Paladyn
Jest to postać uniwersalna, walcząca zarówno bronią, jak i magią. Broń powinniśmy zdobyć w trzecim rozdziale od Harada, najlepiej dwuręczną, wymagającą 50 siły. Warto jednak mieć 65 siły, aby w drugim akcie móc używać „Orkowej zguby” do walki z orkami. Miecz ten należy konsekrować później w klasztorze, a w piątym rozdziale ponowić ten proces przy użyciu Łez Innosa (Uwaga: Najpierw wykonaj runę do tajnej komnaty ze zbroją paladyna). Do walki na dystans najlepsza będzie Kusza Łowcy Smoków, wymagająca 105 zręczności. Przydatne będą także amulet zręczności, aby okraść Diega, oraz mana zwiększona do 100, ponieważ zaklęcia paladyna są bardzo użyteczne i warto je kupować, gdy tylko jest to możliwe.
Świętą Strzałę i Wypędzenie Zła otrzymamy od Albrechta za punkty nauki, inne zaklęcia nie są warte uwagi. Święty Płomień znajdziemy w Górniczej Dolinie, Leczenie Większych Ran ma orkowy przywódca, a Zniszczenie Zła zdobędziemy od Lorda Archola. Jeśli chodzi o umiejętności łowieckie, warto skupić się na skórach, sercach, pazurach, smoczej krwi, płytkach pancerza pełzaczy i żuwaczkach, aby zaoszczędzić punkty nauki na atrybuty. Alchemia jest obowiązkowa dla każdej postaci, ponieważ zwraca się z nawiązką, szczególnie jeśli znajdziemy odpowiednią ilość szczawiu. Z kowalstwa opanujmy tylko podstawowe miecze.
Umiejętności posługiwania się bronią powinny wyglądać następująco: broń jednoręczna na 60%, dwuręczna na 105% (podbijamy umiejętność do 100%, a następnie czytamy księgę +5% do broni dwuręcznej), łuki na 30%, a kusze na 60%. Resztę punktów nauki inwestujemy w kusze, co będzie kosztować podwójnie, ale jednocześnie zwiększy umiejętność posługiwania się łukiem. Warto nauczyć się skradania, otwierania zamków i kradzieży kieszonkowej, ponieważ są to przydatne umiejętności.
Choć jesteśmy paladynem, warto zabijać śmiertelnych dla doświadczenia i okradać wszystkich, których się da. Nasza postać pod koniec gry powinna być wyposażona w Świętego Kata, Kuszę Łowcy Smoków, Zbroję Paladyna, Oko Innosa, Pierścień Wiecznych Zwycięstw, Pierścień Nietykalności, Zniszczenie Zła i inne wspomniane wcześniej runy, oraz zwoje przyzwań (na wypadek trudności będą stanowić mięso armatnie dla przeciwników), 2000 bełtów oraz około 100 eliksirów leczniczych i many. Tak przygotowany paladyn na poziomie 40 powinien poradzić sobie wszędzie.
Mag Ognia
Mag może być rozwijany na różne sposoby, ale najlepszym wyborem jest mag uniwersalny (którego tutaj opiszę). Można również stworzyć maga specjalizującego się w przyzwaniach, ale jest on słabszy i ma trudności w samodzielnym radzeniu sobie, chyba że zainwestuje w Kule Ognia i Błyskawice (lub Dużą Kulę Ognia).
Nasz mag powinien dysponować następującymi czarami: Ognista Strzała, Kula Ognia, Bryła Lodu, Duża Kula Ognia lub Błyskawica (można wybrać oba, ale ja polecam jeden), a w piątym kręgu magii najlepiej nie wybierać żadnego. Ważne jest, aby nie marnować punktów nauki na zbędne runy, i z kręgów 1-4 wybrać tylko po jednej. Z piątego kręgu magii nie warto brać żadnej runy.
Najważniejszy jest szósty krąg magii, gdzie powinniśmy mieć więcej zaklęć, takich jak: Deszcz Ognia, Masowe Zniszczenie (znane również jako Śmiertelna Fala), Tchnienie Śmierci oraz Święty Pocisk. Święty Pocisk trzeba najpierw wykonać, a potem dopiero wypić Łzy Innosa.
Nasz mag nie powinien inwestować w siłę, a zręczność powinna wynosić co najmniej 85 (jeśli chcemy być pobożni i nie kraść), a jeśli planujemy kraść, to 105 jest obowiązkowe. Uwaga: dopóki nie uzyskamy 250 many, proszę nie używać Eliksirów Ducha, ponieważ nasz mag powinien mieć znacznie więcej many, niż można się nauczyć. Grzybki, które zwiększają manę, należy zjeść dopiero po osiągnięciu tego progu.
Bezimienny powinien opanować całą alchemię, z wyjątkiem mikstury siły, jeśli zdecydujemy się ją pominąć. Ze szczawiów należy przygotowywać eliksiry życia i ducha po równo. Wszystkie umiejętności złodziejskie należy opanować, a jeśli ktoś chce być pobożnym magiem, może zrezygnować z kradzieży kieszonkowej. Umiejętności łowieckie są takie same jak w przypadku paladyna. Jeśli ktoś chce, może nauczyć się kowalstwa, chociaż nie jest to wymagane.
Ekwipunek naszej postaci pod koniec gry powinien wyglądać następująco: Mistrzowski Miecz, Kusza Łowcy Smoków, wcześniej wspomniane czary plus zwoje przyzywania (mięso armatnie się zawsze przyda), Ciężka Szata Ognia, Święta Aura Innosa, Pierścień Nietykalności, Pierścień Gwiezdnej Mocy (lub Pierścień Wiecznych Zwycięstw), 100 eliksirów leczniczych i many oraz około 1000-2000 bełtów. Na poziomie 40 tą postacią poradzicie sobie wszędzie.
Łowca Smoków
Łowca walczy głównie w zwarciu, ale również na dystans, szczególnie korzystając z kuszy. Rozwój tej postaci jest stosunkowo prosty: siłę należy zwiększyć do 100, zręczność do 105, a w manę nie inwestować – wystarczy to, co zapewniają mikstury.
Warto zainwestować w alchemię, aby móc tworzyć eliksiry życia i przetwarzać szczawie (można też nauczyć się mikstury siły lub zręczności i część ważnych roślin przeznaczyć na te atrybuty), ponieważ życie jest bardzo ważne w walce wręcz. Wszystkie umiejętności kowalstwa i złodziejstwa są również niezbędne. Z umiejętności oprawiania zwierzyny należy nauczyć się pozyskiwania: skór, pazurów, rogów Cieniostwora, serc, płytek pancerza, żuwaczek oraz krwi i łusek smoka.
Umiejętności posługiwania się bronią powinny wyglądać następująco: broń jednoręczna na 60%, dwuręczna na 100%, łuki na 60%, a kusze na 100%. Pozostałe punkty nauki można wydać według uznania, jednak ja sugeruję inwestować je w broń jednoręczną.
Ekwipunek powinien wyglądać następująco: Duże Magiczne Ostrze na Smoki, Kusza Łowcy Smoków, Ciężka Zbroja Łowcy Smoków, Oko Innosa, Pierścień Wiecznych Zwycięstw, Pierścień Nietykalności, kilka zwojów przyzwania, 2000 bełtów oraz około 100 eliksirów leczniczych i many. Na poziomie 43, tą postacią poradzicie sobie wszędzie.
Wyjaśniając kwestię 105 zręczności: jest ona potrzebna, aby okraść wszystkich NPC-ów. Najtrudniejszy do okradzenia jest Diego, na którego potrzeba 120 zręczności. Mając 105 zręczności, można założyć amulet zręczności i wtedy uda się go okraść.