Od zawsze ludzkość była ciekawa nieznanego. Ta ciekawość popychała ja do eksploracji świata. Odkrycia niosły ze sobą potrzebę przelania na papier i opisania nowych terenów. Tak, aby wiedzieć co i ile zostało już odkryte oraz by łatwiej móc poruszać się w terenie. Tak narodziła się kartografia. Podobnie jest z fandomem Gothica, który zakochał się w drugiej części serii, eksplorując terytoria wyspy Khorinis. Fascynacja ta skłoniła fanów do wyobrażenia sobie, co mogłoby kryć się za potężnymi masywami górskimi, które wyznaczają granice mapy. Niestety, twórcy gry nie dostarczyli odpowiedzi na te pytania, więc to właśnie fani, bazując na niepełnych informacjach i własnej wyobraźni, podejmują się tworzenia swoich interpretacji. Oto przegląd efektów ich pracy.
Lore Gothica
W Gothicu 1 dostajemy dość ograniczony obszar Górniczej Doliny, której granice wyznacza magiczna bariera. Do tego nie wiadomo czy Khorinis to wyspa czy może część kontynentu. W drugiej części twórcy dostarczają nam o wiele więcej informacji o przestrzeni geograficznej, ponieważ poznajemy 3 krainy, które są podstawą rozważań co do kształtu i wielkości całej wyspy. Dostajemy także szczątkowe informacje od NPCów, mówiących nam o Dalekim Południu, którego nie odwiedzimy.
Dodatkowo granice ZENów wyznaczane przez masywy górskie oraz odizolowany przez nie Jarkendar sugerują, że wyspa to teren górzysty z nizinami, gdzie ludzie mogli się osiedlić.
Jeden z użytkowników Gothicpedii1 o nicku TenKtórySzukałSamegoSiebie postarał się ułożyć wszystkie trzy powyższe mapy tak, aby miało to jak największy sens, a następnie wyznaczył obszar bazowy wyspy oraz wszystko opisał. We wpisie na blogu Gothic II – Pełna mapa wyspy Khorinis według mnie możemy się dowiedzieć więcej na temat tego opracowania. Dodatkowo dodał mapę „Doliny śmierci” za wizualizację której posłużyła mu Dolina przodków. Jak twierdzi umieścił ją tam, ponieważ dodanie terenu było planowane w drugim dodatku do Gothica 2, jednak jak wiemy plany porzucono. Sama mapa została stworzona przez modderów na potrzeby takich modyfikacji jak: Global Mod, Przeznaczenie, Przeznaczenie – Epilog i Korzenie zła.
Twórca Marucha535 stworzył dokładne mapy lotnicze w programie Reality Capture 1.4 trzech grywalnych części ZENów, w celu wyznaczenia wielkości świata Gothic 2 Noc Kruka. Po wgraniu map obrysował je i na tej podstawie w programie mapowym QGiS obliczył ich powierzchnie. Następnie w celu opracowania możliwego kształtu i wielkości pełnej wyspy użył jako podkładu zdjęcia z orientacyjnym rozmieszczeniem trzech ZENów na Gothicpedii2. W trakcie procesu dokonał pewnych przekształceń, aby wszystko się zgadzało. Tak prezentują się efekty.
Istnieją również mapy interaktywne pokazujące graczom, gdzie mogą znaleźć określone zasoby rozrzucone po całym ZENie. Jeśli z natury jesteście powergamerami i chcecie zweryfikować czy aby na pewno oczyściliście mapę ze wszystkiego co było do znalezienia możemy wam polecić interaktywną mapę Gothica II autorstwa Lorthiz.
Można zrozumieć, dlaczego twórcy nie stworzyli pełnej mapy wyspy Khorinis. Oficjalnie Jarkendar był zapomniany, a umieszczenie go na mapie będącej w posiadaniu mieszkańców portowego miasta Khorinis mogłoby poważnie namieszać w fabule. Dlatego musimy polegać na twórczości fanów w tej kwestii. Zobaczmy więc przykłady efektów ich starań.
Roleplay
W grach fabularnych, zarówno online, jak i papierowych, tworzenie map świata jest częstą praktyką. Pomaga to graczom lepiej wyobrazić sobie przebieg rozgrywki. Oto kilka przykładów takich map:
Mapa świata została opracowana na potrzeby serwera Roleplay na platformie G2O, Echa Wojny: Faraan. Planowany system dyplomacji sprawia, że poza główną wyspą, gdzie toczy się akcja gry, także inne zamieszkałe części świata mają znaczenie dla rozgrywki. Na mapie widoczna jest również wyspa Khorinis. Dlatego, że nie odgrywa ona większej roli fabularnej niż inne tereny poza Faraan, twórcy nie skupiali się szczególnie na jej wyglądzie.
Mapy z World of Gothic
Strona World of Gothic jest pełna fanowskiego kontentu. Wśród nich nie brakuje map zarówno samego Khorinis jak i większych obszarów, gdzie nasza słynna wyspa jest tylko jej małą częścią. Tego typu interpretacje mogą wzbudzać poważne wątpliwości, ale pomagają graczom RPG w lepszym poznaniu świata gry. Na szczególną uwagę zasługuję tu Drakia, która jest próbą dopowiedzenia sobie przez fanów tego jak kraina na południu wyspy mogłaby się nazywać.
Karta GeoGRAfika
Wśród bogatej oferty kanałów popularnonaukowych publikujących również materiały zahaczające o serię gier Gothic na szczególną uwagę zasługuję Karta GeoGRAfika3. Jego twórca przekłada swoją obszerną wiedzę z dziedziny nauk geograficznych zdobytą na studiach na omawianie najróżniejszych zagadnień zawartych w grach. Doprawia to wszystko humorem, przekazując tym samym wiedzę w o wiele łatwiej przyswajalny sposób. Jego autorskie odwzorowanie mapy Khorinis odbiło się w fandomie szerokim echem. Nic w tym dziwnego, w końcu mamy tu do czynienia z prawdziwie profesjonalnym wykonaniem w najwyższym standardzie.
Oprócz hipsometrycznej mapy Khorinis otrzymaliśmy również dwa materiały, w których autor wyjaśnia, czym się kierował przy jej tworzeniu. Opisuje także, jak wyobraża sobie tajemnicze „Dalekie Południe”, skąd pochodzą Sylvio i jego oddział najemników.
Pozostałe
Mapy będące czysto artystycznym wyrazem miłości graczy do świata gry. Ich wykonanie jest tak dobre, że aż szkoda byłoby ich nie pokazać.
Widelands
CalamityArtist666
Mamy nadzieję, że udało nam się uczynić tajemniczy świat Gothica trochę bardziej przejrzystym. Jeśli odkryliście coś ciekawego, zapraszamy na naszego Discorda, gdzie możecie podzielić się swoimi spostrzeżeniami i wrażeniami na tematy związane z grami od Piranha Bytes i nie tylko!