Atrybuty decydują o tym jak będzie rozwijać się nasza postać, a także jakich umiejętności będziemy się uczyć, czy jakim orężem będziemy władać. Atrybuty możemy zwiększyć w dowolnej chwili jeśli tylko posiadamy punkty nauki, które zdobywamy dzięki doświadczeniu zdobytym podczas wędrówki po krainie Gothic 3.
Siła
Siła decyduje o tym jaką broń możemy używać, a także jaką ilość obrażeń zadamy. Im więcej posiadamy siły, tym ciosy są bardziej celne i zabierają więcej obrażeń naszemu przeciwnikowi. Siłę warto stale zwiększać, gdyż im dalej zachodzimy w krainę, tym większe wymagania stawiają przeciwnicy.
Prastara wiedza
Każdy przyszły Mag musi posiadać tę umiejętność jeśli chce coś szczególnego osiągnąć. Prastara wiedza ma kluczowe znaczenie, gdyż nie tylko umożliwia nam zrozumienie magi, ale także zwiększa wydajność czarów. Im większą posiadamy ów wiedzę tym czary zadają więcej obrażeń i działają dłużej.
Wiedzę można zdobyć dzięki nauczyciela, a także dzięki czytaniu książek.
Zdolności myśliwskie
Zdolności myśliwskie decydują o tym w jakim stopniu umiemy posługiwać się bronią strzelecką. Dobry strzelec ma większe szanse na zabicie kogoś trafiając raz w krytyczne miejsce. Bo jak mówi stara zasada nie sama broń się liczy…
Alchemia
Alchemia to nauka pozyskana od naszych starożytnych przodków, oparta na ogromnej wiedzy i zdolnościach technicznych. Dzięki alchemii możemy mi. nauczyć się warzenia mikstur.
Kowalstwo
Jest to umiejętność bardzo trudna do opanowania, ale przynosi cudowne efekty. Dobry kowal może wykuć oręż na miarę każdego przeciwnika. Podstawą każdego kowala jest sztuka kucia.
Kradzież
Dobry złodziej to martwy złodziej, jednak nie zgodzę się z tym stwierdzeniem. Warto jest mieć szybkie ręce, ale także trzeba umieć odwrócić uwagę osoby, która padnie naszą ofiarą. Posiadanie dużej wiedzy w tej dziecinie pozwoli nam kraść w naprawdę trudnych warunkach.
Energia życiowa
Im więcej energii tym dłużej żyjesz taka jest zasada. Warto jest zainwestować trochę PN w zwiększenie tego atrybutu. Rany i straconą energie życiową możemy regenerować śpiąc, bądź przez jedzenie.
Mana
mana to energia dzięki, której Magowie mogą korzystać z swoich czarów. rzucanie czarów znacznie zmniejsza jej zasoby, ale trochę nauki i nie będzie z tym problemu.
Wytrzymałość
Dobry wojownik umie stanąć przeciwko orkom nawet po całym dniu wędrówki. Wielki wojownik ma dobrą technikę, ale jest także odporny fizycznie i to jest właśnie nasza kluczowa umiejętność w walce. Wytrzymałość sama się regeneruje gdy postać nic nie robi.