Kilka dni temu na oficjalny forum Deep Silver, Daniel Oberlerchner (doberlec) odpowiedział na kilkanaście pytań zadanych przez włoskich fanów Risen 2: Dark Waters . doberlec odpowiadał m.in. na pytania o śmiertelność towarzyszy głównego bohatera,ścieżkę dźwiękową, wykorzystanie możliwości wielordzeniowych procesorów jak i o samym systemie walki wręcz. Wszystko dla Was, przetłumaczyliśmy i zebraliśmy w całość. I nie są to tylko kilkuwyrazowe, zdawkowe odpowiedzi jak nie raz mieliśmy okazję się przekonać. Zapraszamy do lektury w rozwinięciu newsa…i radzimy czytać, gdy mamy więcej wolnego czasu 😉
Daniel Oberlerchner (doberlec)
Czy możesz opisać ścieżkę dźwiękową? Będzie podobny do tego w Risen, czy też bardziej będzie nawiązywał do pierwszej części Gothic?
Ciężko porównać ścieżkę dźwiękową Risena 2 z Risen 1 albo z serią Gothic, odkąd zawiera wiele nowych instrumentów niesłyszalnych wcześniej w Risen 1, czy poprzednich Gothicach. Jeśli znasz sławne powiedzenie: Pisać o muzyce, jest jak tańczyć w architekturze.
Czy pojawią się charakterystyczne cechy sagi Gothic w Risen2? Czy też będzie to całkowicie nowa gra?
Główny rdzeń teamu Piranha Bytes nie zmienił się po wyprodukowaniu Gothica, i teraz Risen 2 będzie również zmierzał ku otwartemu RPG akcji. Zdecydowanie zauważycie wpisane w Risen 2 cechy Gothic i Risen 1. Jak zwykle, wiele dobrze przyjętych pomysłów z poprzednich gier zostało wbudowanych, a inne które nie spotkały się z dobrym odbiorem, zostały odrzucone. Dla Piranha Bytes tworzenie jest podróżą i żadna z gier nie jest taka jak jej poprzedniczka, ponieważ dla nich ważne jest rozwijanie własnych mechanizmów gry.
Wy oraz PB mówiliście, że będziemy w stanie wybrać frakcje, ale również obiecywaliście, że staniemy się piratem w ostatniej fazie gry. Co to znaczy? Będziemy w stanie nauczyć się wszystkich umiejętności przynależnych piratom bliżej końca gry, niezależnie od frakcji w jakiej się
znajdziemy?
Rozmowy o frakcjach są jak do tej pory trudne, ponieważ nie ujawniliśmy jeszcze funkcji statku w grze. Teraz, na targach E3 ujawniliśmy, że będziecie posiadać własny statek z załogą; to znacznie mi ułatwia wyjaśnienie Wam, jak frakcje będą działać w grze. Na początek parę faktów:
A) Na starcie zaczniesz jako członek Inkwizycji, by zinfiltrować frakcję piratów, ale wcześniej czy później staniesz się pirackim kapitanem.
B) Są także dodatkowe frakcje w grze, z którymi będziesz miał styczność podczas swojej podróży, a każda z tych frakcji, także będzie posiadać unikalne dla siebie linie questowe. C) Twoje decyzje zdeterminują, jak potoczy się fabuła, określą skład załogi i Twoich umiejętności. Więc nie – nigdy nie nauczysz się wszystkiego w grze podczas jednokrotnego jej przechodzenia.
Statek jest ważny, ponieważ działa na zasadzie ruchomej bazy dla Ciebie. Odkąd wielu graczy narzekało w Risen 1, że nie nawiązali głębokiej emocjonalnej więzi z którymkolwiek z charakterów w grze, decyzje spowodują w mechanice, że gracz zawsze będzie dostawał dodatkowe rady od swojej załogi oraz również będzie mógł część z nich zabrać, podczas schodzenia na ląd.
W ostatniej zapowiedzi przeczytałem, że w miarę jak poziom postaci się zwiększa, tak samo zwiększają się ruchy postaci dostępne dla gracza, wraz z dodatkowymi animacjami. Czy to prawda? Jeśli tak, to co to oznacza dokładnie?
Oznacza to, że zobaczymy jakieś extra animacje wraz z ulepszeniem poszczególnych umiejętności ( jak w Wiedźminie), albo czy oznacza to, że zdolności postaci automatycznie zwiększają się wraz z kolejnymi poziomami? Niestety, artykuł nie wyrażał się w tej kwestii jednoznacznie.
Tak jak w Risenie pierwszym, język ciała jest bardzo ważny także w Risen 2. Więc także ze swoich ruchów rozpoznasz, że stajesz się coraz lepszy w walce po nauczeniu się poszczególnych umiejętności. To jednakże nie ma nic wspólnego z tym, jak nabędziesz te umiejętności, które są bardzo podobne do mechanizmów gry z pierwszej części. Język ciała jest ważny, ponieważ Risen 2, tak jak żadna gra PB wcześniej, nie posiada żadnych identyfikatorów poziomu przeciwnika gracza, chyba że zaatakujesz ich i będziesz obserwował ich ruchy.
Również przeczytałem, że " z pewnością staniemy się piratem w grze", jeśli odczytuję to dobrze, to ten krok wygląda na prawie nieunikniony podczas gry. Czy nie myślisz, że gra może się stać zbyt oczywista i przewidywalna w taki sposób?
We wszystkich grach Piranha Bytes, to do gracza należała decyzja, kim się stanie: Jeśli paladynem, to na pewnie nie magiem ani najemnikiem itd.
Dlaczego więc zamiast tego w Risen 2 nieuchronnie staniemy się piratem?
Jest dobrą rzeczą, że piraci odgrywają centralną rolę w grze, ale czy jest możliwym, że nie będzie w takim razie żadnych alternatywnych frakcji przynajmniej pozwalających nam na grę ze swobodą wolnych wyborów?
Staniesz się piratem w Risen 2, ponieważ fabuła jest zbudowana w ten sposób (spójrz na odpowiedź na powyższe pytanie) Jednakże nie oznacza to, że nie będziesz w stanie spotkać innych frakcji oraz wykonać unikalnych dla danej z nich questów. Powód, dla którego w Risen 2 spotykamy silniejszą narrację opiera się na lepszych dialogach, odkąd scenarzyści mogą lepiej poszerzyć postrzeganie przez gracza uniwersum Risena.
Widziałem zrzut ekranu, gdzie pojawiają się dialogi, w których pod napisy są z dużych liter. Widząc je w takim wykonaniu, nie wydawały się zbyt czytelne oraz sprawiały wrażenie, że są jakby wykrzykiwane. Jest to tylko czasowe rozwiązanie, czy też stały wybór?
Wygląd dialogów na tych zrzutach nie jest jednoznaczny z wersją w finalnym produkcie, więc spójrzmy jak dialogi będą wyglądać w późniejszych etapach rozwoju gry.
Wiemy już, że możemy chodzi wokoło z członkami naszej załogi. Czy będą oni nieśmiertelni, czy też mogą umrzeć tak jak my?
Towarzysze w Risen 2 są nieśmiertelni (ze względów fabularnych), ale mogą oni zostać łatwo obezwładnieni przez tłum przeciwników lub pozbawieni przytomności. Więc posiadanie nieśmiertelnej drużyny nie oznacza wcale, że może wkroczyć do podziemi niczym John Rambo
Jak działa tworzenie przedmiotów? Czy dalej potrzebujemy kowadła i młota, czy możemy stworzyć nowe przedmioty gdziekolwiek chcemy? Co z alchemią?
Nie chcemy jeszcze ujawniać za dużo informacji na temat craftingu, ale mniej więcej są to podobne mechanizmy jak w Risen 1.
Czy dalej jest możliwe granie padem w wersji na PC? Jeśli tak, jeśli raz podłączę pada, to czy interfejs zmieni się na konsolowy, czy pozostanie taki sam jak na PC (mysz i klawiatura)?
Tak, będziesz w stanie użyć kontrolera Xbox 360 w wersji na PC – interfejs się nie zmieni.
Jest wiele różnych opinii na temat stracenia przez bohatera jego oka, jedna z nich mówi, że to z powodu walki z tytanem, inna zgaduje, że przy próbie zdjęcia monoklu, w skutek wypadku, również stracił oko, itp…Czy zostanie to ujawnione w fabule, czy jest to nie znaczący szczegół?
Rana w oku bohatera nie zostanie wyjaśniona podczas rozgrywki. Wiadomym jest, że brak oka spowodowany jest przez okular podczas walki z Tytanem Ognia w Risen 1, lecz nie ma też informacji, jak daleko rana sięga oraz czy będzie w stanie odzyskać swój wzrok w przyszłości.
Czy Risen 2 będzie więcej korzystał z 2 rdzeniowych procesorów? Nowy 32nm procesor posiada od 4 do 8 rdzeni ?
Inżynierowie zrobią użytek z wielordzeniowych procesorów. Nie jestem jeszcze pewny, czy gra będzie czerpała z procesorów więcej niż 4-rdzeniowych. Jak zawsze w tym gatunku, karta graficzna jest znacznie ważniejsza od procesora, ponieważ Shadery i geometria terenów i NPC wewnątrz będą wymagać całkiem dużej mocy obliczeniowej.
Jak zejdziemy na wysepkę z naszego 'galeonu'…będziemy mogli użyć małej łódki czy po prostu (co bardzo prawdopodobne) będzie nabrzeże na każdej z wysp?
Tak, będą łodzie wiosłowe. Ich funkcją jest nie tylko dostarczenie nas na wyspę omijając porty, ale również będą służyć jako szybka podróż na wyspę. Od kąt wyspy są całkiem duże, PB strategicznie rozmieściło łódeczki wzdłuż całej linii przybrzeżnej, jeśli będziesz chciał szybko przenieść się z jednej części wyspy na drugą. Będziesz musiał znaleźć przynajmniej 2 łódki, by móc w stanie używać szybkiej podróży.
Czy poziom i umiejętności naszej załogi wzrastają cały czas, czy są zależne od jakiegoś czynnika w statystykach gracza? Myślę, że jeśli członek załogi pozostaje cały czas na tym samym poziomie, to pod koniec rozgrywki będzie za słaby i mało użyteczny. Czy nasza załoga będzie w jakimś stopniu zbalansowana ?
Poziom członków załogi pozostanie taki sam, ale ich umiejętności będą się różnić. Czasami będziesz musiał być sam, by wywołać określone zdarzenie i dlatego jest to wyjaśnieniem w fabule, dlaczego załoga nie jest z tobą – więc nie martw się, końcówka gry jest zabezpieczona, pomimo że załoga nie leveluje równo z Tobą.
W Risen 1 podczas walki wręcz musieliśmy kliknąć w określonym czasie, by przed uderzenie przeciwnika wygrać walkę. Czy te taktyczne elementy pozostaną takie same w Risen 2? Albo, czy będą całkowicie się różnić przez wzgląd na nową kamerę lub nowe umiejętności (jak papuga czy brudne sztuczki)?
System walki wręcz w Risen 2 będzie wymagał od ciebie posiadania określonej umiejętności (jako gracz) w grze, kiedy to czas i ocena mowy ciała twoich przeciwników jest najważniejsza. Cała sprawa z brudnymi sztuczkami dodaje kolejne możliwe opcje walki, kiedy to twoi wrogowie będą reagować różnie, na stosowanie do nich taktyki przez Ciebie.
Czy nie uważasz, że przez fakt, iż nasi przyjaciele nie mogą umrzeć podczas walki, ale tylko upadają i podnoszą się jeszcze raz, kompromituje to realizm świata, który jest tak charakterystyczny dla Piranha Bytes? Czy nie byłoby prościej, jeśli mogliby nosić i używać różnych miksturek leczących, jak w poprzednich grach z serii Gothic?
Aktualnie będziesz w stanie przekazywać miksturki członkom twojej drużyny w celu zapobiegnięcia zbyt szybkiego jej/jego upadku w walce. Chcemy by zarządzanie towarzyszami, było proste jak tylko się da, ponieważ nie chcemy by był to taki sam system jak w Baldur's Gate, w którym pod koniec umniejszano znaczenie głównego bohatera. Jak również zaznaczyłem w pytaniu o nieśmiertelność naszej załogi- nie otrzymasz za wielkiego bonusu, gdy weźmiesz ze sobą członka załogi. Jeśli będziesz zbyt tchórzliwy wobec przeciwników, najpierw rozprawią się z członkami twojej załogi, a potem zabiją Ciebie.
Czy Risen 2 będzie wspierał technologię multi-GPU (typu CrossFireX i SLI)? Mam także na myśli optymalizację CrossFireX i SLI, która nie daje negatywnego scalowania.
Jestem całkiem pewny, że Risen 2 będzie korzystał z dodatkowych mocy procesora, kiedy to będzie możliwe. Ale też nie ma absolutnie żadnej przyczyny, by strzelać z dział do kaczek. Risen 2 będzie skromny jeśli chodzi o wymagania sprzętowe, chyba że będziesz chciał ręcznie zwiększyć konfigurację plików i grać na 30 calowym ekranie.
Przeczytałem, że 7 czerwca Deep Silver zniosło embargo na informacje. W końcu! Jak uważacie, czy opublikowanie gameplayu z gry jest lepszym pomysłem na pokazanie mechanizmów Waszej gry nam, oraz pozwoleniem nam zrozumieć co mamy kupić? Jeśli odpowiesz na moje pytanie, to kiedy zamierzacie wypuścić materiał video z gameplayem?
Cóż, tak. Zgadzam się, że video jest zawsze lepsze od wyjaśnień na zrzutach z ekranu i to jest dokładnie przyczyną, dlaczego jeszcze do tej pory tego nie zrobiliśmy. Wiele z ustawień gry wymaga ulepszeń w oprogramowaniu, by to wyglądało lepiej. Jeden przykład- obecny układ dialogów w grze. Piranha Bytes zaimplementowała animacje twarzy i kompleksowe ruchy w dialogach, ale na chwilę obecną tylko głos i kilka podstawowych ruchów istnieje w grze. Odkąd każdy dialog musi być dobrze zrobiony, zajmie to kilka tygodni więcej zmian, nagram sceny do materiału i to właśnie chcę pokazać.