Cechy – Risen 3

Mówi się, że Risen 3 jest prawdziwym powrotem do korzeni. Piranha Bytes stwierdza, że trójka powstała w oparciu o serię Gothic oraz o pierwszego(!) Risena, wykluczając całkowicie nieudaną, przez nich, dwójkę. Naszym zdaniem to dobre posunięcie.

———————————————————————————————————————–

1. Świat gry.

Można tutaj usłyszeć o tym, że świat jest sam w sobie żyjący. Stwory nie są generowane przez grę (za każdym razem w innym miejscu) oraz nie pokazują się od parady (z każdym będzie się coś wiązało), miasta są wreszcie żyjące, kuźnie pracują pełną parą, nowicjusze uczą się nowej magii, a zwierzęta i potwory polują na swych wrogów. Dodatkowo przedstawia nam różne wyspy o różnych charakterach, od wulkanicznych, po bagienne, a na bujnych lasach i łąkach kończąc. Czuć tu prawdziwy mroczny klimat serii. Oczywiście nie zabraknie tutaj rozmaitych tuneli, starych więzień czy labiryntów. Piranha Bytes przez ten czas wykreowała godne do zwiedzenia miejsca oraz obiekty. Warto tu wspomnieć o tym, że nasz bohater będzie mógł podróżować po zaświatach.

———————————————————————————————————————–

2. Eksploracja

Twórcy przedstawiają tutaj eksplorację świata przez naszego bohatera. Będziemy mogli zwiedzać stare ruiny, szukać skarbów w gęstych dżunglach, pływać samodzielnie na krótkie trasy…jak i kursować naszym statkiem w poszukiwaniu samotnych wysepek. Tutaj PB zdecydowanie popisali się zważywszy na fakt, że poprzednie bohater nie potrafił pływać. Opowiada również o niebezpiecznych stworach jakie napotkamy podczas podróży, o zapadniach w starych ruinach czy nawet o pułapkach zastawionych przez innych.

Ale oczywiście będziemy nagradzani naszą ciekawością znajdując mnóstwo przydatnych przedmiotów jak złoto, pomagające nam w rozwijaniu naszych umiejętności. Możemy również znaleźć sekretne przejścia prowadzące do nieznanych miejsc, dzięki czemu będziemy mogli wykonać zadania na inne sposoby lub znajdować nowe. Wszystko będzie wiązało się z szybszym zdobywaniem doświadczenie przez naszego bohatera.

———————————————————————————————————————–

3. Stosunki

Nie wszyscy będą nam pomagać. Czasami będziemy musieli działać na własną rękę, a czasami przyjaciele okażą się zdrajcami, pragnącymi tylko naszych pieniędzy. Risen 3 nauczy nas jak dobierać swych towarzyszy do podróży, którzy mogą okazać się pomocni lub najzwyczajniej w świecie okazać się pijawkami żerującymi na innych. To od nas zależy czy osoba, która pomagała nam wcześniej, również nam pomoże w niedalekiej przyszłości. Nasze decyzje będą znaczące w takich sytuacjach. Czasami po prostu spotkamy jakiegoś mieszkańca, któremu nie spodoba nam się nasza gęba. Wtedy należy go po prostu porządnie sprać.

Mów się również o naszych stosunkach z naturą – czasami jak spotkamy stwora silniejszego od nas to lepszym rozwiązaniem będzie po prostu ucieczka, ponieważ nie będziemy mieli z nim szans. Później będziemy mogli wrócić z lepszym wyposażeniem, umiejętnościami oraz doświadczeniem, przez co to teraz potwór będzie uciekał przed nami.

———————————————————————————————————————–

4. Walka

Walka z porównaniu do poprzednich części zdecydowanie została polepszona. Nasz bohater to wirtuoz walki i już nie porusza się tak sztywno jak to było w poprzedniej części. Nauczył się m.in. szybkiego przełączania pomiędzy walką wręcz, a magią/kuszą/bronią palną; uników, przewrotów oraz teleportacji na krótkie odległości; bloków, kontrataków oraz różnych sztuczek pomagających nam w walce; specjalnych kombosów, które teraz można łączyć w długie kombinacje ataków; szybkich (defensywnych) oraz mocnych (ofensywnych) ataków dzięki czemu mamy większe pole do popisu. Nowością w grze są wykończenia przeciwników – gdy wróg ma mało życia możemy zobaczyć różne wykończenia jak np. obcięcie głowy, wbicie miecza w brzuch, rozłupanie głowy buławą i wiele wiele innych. Twórcy mówią tutaj o liczbie 20, więc walka będzie wreszcie miła oraz przyjemna dla oka.

———————————————————————————————————————–

5. Umiejętności

Wykonując różnej maści zadania, nasz bohater otrzymuje doświadczenie, dzięki którym może nauczyć się nowych umiejętności rozdzielonych pomiędzy szeregiem statystyk oraz specjalnie wyuczanych ataków takich jak ataki z dystansu, magiczne czy z bliska. PB dało nam tutaj cały szereg możliwości dzięki czemu nasz bohater nie zawsze będzie taki sam, dając nam kilka dróg rozwoju. Chcesz być wytrzymałym oraz silnym wojownikiem? Droga wolna. A może chcesz atakować i osłabiać wrogów z dystansu? Tu też się znajdzie sposób. Oczywiście umiejętności uczymy się tylko od poszczególnych nauczycieli czyli np. taki mag, nie nauczy nas walki mieczem. Każda frakcja posiada również swe specjalne umiejętność gdzie nauczymy się ich tylko nosząc ich barwy. W skrócie Strażnik nie nauczy się umiejętności Łowców Demonów i odwrotnie.

Również tutaj będziemy mogli stać się prawdziwymi złodziejami przeszukując skrzynie, otwierając zamki w drzwiach czy nawet cele więzienne. Wiąże się to z mini-gierką gdzie będziemy musieli ruchem myszki dopasowywać wytrych do zamku. Prócz tego czekają nas również:

– siłowania na rękę,

– strzelanie oraz rzucanie do celu,

– picie do upadłego

– siłowanie się z bestiami podczas krótkich QTE

———————————————————————————————————————–

6. Frakcje

Piranha Bytes znowu daje nam do dyspozycji 3 Frakcje, a w każdej z nich 2 drogi rozwoju naszego bohatera. Każda ugrupowanie będzie posiadało swoją własną bazę (wyspę), uzbrojenie, umiejętności, zbroje, towarzyszy oraz inne ścieżki ukończenia głównej fabuły. W każdej frakcji można wybrać 2 ścieżki rozwoju, lecz wybranie jednej anuluje naukę u drugiej, lecz nadal można posiadać ich podstawowe umiejętności. Wybranie ścieżki będzie wiązało się z wyborem odpowiednich nauczyciele, uzbrojenia, umiejętności jak i broni.

 

STRAŻNICY

Pierwszą z nich są Strażnicy. Zamieszkują spokojną wyspę Taranis,  gdzie wraz z magami wydobywają z kopalni magiczne kryształy, dzięki którym zasilany jest  reaktor chroniący wyspę przed wrogami. Dostępne ścieżki to ścieżka maga, gdzie będziemy korzystać z potężnej magii 3 żywiołów siejąc postrach w szeregach naszych wrogów. Czary są głównie destrukcyjne, lecz mogą nam ogłuszyć, spowolnić czy nawet podpalić wroga. Drugą ścieżką jest oczywiście ścieżka wojownika. To tutaj nauczymy się poszczególnych umiejętności walki mieczem, tylko mieczem, ponieważ strażnicy nie stosują innego typu oręża dzięki czemu walkę bronią sieczną wyćwiczyli do perfekcji.

Ta frakcja charakteryzuje się ciężką zbroją płytową chroniącą nasze całe ciało przed silnymi atakami wrogów, lecz spowalniająca nasze ruchy.

 

PIRACI VOODOO

Drugą z frakcji są Piraci Voodoo lub jak kto woli Aborygeni. Zamieszkują oni gęsto zarośniętą wyspę, gdzie żyją w lesie tropikalnym z dala od ludzi zgodnie z naturą i otaczającymi ich zwierzętami. I tutaj są dostępne 2 ścieżki – Voodoo oraz Pirata. Pierwsza pozwoli nam na nauczenie się czarów kontroli umysłu, osłabiania wroga (wysysanie siły życiowej), przejmowania go jak i również wskrzeszania by walczył po naszej stronie. Ogólnie wydaje się najciekawszą pośród dostępnych magii ze względu na całkowitą nowość w stosunku do poprzedników. Piraci natomiast nauczą nas swych brudnych sztuczek dzięki czemu znacząco będziemy mogli osłabić wroga czyli tzw. brudna walka. Posiadają oni podstawową wiedzę na temat broni dzięki czemu będziemy mogli nauczyć się korzystać z każdej do określonego poziomu.

Frakcja charakteryzuje się lekką zbroją dzięki czemu nie spowalniają ani utrudniają im uniki.

 

ŁOWCY DEMONÓW

Ostatnia frakcja to Łowcy Demonów. Wybrali oni wulkaniczną wyspę gdzie zakwaterowali się w byłej siedzibie swych poprzedników, dawnych Łowców. Walczą tam ze wszelkim złem na jakie natrafią szlifując swe umiejętności przed ostateczną walką. I tutaj są 2 ścieżki, ponieważ możesz zostać mistrzem oręża ) lub nauczyć się wzmacniać swe ciało oraz broń stosując druidzką magię nauczaną przez lidera frakcji. Tutaj Łowcy głównie stosują swą wyćwiczoną siłę woli oraz ciała i rzadko nam przyjdzie stosować magię żywiołów. Tutaj wszystko będzie polegało na potężnej oraz walce. Łowcy jako jedyni wyćwiczyli umiejętność teleportacji na krótkie odległości dzięki czemu nie muszą się martwić o uniki, jak również jako jedyni posiadają wiedze na temat walki najpotężniejszymi broniami w grze.

Charakteryzują się skórzaną zbroją, z metalowymi częściami nie utrudniającymi ruchów.

———————————————————————————————————————–

7. Magia

Powracają kryształy, dzięki którym mogliśmy wyzwalać ukrytą w nich energię prosto w naszych wrogów. Ataki magiczne są bardzo płynne i również mogą przechodzić w rozmaite kombosy. Chcesz pierw kogoś ogłuszyć by później walnąć go kulą ognia? Lub zamrozić by wpakować mu sztylet w plecy? Teraz to będzie możliwe. Dodatkowo w grze pojawią się również nowe nieznane nam dotąd umiejętności. Wraz z postępem w nauczaniu nasza magia stanie się silniejsza. Można ją podzielić na poszczególne kategorie:

– Ognia – szybkie ataki kulą ognia pozwalają podpalić wroga jak również odepchnąć go od naszej aktualnej pozycji.

– Lodu – spowalniają ataki oraz ruch naszego przeciwnika, dzięki czemu jest łatwiej go atakować.

– Błyskawic – pozwalają ogłuszyć naszego wroga dzięki czemu jest dla nas łatwym kąskiem.

– Umysłu – pozwalają osłabić naszego wroga obniżając mu wytrzymałość, siłę ataku lub prędkość ruchu.

– Przywołania – pozwala na przywołanie do naszej drużyny pomocnika z zaświatów lub wskrzesić poległego przeciwnika.

– Wzmocnienia – pozwala nam na wzmocnienie naszego pancerza, broni czy ciała dzięki czemu walka staje się łatwiejsza.

———————————————————————————————————————–

8. Zadania

Twórcy oferują nam setki zadań, dzięki czemu bliżej poznamy otaczający nas świat. Zadania będzie można wykonać na kilka różnych sposobów, dzięki czemu gra nie stanie się liniowa. Warto tu również wspomnieć o tym, że teraz zadania mogą ulec tzw. przedawnieniu przez co wykonanie lub niewykonanie jej będzie wiązać się z  rożnymi konsekwencjami, ponieważ zleceniodawca może powiedzieć o nas złe słowo do innych przez co trudniej nam będzie zdobyć ich przychylność. Na koniec można powiedzieć, że wreszcie twórcy się postarali i nie będzie można ukończyć zadania przed jego otrzymaniem. Lecz znajdą się postacie, które powiedzą „o, ty już je wykonałeś, czyli nie muszę ci płacić” tak więc eksploracja może wiązać się z utratą któregoś z zadań.

———————————————————————————————————————–

9. Crafting

Tworzenie różnorakich przedmiotów w najnowszym Risenie została znacząco udoskonalona w stosunku do poprzedniej części. Każdy przedmiot potrzebuje odpowiednich składników by wykonać go w odpowiednio przygotowanych do tego miejsc. Owe składniki można pozyskać wędrując po wyspach, zdobywać z ciał poległych wrogów czy w ramach relaksu zabrać kilof w dłoń i udać się do kopalni.

Nasz bohater może wytwarzać ogrom przedmiotów jak m.in.:

 

– Mikstury w odpowiednich miejscach do ich warzenia.

 

– Broń, którą będzie mógł wykuć w kuźni.

 

– Nowe czary, które wytworzy na stole maga

 

– Biżuterię, która znacząco podniesie nasze umiejętności.

 

– Ostatnią rzeczą jaką możemy zrobić to wydestylować trochę alkoholu dla ochłody.

———————————————————————————————————————–

10. Żyjący świat

Czasami każdy musi czasem odpocząć. W Risen 3 wszystko żyje. Wieczorne przesiadywanie przy ognisku, kowal pracujący w swoim zawodzie, karczmarz podający gościom alkohol przy okazji zabawiając ich swoją rozmową – to tylko nieliczne przypadki jakie możemy spotkać podczas podróży po miastach czy zamkach. Warto jest sobie usiąść, na wygodnej ławce oraz podziwiać cudowny świat jaki zaserwowali nam twórcy.

 

 

 

 

 

 

wordpress theme jazzsurf.com