Menu modyfikacji Dämonenjäger der Nacht
Damianut
Wywiady Modyfikacje

Łowcy Demonów Nocy – najpewniej tak będzie brzmiało tłumaczenie tytułu modyfikacji Dämonenjäger der Nacht, której prace zostały ogłoszone na forum World of Gothic w Wigilię w 2021 roku. Zapytałem o nią członków zespołu – koordynatora projektu neocromicona oraz Suregona, Macieja Figatowskiego, CroniC_Flink, a także FaChDa.

Łowca Demonów

Zacząłem od zapytania lidera projektu o tytuł… czy w modyfikacji zostaniemy łowcą demonów?

Tak, kimś w rodzaju łowcy demonów. Modyfikacja zawiera całkiem nową fabułę i krainę, niezwiązane z oryginalnym Gothic czy innymi modyfikacjami. Tylko grafika i silnik są te same – ale są pewne easter eggi nawiązujące do Gothica.

Projekt wystartował w 2020 r., początkowo tworzony wyłącznie przez neocromicona i był to bardziej test modowania, niż mod. Wcześniej nie odważył się zacząć tworzyć prawdziwej modyfikacji, ale robi to już od czterech lat i idzie świetnie.

Zespół składa się obecnie z 4 osób:

neocromicon jest odpowiedzialny za pomysł na fabułę, grafikę 2D, 3D, pracę w Spacerze – w edytorze światów Gothica, skrypty i kontakt ze społecznością
Suregon za fabułę, dialogi, zadania, trochę grafikę 3D, 2D i animacje
Maciej Figatowski za muzykę
CroniC_Flink za grafikę 3D

Swój wkład w modyfikację mają też FaChDa (lore i grafika 3D), Redmatix (tekstury) i Risepolak (animacje i efekty wizualne).

Neocromicon tworzył już patche oparte na rozszerzeniu Ninja, takie jak Sprint czy SAIS, ale stworzenie prawdziwego moda było dla niego za dużym przedsięwzięciem i obawiał się, że mu nie podoła. Jednak jego pewien dobry przyjaciel – Metaldisc – powiedział mu o fabule jednej z przeczytanej przez niego książek, co zainspirowało go do rozpoczęcia prac krok po kroku.

Pieśń Ciemności

Ta książka to Das Lied der Dunkelheit autorstwa Peter V. Brett – po polsku tytuł brzmiałby Pieśń ciemności – to mroczna epopeja pełna magii i przygód. Opowiada historię chłopca, który płaci wysoką cenę, by stać się bohaterem. I opowiada historię największej bitwy ludzkości walki ze strachem i demonami nocy.1

Fabuła modyfikacji korzysta w zdecydowanej większości z nazw z epopei. Przykładowo głównym bohaterem modyfikacji jest Arlen, który ma na imię tak, jak jeden z głównych bohaterów książki.

Jest w niej też wioska i wyspa o nazwie Tibbets, gdzie w książce – co można zobaczyć w lewym, górnym rogu na poniższej mapie – jest wioska Tibbets Bach. Akcja książki dzieje się w królestwie Thesa, której symbol również jest użyty w modyfikacji: na flagach, widocznych na zrzutach ekranu załączonych do ogłoszenia o rozpoczęciu prac z 2021 r.

Karte
(część królestwa Thesa z książki, z której treści korzysta modyfikacja)

Wsparcie

W 2020 i 2021 roku neocromicon działał sam, gdzie pod koniec drugiego roku prac zamieścił ogłoszenie o zapotrzebowaniu na scenarzystę. Nie dostawał odpowiedzi, potem zaś zrobił przerwę w pracach, nie wierząc w ogóle, że ruszą one do przodu i kogokolwiek znajdzie.

Rok później odezwał się Suregon, który stworzył fabułę, a także nowe animacje dla NPC-ów. Potem pomógł FaChDa, który pracował nad fabułą i ulepszył świat – bo został on początkowo oparty na jednym ze światów z Modderdatenbank – oraz Redmatix z pewnymi teksturami. Następnie kompozytor muzyki z Polski Maciej Figatowski, a w ostatnim czasie CroniC_Flink, grafik 3D. Do mapy zostały dodane nowe lokalizacje, a ona cała stała się kompletną wyspą z otaczającym ją morzem. 

Świat demonów

Następnym rozmówcą był Suregon, scenarzysta:

Neocromicon napisał, że prace nad modyfikacją rozpoczęły się w 2020. Czy bierzesz udział w pracach od początku? W jakich okolicznościach dołączyłeś do drużyny?

S: Dołączyłem jeszcze w 2022 roku, jeśli dobrze pamiętam w drugiej połowie 2022 roku. Nawiązałem kontakt z neo (skrót od neocromicon – przyp. red.), gdy przeczytałem o jego projekcie i o poście, w którym napisał, że szuka twórcy fabuły / zadań na forum World of Gothic.

Początkowo zadałem mu pytanie o proces, myśląc, że będzie miał już kogoś, i chociaż „w zasadzie” tak było (początkowo mieliśmy jednego gościa do fabuły i zadań, ale doszedł do wniosku, że to nie dla niego), więc było wolne miejsce dla mnie, abym dołączył i spróbował swoich sił właściwie po raz pierwszy w modyfikacji do Gothic.

ss 1
(na flagach znajduje się symbol królestwa Thesa)

Neocromicon napisał, że używacie nazw z książki Das Lied der Dunkelheit. Czy musiałeś przeczytać tę książkę, aby napisać fabułę lub neocromicon już stworzył postacie z imionami z niej, a ty dołączyłeś do tworzenia fabuły ze statusem “w trakcie prac”?

S: Byłem świadomy, że projekt jest inspirowany tą serią książek i wiele nazw jest z niej zapożyczonych, aczkolwiek nie wszystkie. Zbadałem trochę serię, aby lepiej zrozumieć świat, ale zdecydowaliśmy się wprowadzić nowe ustawienia lore”. Nie da się jednak przełożyć świata książki na silnik Gothica, bez uczynienia go niedorzecznym.

Dołączyłem, gdy istniał Minimalny Zarys fabuły, ale od tego czasu wiele się zmieniło. Zachowałem elementy pierwszego szkicu w fabule, aby ją uhonorować, chociaż dokonałem prawie całkowitego przeglądu, poprawiając zaplanowane w nim wydarzenia, dodając nowe rzeczy w miarę opracowywania nowego lore i usuwając stare lub zmieniając je w razie potrzeby.

Zasadniczo można powiedzieć, że robimy to od zera, a nawet tworzymy niestandardowe / unikalne lore, które nie jest powiązane z Gothic ani z tym książkowym, co pozostawia nam dużo swobody w tworzeniu rzeczy i nie jest związane z regułami ustanowionymi przez innych. To samo dotyczy serii książek, możemy czerpać z nich inspirację, ale ogólnie rzecz biorąc, w książce można napisać o wszystkim, co można sobie wyobrazić, podczas gdy w grze jest to bardzo ograniczone, zwłaszcza jeśli jest tak stara, jak Gothic.

Jaki jest główny motyw waszego “lore”? Czy jest to świat demonów, skoro tytuł to “Dämonenjäger der Nacht”?

S: Lore będzie obejmować znacznie więcej niż tylko główną fabułę, rzeczy mogą być wspomniane w grze, ale niektóre nie lub pozostawione w tajemnicy.

Mam nadzieję, że będzie wystarczająco rozbudowana, aby nadać jej unikalny charakter. 

W tej chwili mogę powiedzieć, że jest to główny Wątek (demony i łowcy demonów), ale może się okazać, że będziemy zadawać pytania typu Czym w ogóle są demony? lub Czy jest w tym coś więcej, niż widać na pierwszy rzut oka?.

Jeden z głównych kontynentów – mianowicie Thesa – jest obecnie w stanie wojny z Inwazją Demonów. Demony nie zawsze były zagrożeniem dla ludzkości, ale coś się zmieniło w ostatnich czasach. Inwazja zaskoczyła całe Imperium, ale na szczęście posiadało ono organizację specjalizującą się w polowaniu i zabijaniu demonów.

Nasz przyszły bohater znajdzie się z dala od konfliktu, ale na jak długo? Znajdziemy młodego mężczyznę wrzuconego w intrygę, na którą się nie pisał, ale co może zrobić przeciwko przeznaczeniu poza podążaniem za nią?

ss 2

Dlaczego tytuł to “Dämonenjäger der Nacht”? Czy demony widoczne są tylko nocami?

S: Obawiam się, że nie mogę już teraz odpowiedzieć na to pytanie. Rzeczy mogą się zmienić, kto wie? Ale nie chcę składać obietnic z wyprzedzeniem, więc na razie pozostawiam to pytanie otwarte. 😄

Ale co do tytułu, neo ma w to wgląd; nie byłem zaangażowany w tę decyzję, ponieważ została ona podjęta już na początku projektu, być może lata przed moim zaangażowaniem. Niektóre z tych pytań z pewnością znajdą odpowiedź w przyszłości.

Czworonogi towarzysz

Muzyka zmienia klimat modyfikacji, a Dämonenjäger der Nacht będzie miał skomponowaną własną. Maciej Figatowski podzielił się swoją perspektywą tworzenia modyfikacji:

Neocromicon napisał mi, że mod jest robiony od 2020. Kiedy dołączyłeś do teamu i w jakich okolicznościach?

M.F.: Dołączyłem do zespołu pracującego nad Däemonjäger der Nacht w sierpniu 2023 roku. 

Wstawiłem post ze swoją muzyką na grupę Discorda Gothic Modding Community z propozycją, że mogę skomponować muzykę do modów do Gothica. Wtedy właśnie odezwał się do mnie Neocromicon, który zapytał, czy może użyć jednego z utworów w swojej modyfikacji. Nawiązaliśmy ze sobą kontakt i już po chwili poznałem także Decembre (inny nick Suregona – przyp. red.), który kieruje pracami muzycznymi i efektami dźwiękowymi, współtworzy fabułę i animacje.

Niedługo po tym, Decembre wysłał mi miks zrzutów ekranu i filmy, które ukazywały modyfikacje od wewnątrz.

Czy modyfikacja będzie zawierać nietypowe rozwiązania muzyczne, na które jeszcze nikt nie wpadł? I czy muzyka będzie nawiązywać do oryginalnego Gothica?

M.F.: Częściowo będzie nawiązywać do niektórych motywów z muzyki Gothica, jednak bardziej jest skupiona na oddaniu klimatu fabuły DJDN (skrót od Dämonenjäger der Nacht – przyp. red.) Zgodnie z duchem stylu muzyki w Gothic I i II, niektóre lokalizacje będą zawierały nocne i dzienne wariacje utworów muzycznych.

Jeśli chodzi o nietypowe rozwiązania muzyczne, to modyfikacja będzie zawierać nowe efekty dźwiękowe m.in. dla potworów. Jeszcze nie wiemy, czy zamienimy klasyczne efekty z Gothica na nowe, ale przykładowo w modyfikacji będzie nam towarzyszyć czworonogi towarzysz, który będzie miał swoje.

Wolność tworzenia w Gothicu

Do zespołu, 14 stycznia dołączył grafik 3D Cronic_Flink. W przyszłości chciałby się też tu zająć animacjami. Tworzył już mapy do Counter Strike 1.6, a także Skyrim.

Według niego w moddingu Gothica masz wiele swobody, dzięki oprogramowaniu, które dostarczyli twórcy gry. Zajmował się moddingiem Gothica już ponad 10 lat temu. Ma doświadczenie dzięki pracy w Teutonic Team (pod nickiem Murdera), które tworzyło Xeres Rückkehr (Powrót Xeresa) w 2008 r. Pomagał też drużynom tworzącym inne modyfikacje, przykładowo przy animacjach do Legend of Ahssûn.

Podzielił się też ze mną zrzutami ekranów z wejścia do świątyni, które robił w 2014 roku. Może poznajecie je z którejś z wydanych już modyfikacji?

Egranizacja

Na początku prac aktywny był FaChDa, które postanowiłem zapytać właśnie o początki:

Czy model świata modyfikacji jest kompletnie nowy, czy edytowaliście model z innej modyfikacji?

F: Świat jest połączeniem bazy danych modderów i zupełnie nowych wymodelowanych rzeczy. Wymodelowałem zupełnie nowy obszar i połączyłem go z istniejącą siatką. Ale istniejąca mapa świata również została zmodyfikowana, więc nie jest kopią jeden do jednego. Przynajmniej taki jest obecny status. Dalsze zmiany mogą się wydarzyć. 😄

Czy oprócz nazw zaadaptowałeś jakieś koncepcje z tej książki? Czy jego to podobna sytuacja jak z Schläfers Bann, którą może znasz, gdzie książka jest jakoś powiązana, ale odbiega od oryginału?

F: Niestety nie czytałem (tej) książki. Rozmawialiśmy razem o podstawowej koncepcji książki (Das Lied der Dunkelheit – przyp. red.), a następnie zebrałem kilka pomysłów, aby stworzyć zgrubną fabułę moda. Decembre opiera się na tej podstawowej koncepcji i pisze dialogi, zadania i dalsze linie fabularne.

Stwórz moda

W zespole potrzebny jest grafik 2D oraz level designer do pracy w Spacerze. Na bazie własnego doświadczenia twierdzę, że Spacer nie jest trudny w obsłudze, choć kiedyś nie umiałem wstawić nawet waypointa. Jeśli chcesz dołączyć do zespołu tworzącego modyfikację, napisz do neocromicona poprzez platformę Discord: neocromicon lub wiadomość prywatną przez World of Gothic.

  1. https://www.lovelybooks.de/autor/Peter-V.-Brett/Das-Lied-der-Dunkelheit-143615580-w/ [dostęp: 24.02.2024] ↩︎

Powiązane Wpisy