Wraz z nadejściem Edycji Rozszerzonej w patchu 1.70 do Gothica 3, w menu głównym pojawiła się opcja włączenia Alternatywnego Balansu. Natomiast w opcjach trudności pokazało się dodatkowe okienko Alternatywne S.I.. Czym są te opcje i jak Alternatywny Balans wraz z Alternatywnym S.I. wpływa na rozgrywkę?
Co daje Alternatywny Balans?
Alternatywny Balans jak sama nazwa wskazuje to zestaw innych właściwości i zależności jakie działają w świecie gry. Jego głównym zadaniem jest uniknięcie sytuacji, w której nasz bohater jest mistrzem w każdej dziedzinie. Pamiętacie Gothica 2 Noc Kruka i ciągły dylemat na co wydać punkty nauki? W siłę aby unieść lepszy miecz, a może w walkę bronią aby częściej trafiać „krytyki”, czy może w oprawianie zwierząt aby zarobić trochę złota i wykonać dodatkowe zadania? Takich rozmyślań w podstawowym Gothicu 3 nie uświadczymy. Już po wybiciu Ardei na początku rozgrywki mamy klika nowych poziomów, które wystarczą na „pakiet startowy” najpotrzebniejszych umiejętności tj. trochę siły, lepsza walka mieczem i ściąganie skór. Ostatecznie kończyło się to na sytuacji, że „wychodząc” z Myrtany jesteśmy arcymistrzami w walce, a wszystkie kolejne punkty wydamy na pozostałe drzewka rozwoju.
Z tego też powodu Alternatywny Balans wpływa między innymi na:
- statystyki broni i przedmiotów (obrażenia, wartość, wymagania, efekty);
- pancerze Koczowników, pancerze Gońców Leśnych, Skórzany strój i Ubranie farmera traktowane są jako Szaty (działa na nie efekt umiejętności Ulepszenie Szat);
- ilość otrzymywanego doświadczenia i nagród za wykonane zadania i pokonanych przeciwników;
- statystyki potworów;
- nowe zależności w drzewku rozwoju bohatera;
- koszt nauki siły, zdolności łowieckich i prastarej wiedzy podwaja się po osiągnięciu pułapu 250 punków;
- nowy przelicznik otrzymywanych obrażeń od NPC – obrażenia zależne są również od posiadanej broni;
- akrobatyka nie czyni nas nieśmiertelnym – przy ekstremalnych wysokościach dalej możemy zginąć;
- walki na arenach są trudniejsze.
Tak więc Miecz Paladyna ma podniesione obrażenia o 10 punktów do 90. Dodatkowo dodaje on 5 punktów życia w czasie używania.
Aby nauczyć się ulepszania pancerzy należy najpierw opanować ostrzenie oręża. Wytworzenie wybuchowych strzał wymaga nauczenia się wytwarzania ognistych strzał.
Podsumowując, polecamy granie z WŁĄCZONYM Alternatywnym Balansem, zarówno dla starych wyjadaczy jak i nowych graczy chcących spróbować swoich sił w Gothicu 3.
Poniżej poczytacie o dwóch innych ważnych opcjach w Gothicu 3.
Co daje Alternatywne S.I.?
Alternatywne S.I. to nic innego jak poprawiona sztuczna inteligencja przeciwników. Główne zmiany to:
- System blokowania: W czasie blokowania ciosów obrażenia redukowane są do 0. Jednak czas parowania może trwać maksymalnie 2,5 sekundy. Po upływie tego czasu Bezimiennym automatycznie opuści gardę. Niektóre ataki dalej przebijają blok np. wbicie miecza. System blokowania działa analogicznie u NPC.
- System wzburzenia potworów: Jeśli „zalejemy” zwierzęta gradem ciosów włączy się system „wzburzenia”. W tym momencie przeciwnik odpowie nam serią ciosów, jednocześnie ignorując nasze ataki. Oczywiście dalej będziemy zadawać obrażenia ale potwór nie będzie miał animacji otrzymywania obrażeń. Jeśli atak potwora będzie skuteczny, uspokoi się i poczeka na dalsze działania gracza. Przy walce z grupą przeciwników warto używać szybkich ciosów.
Co daje Poziom Trudności?
Opisane poniżej zmiany zakładają włączenie Alterntywnego Balansu i Alternatywnego S.I.
Poziom Trudności wpływa tradycyjnie na ilość posiadanego życia przez przeciwnika, a dodatkowo:
- ilość atakujących nas postaci zależy od poziomu trudności (poziom łatwy = 1 przeciwnik, średni = 2, trudny = 3);
- ilość błędów i chybionych ataków NPC zależy od poziomu trudności (poziom łatwy = dużo błędów ze strony NPC …), przeciwnicy na arenach zawsze są skupieni i robią mało błędów.





