
Rozwijanie postaci wiąże się z mozolnym ulepszaniem atrybutów naszego bohatera. Aby tego dokonać musimy najpierw zdobyć odpowiednią ilość doświadczenia i awansować na wyższy poziom aby zyskać kilka punktów nauki. Następnie należy udać się do odpowiedniego nauczyciela, który podzieli się z nami swoją wiedzą. Jedynym wyjątkiem są punkty życia, które zdobywamy pasywnie awansując na kolejne poziomy.
Rozwój postaci to nie tylko ulepszanie zdolności fizycznych. Należy również pamiętać o zdobyciu lepszego ekwipunku dającego nam ochronę przed różnego rodzaju obrażeniami.
Punkty doświadczenia i umiejętności
- Punkty doświadczenia – reprezentują twój rozwój wynikający z walki i wykonywania zadań. Jeśli zgromadzisz ich wystarczająco dużo, awansujesz na wyższy poziom i zdobędziesz nowe punkty umiejętności.
- Punkty umiejętności – otrzymujesz przy awansie na nowy poziom. Wydaj je u nauczycieli, aby poprawić swoje atrybuty oraz zdolności w walce, rzemiośle i magii.
Atrybuty
Oprócz rozwoju atrybutów poprzez trening u nauczycieli możemy zdobyć kilka punktów spożywając specjalne pożywienie i pijąc mikstury.
W porównaniu do oryginalnego Gothica z 2001 Alkimia Interactive dodała atrybut WYTRZYMAŁOŚCI. Co gorsza opis sugeruje. że zostanie wprowadzony LIMIT OBCIĄŻENIA, a jego przekroczenie ograniczy nasze ruchy.
- Zdrowie – to wytrzymałość fizyczna. Im więcej masz zdrowia, tym więcej obrażeń możesz znieść, nim padniesz. Twoje zdrowie będzie rosło wraz z doświadczeniem, dzięki czemu stawisz czoła coraz silniejszym wrogom.
- Mana – zasila twoje zdolności magiczne. Jest zużywana podczas rzucania zaklęć i nie regeneruje się samoistnie, więc odpowiednio zaplanuj swój odpoczynek i zadbaj o zapas przedmiotów.
- Siła – wyraża twoją sprawność fizyczną. Im większa siła, tym potężniejszą bronią możesz władać i bardziej niszczycielskie są twoje ataki w walce wręcz.
- Zręczność – reprezentuje opanowanie, równowagę i kontrolę nad ciałem. Określa, z której broni dystansowej możesz korzystać, a także zwiększa skuteczność ataków dystansowych i szansę powodzenia podczas kradzieży.
- Wytrzymałość – jest miarą zdolności do znoszenia obciążeń. Zwiększając wytrzymałość, możesz nosić więcej przedmiotów. Nadmierne obciążenie utrudni ci poruszanie się, więc mądrze zarządzaj swoim ekwipunkiem.
Ochrona
W porównaniu do oryginalnego Gothica z 2001 twórcy postanowili rozdzielić ochronę przed bronią na sieczną i obuchową. Ochrona przed magią została również podzielona i obecnie dzieli się na Energię, Lód i Wiatr. Całkowitą nowością jest ochrona przed Upadkiem czy to oznacza, że akrobatyka traci na znaczeniu?
Zwiększenie naszej ochrony odbywa się poprzez założenie lepszego ekwipunku. Pancerz, amulet i pierścienie to jedyne elementy, które mogą nam w tym pomóc.
- Przed bronią obuchową – Zapewnia ochronę przed miażdżącymi ciosami broni obuchowej.
- Przed bronią sieczną – Zapewnia ochronę przed tnącymi ostrzami mieczy i toporów.
- Przed pociskami – Ochrona ta zmniejsza obrażenia kłute zadawane przez strzały i bełty.
- Przed Ogniem – Ta ochrona niweluje wysoką temperaturę płomieni, zmniejszając zagrożenie ze strony ataków i niebezpieczeństw związanych z ogniem.
- Przed Energią – (brak oficjalnego wytłumaczenia)
- Przed Lodem – (brak oficjalnego wytłumaczenia)
- Przed Wiatrem – (brak oficjalnego wytłumaczenia)
- Przed Upadkiem – (brak oficjalnego wytłumaczenia)
Wszystkie statystyki wyżej przedstawione pochodzą z Gothic 1 Remake – Demo (Nyras Prologue), dlatego ich specyfikacja może się różnić w ostatecznej wersji gry.