Tydzień z grą Arcania: Upadek Setarrif dzień 2

W drugim dniu tygodnia z Arcania: Upadek Setarrif mamy dla Was obszerny opis historii całej serii Gothic. Trwająca już ponad 11 lat przygoda z Gothiciem była pełna wzlotów i upadków. Byliśmy świadkami narodzin jednej z najlepszej serii RPG w historii. Jeśli z jakiegoś powodu nie wiecie, co kiedy się wydarzyło, to poniższy artykuł pomoże wam uzupełnić wiedzę.

 

Historia serii Gothic:

Artykuł ten poświęcony jest znanej serii gier RPG- Gothic.

 

Pierwsza gra tego cyklu, sygnowana takim właśnie mianem powstała ponad dziesięć lat temu. Stworzona została przez niemieckie studio developerskie Piranha Bytes, a na półki sklepowe trafiła 15 marca 2001 roku w Niemczech, w Polsce zaś ukazała się rok później: 28 marca 2002, nakładem CD Projekt.
Gra charakteryzując się ładną grafiką (jak na tamten czas), nietuzinkową fabułą i ciekawymi rozwiązaniami w zakresie rozgrywki, oraz pełną polską lokalizacją – wówczas rzadki zabieg – z miejsca zdobyła rzesze wiernych fanów.
W pierwszym Gothicu sterujemy skazańcem zesłanym do koloni karnej, umiejscowionej na wyspie Khorinis, w miejscu zwanym Górniczą Doliną. Skazaniec ów charakteryzuje się tym, że twórcy nie obdarzyli go żadnym mianem, tak więc po raz pierwszy w historii elektronicznej rozrywki, przychodzi nam sterować tzw. bezimiennym bohaterem, z czasem pieszczotliwe nazywanym po prostu Bezim.

 


Wspomniana kolonia karna, na rozkaz króla Rhobara II, otoczona została magiczną barierą, możliwą do przekroczenia tylko w jedną stronę. Zaklęcie – na skutek zakłócenia jego struktury, przez moc przebudzonego demona Śniącego –  wymknęło się z pod kontroli, w konsekwencji czego bariera objęła w swoje posiadanie nie tylko samą kopalnię magicznej rudy (jak było w pierwotnym zamyśle), lecz całą Górniczą Dolinę pełną skazańców zesłanych tam, by wydobywać cenną magiczną rudę, niezbędną do prowadzenia skutecznej wojny przeciwko kontynentalnemu najeźdźcy- Orkom. Więźniowie wykorzystują chaos związany z owym błędem, wyżynając strażników i biorąc „ster” w swoje ręce. Król, chcąc nie chcąc, musi negocjować z wyrzutkami, aby w dalszym ciągu otrzymywać dostawy cennego surowca. Negocjacje owocują systematycznym otrzymywaniem wszelkiego dobra z poza bariery do koloni karnej oraz, co nieuniknione,  podziałami społecznymi wśród samych skazańców.
Nie wszystkim podoba się taki obrót sprawy. Tworzą się grupy, których cele zaczynają się zasadniczo różnić. Powstają trzy obozy: Stary Obóz, Nowy Obóz i Obóz na Bagnach. Zadaniem naszego Bezimiennego jest zniszczenie magicznej bariery i wydostanie się z GD, co następuje po wielu perypetiach i zwrotach akcji, jako zwieńczenie zabicia demona zwanego Śniącym.
Gothic jest grą nieliniową (objawia się to szczególnie w pierwszym rozdziale), oferującą kilka dróg poprowadzenia rozgrywki. Dzięki temu możemy powracać do niej wielokrotnie, za każdym razem odkrywając coś nowego.

 

 

Developerzy z PB postanowili kontynuować serię i 29 listopada 2002 roku ukazał się Gothic II. Grę wydała firma JoWooD, która tym samym rozpoczęła współpracę z „piraniami”. Polskim wydawcą ponownie został CD Projekt.
Historia tu przedstawiona, to kontynuacja głównego wątku z części poprzedniej:
Nasz bezimienny bohater w magiczny sposób uratowany z ruin świątyni, budzi się w wieży maga nekromanty- Xardasa, a ten oznajmia mu, iż musi pomóc w pozbyciu się sług ciemności, które spłynęły do ich świata, po potyczce ze śniącym demonem.  Szczególnie niebezpieczne wydają się być smoki, wezwane ostatnim, rozpaczliwym okrzykiem konającego Śniącego. Rozlokowały się w Górniczej Dolinie na terenach byłej koloni karnej. Aby móc skutecznie z nimi walczyć, sterowany przez gracza bohater musi zdobyć Oko Innosa. Jest to pierwsze i najważniejsze zadanie zlecone przez naszego mentora. Wraz z nim zaczyna się pełna niespodzianek przygoda. Akcja rozgrywa się ponownie na wyspie Khorinis, lecz tym razem na terenach dotąd niedostępnych. Mamy tu więc miasto portowe, kilka farm, lasy, równiny, starożytne ruiny itp. Oczywiście dostępne są także tereny Górniczej Doliny z części pierwszej, choć teraz mocno odmienionej: okupowanej przez smoki i zastępy orków. W rezultacie mamy do dyspozycji dwa razy większy świat, ulepszoną system prowadzenia rozgrywki, poprawioną grafikę i mnóstwo ciekawych zadań do wykonania. Podobnie jak w części pierwszej, tu także mamy kilka frakcji, między którymi może wybierać sterowana przez nas postać. Są to: Strażnicy MiejscyPaladyni, Magowie OgniaKlasztor, oraz NajemnicyŁowcy Smoków. Tylko od nas zależy, którą ścieżkę rozwoju wybierzemy zgłębiając fabułę Gothica II.

 

22 sierpnia 2003, ukazuje się dodatek do G2 noszący nazwę Noc Kruka. Polscy fani zmuszeni byli trochę poczekać na wersję zlokalizowaną i ostatecznie trafiła do sprzedaży 20 stycznia 2005 roku. Dodatek ściśle integruje się z fabułą podstawowej wersji gry, wzbogacając ją o liczne wątki, zadania, gildie, a także nowe tereny możliwe do eksploracji. W dodatku, głównym zadaniem stawianym Bezimiennemu, jest pokonanie potężnego magnata zwanego Krukiem i tym samym zapobieżenie zdobyciu przez niego, potężnego artefaktu- Szponu Beliara. Artefakt znajduje się w krainie zwanej Jarkendar, umiejscowionej za pasmem górskim, w północno- wschodniej części wyspy Khorinis, do której dostać się można tylko drogą morską… oraz przez tajemniczy portal uaktywniony dzięki współpracy z Magami WodyWodny Krąg. Dodatek integruje się z podstawką, do tego stopnia, iż aby dojść do finału gry Gothic II: Noc Kruka, trzeba koniecznie ukończyć wątek Szponu Beliara i Kruka.  Nową atrakcję stanowią dwie dodatkowe frakcje: Piraci – zamieszkujący plażę i Bandyci– okupujący ruiny świątyni Adanosa na bagnach.

 

Niemal dwa lata po ukazaniu się dodatku – 13 października 2006 (w Polsce 3 listopad 2006), do rąk fanów trafia trzecia odsłona sagi nosząca tytuł: Gothic 3.
Tym razem, Bezimienny i jego najwierniejsi przyjaciele, przybywają okrętem zwanym Esmeralda na główny kontynent. Oczywiście ponownie mamy do czynienia z kontynuacją historii:
Nasz bohater pokonał wszelkie siły zła w Khorinis, zwieńczając całość zwycięstwem nad smokiem ożywieńcem na skalnej wyspie- Dwór Irdorath. Potyczka ta uwalnia niespotykaną moc, którą wchłania nekromanta Xardas i magicznym sposobem udaje się na kontynent.
Dobiwszy do brzegów Myrtany, nasz bohater z miejsca wpada w wir gwałtownych wydarzeń: walczy z orkami wyzwalając miasto zwane Ardeą. Od ocalałych ludzi dowiaduje się, że krainę okupują oddziały Orków, a król Rhobar II siedzi w swej stolicy Vengardzie, otoczonej magiczną barierą. Od nas zależy jaką drogą pójdzie Bezimienny: czy wybierze ścieżkę Innosa, Adanosa, czy też Beliara. Możemy sprzymierzyć się z orkami i walczyć przeciwko ludziom, lub wspomóc Buntowników w walce z Orkami, wyzwalając kolejno poszczególne miasta z rąk zielonych chord.
Świat gry jest ogromny. Kontynent dzieli się na trzy duże krainy, leżące w różnych strefach klimatycznych. Pierwszą z nich jest wymieniona już Myrtana, do której brzegów przybija Esmeralda z Bezim i przyjaciółmi na pokładzie. Jest to zielona kraina o umiarkowanym klimacie. Następną krainą jest Varant, leżący na południe od Myrtany. Varnat to pustynia pełna starożytnych ruin, tajemniczych świątyń i pustynnych osad, zamieszkiwana przez Assassynów i Koczowników.
Trzecią krainę stanowi Nordmar, usytuowany na północ od Myrtany. Nordmar charakteryzuje się arktycznym klimatem. Panuje tam wieczna zima, a śnieg spowija wszystko wokół. Siedziby swoje mają tu trzy klany: Klan Młota, Klan Wilka oraz Klan Ognia.  Tu także znajduje się główny klasztor Magów Ognia.  Głównym celem Bezimiennego jest odnalezienie nowej siedziby Xardasa, który zleci nam odnalezienie artefaktów Adanosa.

 

Po pewnych perturbacjach między developerem- Piranha Bytes a wydawcą JoWooD, ścieżki tych dwóch podmiotów rozeszły się, a prawa do tytułu (tymczasowo) spoczęły w rękach wydawcy. PB zajęło się zupełnie nowym projektem, zaś JoWooD, przy współpracy z indyjskim studiem developerskim Trine Game Studios, wydało dodatek do G3 noszący nazwę Zmierzch Bogów.
Gothic 3: Zmierzch Bogów ujrzał światło dzienne 21 listopada 2008 na świecie. Polska premiera nastąpiła dwa tygodnie później, tj. 5 grudnia 2008 roku.
Akcja gry toczy się wyłącznie na terenie Myrtany, dwa lata po wydarzeniach z podstawki. Okazuje się, iż kraina podzielona została na cztery zwaśnione części, dowodzone przez wieloletnich przyjaciół Bezimninnego. Gorn obsadził twierdzę Gothę, Thorus zajął zamek w Trelis, Lee siedzi na tronie w stolicy Vengardzie, zaś bracia Anog i Inog zasiedlający odpowiednio Silden i Gelden starają się nie uczestniczyć w powstałym konflikcie. Konflikcie, który sprokurowali Gorn i Thorus. Taki stan rzeczy zastaje nas bohater, który pojawia się w krainie, po wyczerpującej walce z Xardasem, znacznie nią osłabiony. Jego zadanie jest proste: rozwiązać wszelkie spory i ponownie zjednoczyć Myratne pod jednym berłem.

Dodatek został przyjęty dość chłodno przez fanów, dlatego do następnego projektu JoWooD zatrudnił inne studio Spellbound Entertainment.

 

Owoc współpracy nowego tandemu- Arcania: Gothic 4– ujrzał światło dzienne 15 października 2010 roku. Ta szósta z kolei odsłona serii, nosiła kilka nazw w trakcie prac nad nią. Pierwotnie gra miała nosić tytuł: Gothic 4: Genesis, potem zmieniono na:  Gothic 4: Arcania. Jeszcze później nazwa przybrała formę: Arcania: A Gothic Tale, by ostatecznie zdecydować się na Aracnia: Gothic 4.
Akcja gry rozgrywa się 10 po wydarzeniach z G3: Zmierzch Bogów. Tym razem sterujemy nowym bohaterem, także bezimiennym. Nasz stary znajomy z poprzednich odsłon, zasiadł na tronie Myrtany przybierając imię Rhobara III. Twórcy umiejscowili fabułę w nowej scenerii, na którą składają się dwie wyspy: Feshyr i Argaania, należące do południowego archipelagu.
Właśnie owe wyspy stają się obiektem zainteresowania króla Rhobara III (dawnego bezimiennego), który opętany mocą amuletu, staje się tyranem i wydaje rozkaz podbicia obu. Zadaniem nowego bohatera będzie pokonanie arcykapłanki Xeshy oraz uwolnienie Rhobara III ze zdradliwych macek mocy Śniącego. Rozgrywkę rozpoczynamy na Feshyr (mniejszej wyspie), stanowiącym swoisty samouczek, aby w dalszej części gry przenieść się na Argaanię, na której kontynuować będziemy główny wątek historii.

 

Obecnie polscy fani serii, czekają na dodatek Arcania: Upadek Setarrif, który po wielu perypetiach ujrzał światło dzienne 24 października 2011 roku na platformie Steam. W wersji pudełkowej ukazał się niemal dwa tygodnie później- 4 listopada 2011, lecz tylko w Szwecji, Norwegii, Danii i Finlandii. Dodatek udostępnił nowy wydawca Nordic Games, przejmując prawa do tytułu, po upadku JoWooD, na skutek poważnych problemów finansowych.

Polskim wydawcą dodatku ponownie będzie CD Projekt, a premiera wersji pudełkowej na naszym rynku ma nastąpić już za kilka dni, tj. 20 stycznia bieżącego roku!
Dodatek kontynuuje wątki z podstawowej wersji gry, oferując kilka godzin nowej zabawy.
W tym miejscu kończy się historia serii. Czy jest to finał przygody zwanej Gothic? Dziś ciężko wyrokować na ten temat, czas pokaże. Pewne jest, iż seria odcisnęła niezatarte piętno w świecie rozrywki elektronicznej, kształtując wyobraźnię pokoleń graczy.

CD Projekt

 

wordpress theme jazzsurf.com