Najnowszy trailer Gothic Remake pokazał nam, jak obecnie wygląda korzystanie z magii. Jest to pierwszy materiał przedstawiający rzucanie czarów, o ile nie wliczymy primaaprilisowej grafiki z czarem Deszcz Beczek, opublikowanej ponad rok temu.
Rozgrywka pokazana w trailerze jest poszatkowana, ale są to ponad 4 minuty nowej jak dla nas zawartości, z której można wyciągnąć pewne wnioski co do obecnego stanu gry. Szczególnie, gdy ogląda się go na spowolnieniu. Artykuł jest analizą korzystania z magii w Gothic Remake; zobaczycie w nim 8 nagrań w spowolnionym tempie.
Magia w teorii
Jak wiemy z wywiadu z Reinhardem Pollice z 19 lutego 2023 r. dla TechRadar, każde z czarów będzie domeną jednego z bóstw (Innos, Adanos, Beliar). Już w ubiegłym roku, Alkimia wdrażała ostatnie zaklęcia do gry, a następnie miała się zająć dostrajaniem efektów wizualnych i animacji w trakcie korzystania z czarów. W niektórych zaklęciach ma się pojawić system channelingu, który pozwoli utrzymać efekt czaru na przeciwniku.
Przyjmijmy, że ta deklaracja jest nadal aktualna. Jak można przypuszczać, producent opublikował nagrania tych czarów, które są już dostrojone. Przyjrzymy się też, czy którykolwiek z czarów ma system channelingu.
Czary
Czar lodu
Na początku trailera, możemy zobaczyć w akcji obszarowy, lodowy atak. W przeciwieństwie do Lodowej Fali z oryginału, czar rozchodzi się po ziemi w postaci stożka. Zadaje obrażenia przeciwnikom, którzy wejdą z nim w kolizję. Nie widać, by zamrażał przeciwnika.
Oglądając trailer nawet w zwykłej prędkości, można zauważyć latający wokół bohatera kamień. Jest to runa, której używa postać. Przeglądając nagranie klatka po klatce, można zauważyć symbol obecny po jednej stronie runy. Przedstawia najprawdopodobniej sople lodu w takim kształcie jak te, które faktycznie przywołujemy tym czarem:
Przemiana w chrząszcza
Widzimy przed sobą zamkniętą bramę. A za nią kamienną budowlę z łukami. Jest to Klasztor Zmiennokształtnych. Można się o tym przekonać, przewijając trailer do momentu 2:41. Po lewej stronie widzimy kolumnę, która najprawdopodobniej jest kolumną, którą widzieliśmy w oryginalnym Gothicu. Miała służyć do przejścia na drugą stronę. A pod kolumną, kamienne łuki. Do tego na placu widzimy potwory przypominające zębacze, których było tam wiele w oryginale.
A skoro Bezimienny bohater stoi przed Klasztorem, chce się do niego dostać. W Gothic 1 robił to za pomocą zwoju przemiany w chrząszcza. Kolejnym argumentem za tym, że jest to przemiana, jest fakt, że uginają mu się kolana.
Czar ognia
Pierwsze ujęcie tego czaru widzimy w 15 sekundzie trailera. Bohater atakuje wtedy wilka, które jest objęty w całości ogniem i magmą. Łącznie w trailerze pojawiają się 4 ujęcia z korzystania z tego zaklęcia. Możecie je zobaczyć w poniższej playliście.
Z czego wynika, że jest to faktycznie jedno, to samo zaklęcie? Z symbolu na krążącej wokół bohatera runie. Jeśli przejrzymy klatki każdego z tych 4 ujęć, zauważymy, że na każdej z run jest symbol płomienia. Ktoś mógłby stwierdzić, że skoro każdy z czarów ma być domeną jednego z bóstw, to wszystkie runy związane z jednym z bogów, będą mieć taki sami symbol. Utrudniłoby to jednak graczowi rozróżnianie czarów. Co więcej, jak zobaczycie w następnym nagraniu, kolejne zaklęcie przywołujące lód, ma inny symbol.
Wewnątrz runy jest ogień, bądź magma. Interesujące jest, że na pierwszym z powyższych zdjęć, płomień jest słabiej podświetlony, niż na kolejnych. Prawdopodobnie oznacza to, że czar jest mniej „naładowany”. W oryginalnym Gothic 1, można było dłużej przygotowywać się do rzucenia zaklęcia, kosztem many.
W trakcie korzystania z czaru, przeciwnik jest cały w ogniu i magmie. Prawdopodobnie jest to jedno z zaklęć z systemem channelingu, bądź to po prostu efekt „podpalenia”.
Czar lodu 2
Ujęcie trochę dłuższe, ponieważ i sam czar wymaga chwili, by go wywołać. Podobnie jak Lodowa Fala z oryginału, tworzy lód dookoła postaci. Jednak sople lodu wydłużają się tu ze środka. W Gothic 1 przypomina ona rozprzestrzeniające się zamrożenie.
W tym ujęciu, symbol na runie nie jest tak wyraźny, jak na poprzednich. Jednak z pewnością różni się od symbolu pierwszego czaru, ponieważ tamten przedstawia sople lodu pod pewnym kątem. Gdy przybliżymy poniższą klatkę widać, że ten symbol jest bardziej symetryczny.
Magia wiatru
Na kolejnym ujęciu jest nowicjusz. Pod znakiem zapytania stoi, z jakim bogiem związany jest czar, którego używa. Symbol runy składa się z kresek, które razem symbolizują najprawdopodobniej człowieka – jedna kreska po środku, z dwoma odchodzącymi kreskami przedstawiającymi ręce – z falą uderzeniową wokół niego.
Poruszająca się wokół runa, podobnie jak przy poprzednich czarach, po użyciu wraca do ręki właściciela. Postać robi zamach, jakby miała uderzyć w ziemię. Jednak sama fala uderzeniowa powstaje jeszcze, gdy ręce są nad ziemią.
Podsumowanie
Latająca wokół postaci runa sprawia, że łatwiej jest poczuć, że jest się w trybie rzucania czarów. Najnowszy trailer pokazał trudne, bądź niemożliwe do zrealizowania efekty wizualne na dotychczasowym silniku Gothica. Jednak struktury tych efektów są podobne. Czary mogą wchodzić w kolizję z obiektami, i w ten sposób tworzyć kolejne efekty.
Gothic Remake będzie do ogrania na Gamescom. Powinniśmy przekonać się wtedy, jak wygląda rzucanie czarów za pomocą zwojów, oraz jak przebiega wybór czaru.