moddertreffen
Damianut
Modyfikacje

W ostatni weekend sierpnia odbyła się 10-ta już edycja Moddertreffen – czyli tradycyjnego spotkania modderów Gothica w Niemczech. Historia tych spotkań się sięga aż 2008 roku i tak jak w tym roku, odbywały się najczęściej w zamku Hessenstein. Wziąłem w nim udział i skorzystałem z okazji na zaprezentowanie niepublikowanego wcześniej materiału z tworzonej modyfikacji Złote Wrota 2: Serce Bogini, jak i oglądałem postępy w innych projektach.

Das Wappen, Gothic-UnZENity, Gothic Tales, Gothic Online Untold Chapters – na Moddertreffen uczestnicy mieli okazję obejrzeć prezentacje także tych modyfikacji, a nawet wziąć udział w testach. Na spotkaniu byli także: twórca rozszerzenia Ninja, koordynator projektu Gothic Reloaded Mod, a także twórca i wieloletni tester modyfikacji Legend of Ahssûn.

Projekty

Das Wappen

Polscy gracze otrzymali dużą aktualizację na temat postępu w pracach w artykule sprzed 2 miesięcy. Będąc zaś na Moddertreffen, każdy mógł zagrać w jej obecną wersję – z czego też skorzystałem. W ramach prezentacji twórca modyfikacji – aebo – grał w nią, wyjaśniając zaimplementowane mechaniki.

Jej autor bardzo lubi animacje, dlatego jak mówił, w modyfikacji stworzył ich ponad 100. Największe wrażenie zrobiła na nas (czyli obecnych tam modderach) animacja odgrywana przez dwie postacie jednocześnie i to synchronicznie. Możecie je zobaczyć na poniższym nagraniu (od 59:40 do 1:00:00).

Ta jak i inne prezentacje zostały nagrane metodą „na partyzanta”. Ale i tak można zobaczyć w nich dużo Gothicowej zawartości. Jak i poczuć atmosferę tego spotkania. Przed obejrzeniem przygotujcie się trzęsącą się kamerę, hałas, a raczej gwar (głównie po niemiecku), czasem złe oświetlenie i piwo.

Grając w Das Wappen i eksplorując świat, od czasu do czasu miałem wrażenie, że już tu byłem. Pewne części świata gry zawierają fragmenty Kolonii, lecz gdy idziesz dalej, widzisz coś nowego. Podobnie jak przy graniu w Insygnia Prolog, wydawało mi się, że znowu gram w Gothic 1. Jednak zanim wszyscy zobaczymy i zagramy w tę modyfikację w ojczystym języku, poza publikacją jest potrzebne jej tłumaczenie.

Złote Wrota 2: Serce Bogini

Większa część tej prezentacji była kompilacją już opublikowanych materiałów, ale tym razem z niemieckimi napisami. Pokazałem również materiał nowy dla wszystkich graczy. W trakcie rozgrywki Morris – główny bohater – weźmie udział w Święcie Łowów, na które składa się także parę konkurencji. Jedną z nich jest pojedynek pt. Ze mną się nie napijesz?. W jego trakcie za zadanie będziemy mieli wypicie wszystkich butelek ginu szybciej niż nasz oponent (nagranie od 11:25 do 14:06).

W tym fragmencie mogliście usłyszeć też ścieżkę dźwiękową z obozu myśliwych, autorstwa Adam Dzieżyka. Jak i siłą rzeczy zobaczyć część samego obozu. Oponent gracza w zawodach bierze kolejne butelki, co sprawia wrażenie, że jego zachowanie jest inteligentne. Po wypiciu pewnej ilości ginu Morris jak i NPC stają się pijani. Utrudnia to chodzenie i trzeba wtedy uważać na każdy krok, by nie tracić na czasie.

W ujęciu od 15:18 możecie zobaczyć niewidzialne dla gracza w grze obiekty. Dzięki którym ustawiane są butelki, NPC może się poruszać i odtwarzana jest kamera przed pierwszym pojedynkiem.

Jeden z kilkukrotnych uczestników Moddertreffen – Eiskönig – powiedział mi, że pierwszy raz spotkał na nim osobę z Polski. Najprawdopodobniej Złote Wrota 2 są pierwszą polską modyfikacją, zaprezentowaną w murach zamku Hessenstein.

Gothic UnZENity

Twórcy projektu stawiają sobie za cel przeniesienie Gothic 1 i Gothic 2 na silnik Unity. Obecnie skupiają się na implementacji VR1. JaXt0r – główny programista Gothic-UnZENity – przywiózł ze sobą zestaw VR zawierający okulary i dwa kontrolery, dzięki którym każdy mógł przetestować obecny stan ich projektu. Poniżej możecie obejrzeć, jak tester grał w Gothica w VR, a jednocześnie wszyscy mogli oglądać, co robi, na ekranie.

Obraz, który widzimy, wyświetlany przez projektor, jest taki sam, jak ten oglądany w tej samej chwili przez aebo (który wtedy testował). Na tym ujęciu widać, jak tester chwyta przedmioty ze stołu w sali tronowej w Zamku i nimi rzuca (fragment od 34:03 do 34:33).

W kolejnym fragmencie nagrania widać (od 39:26), jak JaXt0r przedstawiał, na jakiej zasadzie VR w Gothicu działa oraz dalsze plany zespołu. Tryb VR ma zostać zaimplementowany – poza oryginalnym Gothic 1 i Gothic 2 – także w modyfikacjach, multiplayerze i trybie COOP.

Gothic Tales i Gothic Online Untold Chapters

Gothic Tales to gra typu pen-and-paper (pl. pióro-i-papier), której autor na stronie internetowej przygotował gotowe do pobrania materiały, wymagane do zagrania w nią. Składają się na nią także modele 3D, które można wydrukować odpowiednią drukarką. Projekt jest całkowicie po niemiecku. Co ciekawe, dokładnie w ten sam weekend, miał miejsce konwent fanów Gothic Tales również w zamku: zamku Tannroda.

Gothic Online Untold Chapters to jak sama nazwa wskazuje serwer online, w przeciwieństwie do polskich serwerów działający na launcherze GMP. Jeśli chcecie w niego zagrać, więcej informacji uzyskacie na forum projektu. Prezentacja tego projektu również została nagrana i podobnie jak poprzednie w języku niemieckim. Można jednak obejrzeć jak gra wygląda:

Moddertreffen

10 uczestników, 3 dni, 5 projektów i 2 skrzynki piwa Limobier – nie tylko ze względu na te liczby cieszę się, że zdecydowałem się pojechać na spotkanie modderów. Miałem okazję spotkać się na żywo z ludźmi, z którymi dotychczas pisałem tylko przez Internet. Jeśli tego typu spotkanie odbędzie się w Polsce, z pewnością wezmę w nim udział.

moddertreffen

Wszystkie zdjęcia z wydarzenia możecie obejrzeć na stronie moddertreffen.de. Dziękuję Tobiasowi Wolfgart za utrwalenie tego wydarzenia również w formie video.

  1. Virtual reality (rzeczywistość wirtualna) ↩︎
Powiązane wpisy