnego builda, które znajdują się w instalacji Gothic 2 Noc Kruka. Aby przycisk Run mod został odblokowany, należy wybrać świat, z którym chcemy uruchomić grę z listy po lewej stronie okna.
W oknie startowym, pod Gothic arguments (Run mod) wybieramy argumenty z jakimi modyfikacja ma zostać uruchomiona. Jak i możemy wybrać rozdzielczość.
Uwaga! Pliki .zen ze światami, które chcemy testować w grze, powinny znajdować się bezpośrednio w folderze Worlds, nie w podfolderach.
Update
Jeśli dokonało się zmian w folderze z plikami modyfikacji, należy potem zaktualizować build za pomocą profilu Update. Wymaga uruchomienia wcześniej polecenia Compose.
BuildModFile
Buduje paczkę .mod ze skompilowanych plików i zapisuje ją pod ścieżką .gmc/Build w folderze z Gothic 2 Noc Kruka.
RestoreGothic
Profil Compose przy pierwszym uruchomieniu tworzy kopię zapasową oryginalnych plików z folderu _Work/Data do folderu .gmc/backup. Za to profil RestoreGothic przywraca oryginalne pliki i usuwa folder pomocniczy .gmc jak i również zawarty tam plik .mod.
EnableVDF
Usuwa rozszerzenie .disabled z plików .vdf w folderze Data.
Ustawienia
W karcie Settings poza ścieżkami do instalacji z Gothic 2 Noc Kruka i plikami modyfikacji, można też edytować parametry pliku Gothic.ini z jakimi uruchamiana jest modyfikacja, jak i zmienić nazwę tworzonego pliku .mod.